facebook-icon

מצאתי כלב – מה עושים?

כלב על הכבישחוסר המודעות  בארץ למצב הכלבים (ובעיקר בנוגע לחשיבות העיקור והסירוס) מוביל למצב של המלטות רבות ומיותרות ולמספר כלבים גבוה מאוד, גבוה בהרבה ממספר הבתים שיכולים ומעוניינים לגדל כלב. כך נוצר מצב שאנחנו נתקלים פעמים רבות בכלבים משוטטים, חלקם במצב פיזי ונפשי קשה מאוד, לעתים סובלים מרעב והתייבשות וחלקם נמצאים בסכנת חיים ממשית, בין אם בגלל תזונה לקויה, ובין אם בגלל סכנות סביבתיות כגון דריסה או התעללות. בנוסף, לעתים, אנחנו יכולים להיתקל ברחוב בכלב שפשוט אבד לבעליו.

אם כך, נוכל לסכם ולומר שכלב שאנו מוצאים ברחוב, יכול להשתייך לשתי קבוצות: כלב שאבד לבעליו או כלב חסר בית – שמעולם לא היה לו בית או כלב שהיה בבית ונזנח לנפשו ברשות הרבים.

הפעולות שננקוט אחרי מציאת כלב נגזרות מן הקבוצה אליה הוא שייך, אם כי בשני המקרים יש כמה פעולות בסיס שצריך לעשות.

כאשר נוקטים עמדה ומרחיקים כלב מחיי רחוב, מקדמים שתי מטרות עיקרית:

  1. מטרה מיידית – להרחיק את הכלב מסכנות, לאפשר לו גישה למזון ומים, להעניק לו טיפול רפואי ועוד.
  2. מטרה לטווח ארוך ועיקרית – למצוא את בעליו של הכלב או למצוא לו בית קבוע לכל ימי חייו.

קודם כל, חשוב שתבררו עם עצמכם האם יש באפשרותכם לקחת את הכלב עמכם הביתה ולשכן אותו אצלכם באופן זמני או קבוע.

מה השלב הבא?

יש להבין אם הכלב הלך לאיבוד או שהוא פשוט נטוש:

דבר ראשון ולפני הכל, בדקו אם יש לו תג עם מס’ טלפון. אם כן, התקשרו למספר הטלפון וכך תוכלו השיב את הכלב לבעליו באופן מיידי.

איתור בעלים בעזרת בדיקת שבב – ע”פ חוק, כל כלב חייב להיות מסומן בשבב אלקטרוני. זהו תנאי הכרחי לקבלת חיסון כלבת, שגם הוא חובה על פי החוק. לכן, בעלי כלבים אחראיים יסמנו את הכלב בשבב.

מכיוון שיתכן והכלב שמצאתם אינו חסר בית, אלא הלך לאיבוד, חשוב קודם כל לנסות ולאתר את המשפחה שלו – הדבר הראשון והקל ביותר לביצוע הוא בדיקת שבב.

כיצד עושים זאת:

בדיקת שבב נערכת על ידי סורק מיוחד שנמצא בכל מרפאה וטרינרית. לכן, עליכם  לחפש וטרינר באזורכם ולגשת עם הכלב שמצאתם לבדיקה שנערכת ללא תשלום. הוטרינר יסרוק את הכלב (חשוב לוודא שהסריקה תהיה יסודית, על כל חלקי הגוף. ככל שעובר זמן מהרגע שמוחדר שבב לגוף, השבב עלול לנדוד ולשנות את המיקום שלו בגוף, כך שסריקה מהירה בעורף אינה מספיקה, אלא רצוי לוודא שכל הגוף נסרק) ובמידה ונמצא מספר שבב, יש להיכנס לאתר של מרכז השבבים בכתובת הבאה:
http://www.vtr.moag.gov.il/vtr/DogCenter/search.asp
(שימו לב, החיפוש באתר עובד רק בדפדפן אקספלורר)
ניתן לבדוק זאת בקלות גם באתר כלב.im שפועל בכל הדפדפנים.

