facebook-icon

טפילים חיצוניים – פרעושים וקרציות

אחד הטיפולים הנפוצים והחשובים ביותר בטיפול שוטף בכלבים, הוא הדברה כנגד פרעושים וקרציות, ובצדק; שני הטפילים הקטנים הללו, יכולים לעשות לא מעט נזק לחברינו הפרוותיים.
קרציות יכולות להעביר מחלות קשות בכלבים, ופרעושים – מלבד היותם מציקים ומגרדים להחריד, יכולים לגרום לבעיות עור למיניהן, לתולעי מעיים ומעוררים תגובות קשות אצל כלבים אלרגיים.

נגיעות כלבים בפרעושים וקרציות קשורה באופן ישיר לעונות השנה. עם התחממות מזג האוויר, אנו רואים עליה ניכרת בכמות הפרעושים והקרציות ש”נדבקות” לכלבים. עם זאת, חשוב להקפיד על הדברה לאורך כל עונות השנה, שכן לדוגמה גם חימום הבית בעונות החורף יכול לעורר מרבץ של פרעושים, אשר המתינו בתור גלמים להתחממות סביבתית (הפרעוש אינו מבחין בין חורף לקיץ, אלא חש בשינוי הטמפרטורה בסביבתו).

אך אל חשש! בעזרת טיפול שוטף בכלבים שלנו, לצד הדברה ותחזוקה סביבתית, קל מאוד להתגבר על המטרידים הקטנים הללו. גם במקרים של נגיעות גבוהה הן על הכלב והן בסביבת המחייה – יש מה לעשות!

פרעושים

כיצד נדע אם הכלב נגוע בפרעושים?

  • התנהגותית – הכלב יתגרד בתדירות גבוהה מהרגיל
  • רפואית – בחלק מהמקרים, תוכלו לראות נוכחות של תולעים בצואה
  • ויזואלית – בדיקה יזומה. יש שתי דרכים נפוצות וקלות לזהות פרעושים על הכלב:
  1. זיהוי הפרעושים עצמם. הם יסתתרו בדרך כלל עמוק בתוך הפרווה – כך שתצטרכו לפשק אותה כדי להבחין בהם. שימו לב שהם זריזים מאוד ויכולים לנתר.

    פרעושים והפרשותיהם

    פרעושים והפרשותיהם

  2. זיהוי צואת הפרעושים. רוב הצואה בדרך כלל מצטברת באזור הגב התחתון-אגן. פשקו את הפרווה באזור זה – אתם רואים כל מיני נקודות שחורות קטנטנות?
    אספו כמה פירורים כאלו, הניחו על מגבת נייר שהורטבה ומיד תוכלו לראות (עם התמוססות הפירורים) שהמגבת מקבלת גוון אדמדם – זהו דם מעוכל, ממנו מורכבת צואת הפרעושים.
    אם יש צואת פרעושים על הכלב – יש גם פרעושים.

חשוב לציין: גם אם לא מצאתם פרעושים על הכלב, חשוב בכל זאת להקפיד ולטפל כנגד פרעושים, כדי למנוע הדבקה עתידית (שיכולה להתרחש בכל עת).

טיפול שגרתי כנגד פרעושים

טיפול בכלב:

קיימים בשוק מוצרים רבים להדברת הפרעושים: ספריי, אמפולות, שמפו. כאשר מדובר בטיפול שגרתי, בדרך כלל מספיק לרכוש אמפולה ולטפטף על הכלב לפי הוראות היצרן – ולהקפיד על כך בייחוד כשמתחיל להתחמם בחוץ, ולא לחכות עד שהכלב כבר מתגרד.
רצוי להתייעץ עם וטרינר לגבי החומר בו משתמשים, ולהתעדכן באינטרנט – מספר חומרים גרמו להרעלות אצל כלבים, כשמצד שני, חומרים רבים אינם יעילים מספיק כדי לספק הגנה כללית לכלב.

חשוב מאוד: אין להשתמש באמפולות על גורים צעירים מאוד. חובה לבדוק בהוראות היצרן מאיזה גיל ניתן להשתמש בהן.

טיפול בסביבה:

הפרעושים הבוגרים שנמצאים על הכלב הינם, בערך, 10% מכלל הפרעושים הנמצאים באזור המחייה, כלומר, על כל פרעוש שמצאתם על הכלב, ישנם עוד תשעה ברחבי הבית. בנוסף, כל סביבת המחייה של הכלב עלולה להיות נגועה בביצים, זחלים וגלמים של פרעושים, שיהפכו בבוא העת לפרעושים בוגרים. לכן כדאי מאוד לשאוב את אזורי המחייה של הכלב מעת לעת ולכבס את השמיכות, המיטה, כיסויי הספה וכל מקום אשר הכלב רובץ בו בטמפרטורה גבוהה.

