שיתוף בפייסבוק

שינויים ומעברים

מאת אילה נאור – פשוט מאלפת

כלבים הם בעלי חיים של שגרה.  סדר יום קבוע משרה עליהם תחושת בטחון – הם יודעים שהם יכולים לצפות לטיולים בשעות הרגילות, להעדרות ונוכחות הבעלים באותם זמנים במהלך היום וכדומה.  נכון, גם הם אוהבים גיוון ושבירת שגרה מדי פעם, ונהנים מטיול במקום חדש או צעצוע חדש לשחק איתו, אבל מה קורה כשהשגרה משתנה לחלוטין?

עד כמה שהדבר אפשרי, חשוב להרגיל את הכלב לשינויים באותן הדרגתי.  ישנם כלבים אשר יתמודדו עם שינויים בקלות יחסית, בעוד אחרים יתקשו ויעברו מספר חודשים עד שיצליחו להתמודד איתם.  שינויים עלולים להגביר תלות בבעלים וישנם כלבים שיפתחו חרדת נטישה.  אם הכלב מתקשה להשאר לבד בבית, מתחיל להרוס דברים בבית, נובח או בוכה במשך שעות רבות או הופך ל”צל” שלכם בבית, ובמיוחד אם שינויים התנהגותיים אלה לא חולפים תוך ימים ספורים, כדאי להתיעץ עם איש מקצוע בתחום פתרון בעיות התנהגות בכלבים.

ההתרגשות גדולה – עוברים דירה!

עוברים דירהאתם עוברים.  אם לא התמזל מזלכם לעבור לדירה הנמצאת קרוב לדירה הנוכחית, סביר להניח שעבור הכלב המעבר לא יהיה קל.  כלב רגיל לטיול במסלולים מסוימים, בהם ישנם ריחות מוכרים ומקומות קבועים לעשיית צרכים.  נכון שהוא נהנה לטייל מדי פעם במקומות חדשים, אך כשהשינוי הוא קבוע הדבר עלול לערער את בטחונו.  כמו כן, הרעשים אותם הכלב שומע כשהוא נמצא בבית יהיו שונים ואף עלולים לגרום לחץ.

הפתרון לכך הוא הרגלה הדרגתית לשכונה החדשה.  קחו את הכלב לטיולים באיזור הדירה החדשה מספר פעמים רב ככל הניתן לפני המעבר.  תנו לו לרחרח, לעשות את צרכיו ולפגוש את השכנים החדשים (על 2 ועל 4).  ככל שהריחות, הרעשים והשכנים יהיו מוכרים לו יותר, כך המעבר יהיה קל יותר עבורו.

עצם אריזת החפצים בדירה עלולה להיות מלחיצה עבור הכלב.  פתאום הסידור הקבוע של החפצים בבית משתנה, ומופיעים כל מיני תיקים וארגזים.  חלק מהכלבים יהנו מהגיוון וישחקו בהנאה, דבר אשר עלול להרגיז אתכם (במיוחד לאור העובדה שגם אתם תהיו לחוצים מעצם ההכנות למעבר).  לכן, כדאי להתחיל באריזה בהדרגה, זמן רב ככל האפשר לפני הובלת החפצים.  כדאי להניח ארגז אחד ריק ולאפשר לכלב לחקור אותו לפני שמתחילים באריזות, ולתרגל עם הכלב התנהגויות רגועות ליד הארגזים כמו לשכב בשקט ובצורה רגועה.  אפשר לתת לכלב צעצוע מעניין להתעסק איתו בזמן שאתם אורזים, כדי שלא יפריע לכם.  את החפצים של הכלב, ממש כמו עם ילדים צעירים,  אל תארזו עד הרגע האחרון וצעצוע נבחר או שניים השאירו איתכם ואיתו.

ביום ההובלה סביר להניח שאתם תהיו לחוצים יותר מהרגיל, והלחץ שלכם, יחד עם התכונה הרבה בבית, ישפיעו על הכלב.  כלבים תוקפנים או חששנים לא יהנו מנוכחות המובילים בבית, וכלבים ברחנים עלולים לנצל את ההזדמנות שדלת הבית פתוחה לרווחה (או נפתחת ונסגרת בתדירות גבוהה) ויוציאו את עצמם לטיול לא מתוכנן.  לכן במקרים רבים, מומלץ יהיה לשלוח את הכלב לפנסיון או ל”יום כיף” עם אנשים שהוא מכיר ואוהב.