את מספר השבב יש להקליד בתיבה המתאימה וללחוץ על כפתור “חפש”. (אין צורך להקליד גם את שם הבעלים)
ברוב המקרים, התוצאה שתופיע הינה פרטים כללים על הכלב (שם, תאריך לידה, גזע, האם מעוקר/מסורס? ושם הבעלים, יחד עם מספר טלפון וכתובת).

במידה ולא מופיעים פרטי הבעלים, אבל מופיע שם של הוטרינר אשר חיסן את הכלב, אפשר להתקשר לאותו וטרינר ויחד עם מספר השבב לנסות ולהתחקות אחר דרכי ההתקשרות עם הבעלים.

במידה ואין פרטים על השבב, ניתן לנסות ולאתר את הבעלים בדרכים המופיעות בקובץ הבא (לעתים השבב אינו מעודכן מסיבות טכניות או שהכלב חוסן ממש לאחרונה והפרטים עדיין לא עודכנו).

הפצה באינטרנט – צלמו את הכלב בתמונה ברורה (לא מטושטשת, בגובה העיניים של הכלב ונסו לתפוס בתמונה את כל הגוף).
את התמונה יש לפרסם באתרים כמו יד2, / פט-נט, / לוח אבידות/מציאות של SOS, / קבוצות פייסבוק של אבידות ומציאות בעלי חיים, / פורום כלבים בתפוז, יחד עם פרטי התקשרות שלכם.

** שימו לב: היו קפדניים בנוגע לאנשים המתקשרים ואומרים שהכלב שייך להם, בייחוד כאשר מדובר בכלבים שהם גזעיים/דמוי-גזעיים או כלבים יפים באופן כללי. אנשים עלולים להתקשר בטענה שהכלב שייך להם, כשלמעשה הם רק רוצים לקבל כלב יפה ואטרקטיבי, ובחינם.

כלב אשר חי ברחוב חשוף לסכנות מיידיות קשות – פגיעת רכב, התעללויות מצד ילדים, התייבשות וכו’. כך שבמקביל לאיתור הבעלים, רצוי למצוא לו מקום מוגן שיוכל לשהות בו עד שיימצא פתרון (זאת במידה ואינכם יכולים לקלוט את הכלב בביתכם באופן זמני).

מקומות אפשריים לקליטת כלבים הם  –

  • בית אומנה: (כלומר, בית זמני) ניתן לשאול אצל מכרים, חברים, בני משפחה – וכמובן גם באינטרנט – ולנסות למצוא מישהו אשר יוכל לשכן את הכלב באופן זמני. עדיף לשכן אותו אצל אדם שאתם מכירים וסומכים עליו, כדי לא להגיע למצב המתואר מעלה, בו “נשמה טובה” תציע לעזור, אך למעשה רק מעוניינת בכלב אטרקטיבי בחינם.
  • בתי מחסה של עמותות: לשים כלב בעמותה עלול להישמע “מזעזע”, אבל חשוב להבין שלשים כלב באופן זמני בכלוב זו אופציה עדיפה על חיי רחוב מסוכנים.
    יש לשים לב כי ישנן עמותות אשר מרדימות כלבים שמגיעים אליהן. חשוב לדעת זאת באם אתם בוחרים באופציה זו. מצד שני, ישנן הרבה עמותות שעובדות בשיטת no kill, כלומר לא ממיתות כלבים שברשותן.
    כמובן שיש לזכור כי מדינת ישראל רוויה בכלבים נטושים ועל כן רוב העמותות מלאות עד אפס מקום. חשוב שלא להתייאש אלא לנסות לפנות לכמה שיותר עמותות ברדיוס גבוה – למצוא הסעה לעמותה רחוקה זה יהיה פשוט בהרבה מאשר למצוא עמותה עם מקום פנוי.
  • כלביות עירוניות: ניתן להתקשר למוקד העירוני – 106 – ובשלב מסוים יגיע פקח לאסוף את הכלב לכלבייה העירונית.
    העירייה מחויבת להגיע ולאסוף את הכלב ללא תלות במצב הכלבייה העירונית – בין אם מלאה ובין אם ריקה. לכן חשוב לזכור שברוב הכלביות העירוניות יש המתות של כלבים.
    מצד שני, בכלביות עירוניות מסוימות פועלות עמותות שלוקחות חסות על אותם כלבים במסגרות שונות (כלומר, הכלבים זוכים לטיפול רפואי ומחפשים להם בית).
    לכן חשוב להבין לאיזו רשות עירונית אתם שייכים ולאיזה כלבייה עירונית (שנקראת גם “הסגר עירוני”) יגיע הכלב שמצאתם.