נגיעות חמורה בפרעושים? יוצאים למלחמה!

במקרה וכלבכם נגוע באופן חמור בפרעושים (או שמדובר בגור מלא פרעושים, אותו לא יכולתם להדביר עם אמפולה, והמצב יצא מכלל שליטה), הכנו עבורכם תוכנית פעולה, הכוללת טיפול בכלב לצד ניקוי הסביבה מפרעושים.
חשוב להבין כי לפרעוש יש מחזור חיים מלא, הכולל ארבעה שלבים: ביצה, זחל, גולם ופרעוש בוגר. בתוכנית הפעולה הבאה אנו משמידים את כל מחזורי החיים כדי למנוע הדבקה חוזרת.

  1. פנו מספר שעות לנושא – חשוב שכל הצעדים הבאים יבוצעו באותו היום.
  2. התחילו בשאיבה יסודית של כל הבית (גם חדרים שהכלב לא נכנס אליהם). חשוב לשאוב גם את הרצפה (ביצי פרעושים יכולים להסתתר בין חריצי המרצפות).
  3. כבסו את כל השמיכות של הכלב, וגם את כיסויי הספות, בטמפרטורה גבוהה ככל האפשר.
  4. קחו את הכלב לאמבטיה והתחילו לרחוץ אותו באופן יסודי בעזרת שמפו כנגד פרעושים שרכשתם מראש. (אם מדובר בגור קטן, אתם יכולים אפילו לטבול את כל הגוף שלו – בלי הראש והאוזניים – בגיגית מלאה)
  5. אחרי שהכלב יבש ונפטרתם כבר מחלק מהפרעושים שהיו עליו, הגיע הזמן להיפטר מכל היתר. הכינו לכם מראש מסרק פרעושים (או מסרק כינים צפוף) ושימו לכם בצד כוס עם מים חמים, שם תשימו את הפרעושים שהוצאתם מהכלב. אפשר גם לתפוס את הפרעוש עם פינצטה או עם היד, אבל קחו בחשבון שהם מהירים מאוד (וגם מנתרים).
    טיפ שימושי: אפשר להיעזר ברצועות סלוטייפ (אליהן ידבק הפרעוש שתאתרו) או להשתמש בגושי וזלין ש”תנחיתו” על הפרעוש, מה שיעזור לכם לתפוס אותו.
  6. בימים הקרובים יש להמשיך ולשאוב את הבית.
  7. יומיים-שלושה לאחר המקלחת, יש לטפטף אמפולה על הכלב (במידה והוא לא צעיר מדי).

אם אתם חיים בבית עם חצר, כדאי לשקול הדברה מקצועית של החצר וכל האזור שמחוץ לבית, שכן הפרעושים ימשיכו להיכנס מהחצר אל הבית.

טיפים כלליים

  • מניעה טבעית – חומץ תפוחים: בעלי כלבים רבים מוסיפים חומץ תפוחים לקערת המים של כלביהם לצורך מניעת פרעושים. תוספת החומץ ממש לא מחליפה שימוש באמפולה, אבל רבים טוענים שהיא בהחלט סייעה לדחות פרעושים מכלבם. הכמות הנדרשת היא בערך פקק חומץ תפוחים על ליטר וחצי של מים. שימו לב, יש להחליף את המים בכל יום, כי החומץ גורם למים להתעפש. מומלץ להרגיל את הכלב לטעם של חומץ תפוחים בהדרגה, עם כמות קטנה בהתחלה עד לכמות המומלצת. הכי נוח, להכין את המים והחומץ בבקבוק משפחתי של ליטר וחצי, ולהחליף, כאמור את המים בכל יום.
  • מכשיר ללכידת פרעושים – MyFleaTrap: מדובר במין מלכודת דבק לפרעושים אשר אמורה לפעול בבית באופן קבוע. היא מסייעת בלכידת הפרעושים וגם יכולה לתת אינדיקציה לגבי רמת הנגיעות בבית.

 

קרציות

הקרציה, לעומת הפרעוש, לא גורמת בעקיצתה לגירודים – היא מזריקה לעור הכלב חומר מאלחש שמאפשר לה להיצמד ולמצוץ דם ללא הפרעות. בנוסף, הקרציה הינה גדולה פיזית הרבה יותר מהפרעוש, כך שנגיעות בקרציות אנחנו נראה על פי רוב בקלות, או נרגיש במישוש “בליטה” על עור הכלב, ובפישוק הפרווה נראה קרציה צמודה לעור.

קרציה

קרציה על כלב

מחזור החיים של הקרציה מתקיים ברובו בסביבת המחיה שלנו, ולא על גופו של הכלב. הביצים בוקעות בחצר (בגינה, בשדה וכו’) והקרציות הצעירות עוברות מספר שלבים עד שהן הופכות לקרציות בוגרות. במעבר משלב לשלב הן ניזונות מדם של יונקים. הקרציות עומדות על גבי צמחיה ב”זרועות פשוטות” ומחכות לפונדקאי (כל יונק שיעבור בסביבה), הן נתפסות עליו ובעזרת גפי הפה שלהן ננעצות לו בעור. במשך שבועיים-שלושה הן נשארות צמודות ומוצצות דם, בתום ארוחת הדם הן נושרות לקרקע, מטילות ביצים ומחזור חיים חדש מתחיל. נקבה של קרצית הכלב יכולה להטיל עד 5,000 ביצים !

בניגוד לפרעושים, קרציה אחת בלבד יכולה לעשות הרבה נזק (בעוד שפרעוש אחד בלבד על כלב שלם, למעט בכלבים אלרגיים, כנראה לא ילחיץ אותנו יותר מדי) – קרציות מעבירות טפילי דם הגורמות למחלות בכלבים (קדחת הקרציות – נפוצה מאוד!), ובבני אדם (קדחת הבהרות), אשר ללא טיפול עלולות להיות מסכנות חיים.

לכן, חשוב מאוד למנוע מראש אפשרות של נגיעות הכלב בקרציות, למען שמירה על בריאותו ובריאותנו.

טיפול מונע כנגד קרציות

גם בתחום זה קיימות מספר אפשרויות למניעת קרציות – אמפולות, קולרים כנגד קרציות וזריקות.
בשגרה ניתן להסתפק בקולר כנגד קרציות (המחזיק כחצי שנה) או באמפולה. בזריקות (הניתנות רק על ידי וטרינר!) ניתן להיעזר במצב של נגיעות חמורה. כמו לגבי חומרים נגד פרעושים, גם כאן רצוי להתייעץ עם וטרינר ולהתעדכן באינטרנט, למקרה וקיים חומר אשר התגלה כרעיל במיוחד או לא יעיל בכלל.

יצאתם לטיול עם הכלב? (ובייחוד באזור עם צמחיה מרובה?) לפני שאתם נכנסים הביתה, כדאי לעבור על גוף הכלב ולוודא שלא נדבקה אליו קרציה, שאסף לו במהלך הטיול מאחד השיחים.

טיפול בנגיעות חמורה בקרציות

פעמים רבות אנו מוצאים כלב ברחוב אשר נגוע ברמה חריגה בקרציות.

את הקרציות יש להסיר בהקדם האפשרי. הכינו לכם:

  1. קערה קטנה עם מים חמים וקצת אקונומיקה.
  2. פינצטה מחודדת (כלומר, עם קצה צר ולא קצה רחב). פינצטה
  3. כפפות חד פעמיות (לא חובה אבל מומלץ).

ניגשים למלאכה:

יש לעבור על כל הכלב, מכף רגל ועד ראש, ולהוציא את הקרציות. לא לשכוח אזורים כמו – אוזניים, בית שחי, בין אצבעות הרגליים.

את הקרציה יש לתפוס עם הפינצטה קרוב ככל האפשר לעור הכלב, וצמוד ככל האפשר לראש הקרציה (כדי לא ליצור מצב שהגוף מתנתק מהראש. במידה והראש נשאר, עלול להיגרם זיהום מקומי). לאחר מכן יש למשוך את הקרציה הרחק מגוף כלב בתנועה איטית ויציבה עד שהיא נשלפת בשלמותה. זה הכל! את הקרציה יש לזרוק לקערת המים החמים שהוכנה מראש.

מה לא לעשות?

  • לא לסובב או למחוץ את הקרציה כשמוציאים אותה
  • לא להשתמש בחומרים כמו אלכוהול, וזלין, שמן זית וכו’ כדי “לחנוק אותה”

חשוב לתפוס את הקרציה, להוציא אותה ולהיפטר ממנה במהירות ללא התעסקות מיותרת. סיבוב, מריחה בחומרים כמו שמן וכד’, לא תהרוג את הקרציה – אבל כן תגרום לה להתחפר עמוק יותר בעור הכלב ולהפריש חומרים מזהמים לתוך הגוף שלו.

במקביל להוצאת הקרציות, כדאי לקחת את הכלב לוטרינר כדי לקבל זריקת איברמקטין שהורגת את הקרציות ומונעת אותן למשך כמה שבועות לאחר מכן. אין לתת את החומר לבד! ישנם כלבים אשר אלרגיים אליו!

וכמובן להקפיד להמשיך בטיפול מונע ביתי – בעיקר קולרים ואמפולות.

בברכת חיים בלי טפילי עור, גירודים וסכנות,

צוות אתר “חיי כלב”

Print Friendly