אם אתם יכולים לתת לכלב מקלט זמני בביתכם, זה  מצוין. יש לפעול לפי הצעדים בסעיפים הקודם על מנת לנסות ולאתר את הבעלים של הכלב, במידה ואכן הלך לאיבוד.
אם הכלב חסר בית הרי שלעובדה שהינכם יכולים לקלוט את הכלב באופן זמני יש יתרון גדול. במהלך התקופה בה ישהה הכלב בביתכם תוכלו להרגיל אותו לחיים בבית וכך להעלות את סיכוייו לאימוץ מהיר ותהליך קליטה קל בבית המאמץ שלו.

אם אינכם יכולים לקחת את הכלב אליכם אנא

כלב על מסילת רכבתדאגו לכלב למזון ומים קבועים.
דאגו להדברה נגד פרעושים וקרציות.
ודאו שהכלב אינו פצוע או חולה, ואם כן – יש לדאוג לו לטיפול רפואי.
במידה ומדובר בנקבה בהריון – חשוב להביאה לעיקור בהקדם האפשריכדי למנוע הצטרפות עוד כלבים לחיי הרחוב.
המשיכו לנסות בעזרת פרסום באינטרנט ויצירת קשר עם עמותות למצוא לו “פתרון” כדי שלא יחיה ברחוב: בית אומנה (קבוע), העברה לעמותה/כלבייה או בית מאמץ.

חיפוש בית מאמץ

חשוב לעשות את התהליך דרך עמותה מסודרת ומוכרת או בסיועה. איך?
פנו לעמותות והסבירו כי מצאתם כלב ואתם משמשים לו בית אומן עד שיימצא לו בית מאמץ. בקשו מהם “חסות” – כלומר, הכלב יפורסם דרך העמותה, תוכלו להגיע איתו לימי אימוץ, ובמידה ויימצא לו בית – המסירה תהיה מעוגנת בחוזה אימוץ.
במידה והעמותה תסכים, תזכו לחשיפה ופרסום דרך העמותה, ויותר חשוב – הכלב יימסר רק לבית אחראי תמורת דמי אימוץ, ואחרי עיקור או סירוס.

ניתן  לגשת לימי אימוץ שפתוחים לכולם דרך עמותת SOS למידע לחצו כאן (זכרו שחובה לתאם מראש).

בין אם בחרתם להגיע לימי אימוץ של SOS ובין אם קיבלתם חסות מעמותה, שימו לב: חשוב מאוד שאת המסירה וההתאמה בין הכלב לבית מאמץ יעשו מתנדבי העמותה ולא אתם.
למרות הרצון הטוב שלכם, זכרו כי מתנדבי העמותה עוסקים במסירת כלבים והתאמתם לבית במשך שנים. יש להם ניסיון רב והם יידעו למי למסור כך שהכלב יימצא בית טוב באמת. המטרה היא שהכלב יימסר לבית אחראי ומסור לכל ימי חייו ולא לטווח הקצר, שלאחריו יימצא את עצמו שוב ברחוב.
הדרך היחידה לעשות זאת היא להעזר באנשים מנוסים ולא לנסות למסור בעצמכם דרך אתרים כמו יד2 וכו’.

לאיזה טיפול רפואי הכלב שמצאתי זקוק?

במידה והצלחתם לקבל חסות מעמותה מסוימת, ודאו עם העמותה האם החסות כוללות כיסוי הוצאות רפואיות לפני שאתם ניגשים לוטרינר. אצל עמותות רבות, החסות כוללת גם את הפן הרפואי.

בדיקה רפואית כללית או דחופה

רצוי לקחת את הכלב לבדיקה כללית אצל וטרינר, בייחוד אם אינכם יודע להעריך את גילו של הכלב ומצבו הגופני הכללי. כמובן שאם הכלב שמצאתם נראה פצוע או חולה, צריך להגיע איתו במיידית לבדיקה וטיפול רפואי. אם אין באפשרותכם לממן זאת, ניתן לגשת למרפאות מוזלות כמו מרפאות צער בעלי חיים ברחבי הארץ. בנוסף, כדאי לנסות ולבקש הנחה מהוטרינר – וטרינרים רבים ישמחו לתת הנחה מסוימת כאשר מדובר בטיפול בבעל חיים “אסופי”.

חיסונים וטיפולים רפואיים

במידה ואינכם פועלים תחת חסות של עמותה כלשהי, אפשר למצוא חבילות מוזלות של טיפולים, חיסונים, עיקור וסירוס לכלב שמצאתם, כמו למשל זו של צער בעלי חיים רמת גן.

עיקור או סירוס

למצוא כלב/ה ולא לעקר או לסרס זוהי טעות גדולה מאד.

הדבר החשוב ביותר כיום, הוא למנוע את ההתרבות הבלתי-מבוקרת בכלבים, שגורמת לכך שאלפי כלבים מומתים בהסגרים העירוניים, כשמקביל עשרות אלפי כלבים אחרים משוטטים, במצבי הזנחה שונים.

חשוב מאוד: אין למסור כלב או כלבה שאינם מעוקרים או מסורסים. במידה ומדובר בגור, יש לקחת צ’ק פיקדון שיוחזר למאמץ רק לאחר שיבצע את העיקור או הסירוס. לכן חשוב מאוד למסור את הכלב דרך עמותה – בחוזה האימוץ שלה יהיה סעיף המחייב את המאמצים בביצוע הליך הסירוס או העיקור.

במידה ואינכם נמצאים תחת חסות של עמותה כלשהי, ניתן למצוא עיקורים או סירוסים מוזלים במרפאות של צער בעלי חיים, מרפאות של עמותת ספיי-ישראל, או לבקש הנחה מהוטרינר שלכם.

חיסונים

כאמור, על-פי חוק, כל כלב חייב להיות מחוסן כנגד מחלת הכלבת ולהיות מסומן בשבב.
אם החלטתם לקחת חסות על כלב ולעזור לו למצוא בית, חשוב שתתחילו בלחסן אותו:

חיסון כלבת ושבב

במידה וגילו של הכלב הוא 3 חודשים ומעלה, עליכם לקחת אותו לוטרינר להחדרת שבב אלקטרוני וקבלת חיסון כלבת. במידה ועמותה לקחה חסות על הכלב, ייתכן ואלו יהיו כלולים בחסות, ושם הבעלים על השבב יהיה שם העמותה.
בכל מקרה אחר, השם שלכם יהיה על השבב, וכאשר הכלב יימסר – תבצעו העברת בעלות.

חיסון משושה

חיסון משושה הינו חיסון שאינו חובה על פי חוק, אך הוא קריטי לבריאות הכלב, כיוון שהוא מחסן כנגד מספר מחלות נפוצות וקטלניות בכלבים.
במידה ומצאתם גור, יש לחסן אותו בשלושה חיסוני משושה. במידה ומדובר בכלב בוגר – יש צורך רק בחיסון אחד.

 תולעת הפארק

זריקה כנגד תולעת הפארק היא  טיפול חשוב שמגן על הכלב מפני תולעת טפילית (אשר נפוצה בארץ) בשם ספירוצרקה- לופי, אשר עלולה לגרום לנזקים קשים בכלבים ואף למוות.
הזריקה המדוברת הורגת את התולעת במידה והיא נמצאת בגוף הכלב ואינה חיסון מפני הידבקות לעתיד, לכן חשוב לתת אותה לכלב כל מספר חודשים, בדרך כלל שלושה, על מנת למנוע מצב שהכלב ייפגע מהתולעת.

חובה להתייעץ עם וטרינר לפני שנותנים את הטיפול (ולא לתת עצמאית בדרכים שונות), כיוון שיש כלבים אשר רגישים לטיפול הנ”ל, ובהם החומר עלול לגרום להרעלה קשה עד כדי מוות. בנוסף, יש להתייעץ עם וטרינר בנוגע לתדירות נתינת הזריקה בהתאם לאזור המגורים שלכם.

תילוע – כנגד תולעי מעיים

תולעי מעיים נפוצות למדי בכלבים ועלולות לגרום לבעיות שונות, מאי נוחות ושלשולים, עד פגיעות חמורות יותר. חשוב לטפל בכלב שמצאתם באופן קבוע כנגד תולעי מעיים – התייעצו עם הוטרינר שלכם גם בנושא זה, על מנת שיתאים את המינון הנכון.

פרעושים וקרציות

כלבים נטושים לעתים נמצאים במצבים שונים של הזנחה עקב טיפול לא נאות אצל הבעלים הקודמים שלהם או פשוט מכיוון שחיו תקופה מסוימת בחוץ. שני הטפילים השכיחים שתוכלו למצוא על הכלב הינם פרעושים וקרציות. כאן תוכלו לקרוא בהרחבה על פרעושים וקרציות ודרכי ההתמודדות אתם.

מזון

במידה ואתם פועלים תחת חסות של עמותה, בררו האם החסות כוללת גם מזון עבור הכלב, חלק מהעמותות יכולות לממן זאת.

במידה ועליכם לקנות מזון בעצמכם, ניתן לבקש הנחה בחנויות (שרובן אכן מסכימות להוזיל את המחיר במקרים כאלו) או להתפשר על מזון פחות איכותי. אכן חשוב להאכיל כלב במזון איכותי לאורך זמן – אך במידה והבחירה היא בין רעב לבין מזון “זול”, עדיף כמובן להתפשר על איכות המזון.

חינוך והתנהגות

כלבים משוטטים רבים היו בעברם כלבי בית שננטשו מסיבה כזו או אחרת, ואתם בדרך כלל תוכלו להיווכח בכך שהם מחונכים פחות או יותר לחיים בבית.
עם זאת, יתכן ותראו שהכלב שמצאתם אינו מחונך, ולכן – על מנת להגדיל את סיכויי האימוץ שלו ולהקל על האקלום שלו בבית החדש – כדאי להתחיל ולעבוד על הנושא הזה במקביל. להלן נושאים התנהגותיים בכלבים וכיצד ניתן לעבוד עליהם:

חינוך לצרכים

לעיסות והרס חפצים בבית

חיברות עם כלב נוסף בבית

ולא לשכוח – סבלנות

כמו שכתבנו בהתחלה, ישנם כלבים רבים ללא בית, הממתינים בעמותות, כלביות עירוניות ובתי אומנה למאמצים. חשוב להבין זאת – יתכן וייקח זמן עד שיאמצו את הכלב שמצאתם.

חשוב להתאזר בסבלנות ולא להתייאש, להמשיך לפרסם את הכלב בכל האמצעים האפשריים – על מנת שיגיע לכמה שיותר עיניים, להגיע איתו לכל ימי האימוץ ולהעניק לו הרבה אהבה. תאמינו לנו, אתם תתגעגעו אליו כשהוא יעזוב.

בהצלחה,

צוות אתר “חיי כלב”

Print Friendly