בבית החדש תנסו לחזור לשגרה מהר ככל הניתן. סדרו את חפצי הכלב במקום שיהיה נוח גם לכם וגם לו – רצוי במקום בו הוא יכול לראות את המתרחש בבית, אך מרגיש מעט מוגן – למשל ליד רהיט גדול או בפינה מעט אפלולית.  תנו לו לחקור את הדירה בקצב שלו.  שגרת הטיולים, האכילה ותשומת הלב צריכה להשאר דומה ככל הניתן לזו שהייתה בדירה הקודמת.

שינויים בתא המשפחתי

תינוק חדש במשפחהמזל טוב, אתם מצפים לתינוק חדש!  אתם בוודאי שמחים ומתרגשים, אבל הכלב לא תמיד יבין למה התינוק לוקח ממנו את כל תשומת הלב, ומדוע פתאום הוא צריך להיות בשקט בשעות מסוימות, או להמנע מלשחק עם הצעצועים החדשים שהתינוק קיבל.  אם החלטתם שאינכם מעוניינים שהכלב יכנס לחדר התינוק, גם שינוי זה עלול להיות קשה עבורו.  כאן באתר תמצאו מאמר בנושא הכנת הכלב לתינוק חדש בבית.  גם הבאת כלב או חתול חדש הביתה משנה את התא המשפחתי עבור הכלב, וגם לכך יש להכין אותו בהדרגה, כפי שמפורט במאמר כלב נוסף בבית.

מבחינת הכלב, כל בני הבית – אנשים, כלבים ואפילו חתולים – הם חלק מהמשפחה.  עזיבה של אחד מבני הבית, בין אם מדובר בטיול, גיוס לצבא, מילואים, החלפת שותפים לדירה, פרידת בני זוג, או חס וחלילה אשפוז או פטירה של אדם או בעל חיים מבני הבית, עלולה להשפיע עליו לרעה.  בחלק מהמקרים אפשר להרגיל את הכלב לשינוי בהדרגה – מי שעומד להעדר לתקופה יצמצם בהדרגה את מעורבותו בטיפול ובהתיחסות לכלב, בעוד אחרים יקחו עליהם את התפקידים הללו.

לא כל השינויים צפויים, ועם כל הכאב שלנו על עזיבת בן בית, במיוחד בנסיבות מצערות, חשוב לזכור שגם לכלב קשה עם השינוי הלא צפוי.  חלק מהכלבים לא ירצו לצאת לטייל ויחכו ליד הדלת או החלון לחזרת בן הבית החסר.  במקרים כאלה מומלץ לתת לכלב חפץ עם ריח חזק של אותו בן בית – בגד, שמיכה וכו’.  טיולים, במיוחד טיולים ארוכים ופגישה עם חברים כלביים יעזרו לכלב להתמודד עם השינוי.  גם במקרה כזה חשוב לשמור לכלב על השגרה עד כמה שניתן.

שינוי בסדר היום

החלפת מקום עבודה משפיעה על החיים בבית.  בהרבה מקרים, השינוי נעשה במטרה לשפר את תנאי העבודה והשכר, אך גם כרוך בשינוי או תוספת של שעות עבודה.  כמובן ששינוי כזה ישפיע על זמני הטיול של הכלב, ועל כמות הזמן הפנוי להקדיש לו תשומת לב.  אם אפשר, כדאי להרגיל את הכלב לשינויים בלוח הזמנים בצורה הדרגתית.  אם לא תוכלו להוציא את הכלב לטיול לאורך זמן רב, כדאי לדאוג שיגיע מישהו להוציא אותו במהלך היום.

בחלק מהמקרים אתם תתחילו לעבוד מהבית, ואז, למרות שתהיו בבית שעות רבות, לא תמיד תוכלו להקדיש לכלב את תשומת הלב שהוא יבקש.  כדאי ללמד אותו להעסיק את עצמו בזמן שאתם עובדים – רצוי אפילו בחדר אחר בבית.  אם הכלב מתרגל לנוכחות הקבועה, הוא עלול להתקשות בזמנים בהם הוא כן יהיה לבדו בבית.

במקרה ההפוך, בו אתם מתחילים לעבוד במשרד אחרי תקופה של עבודה מהבית (או אבטלה), הכלב, שהיה רגיל לנוכחות שלכם בבית, פתאום ימצא את עצמו לבד במשך שעות ארוכות.  לכן כדאי להתחיל להרגיל את הכלב כמה שיותר מוקדם לפני המעבר לעבודה החדשה.  תתחילו להשאיר אותו לבד לזמנים הולכים ועולים, עד שהוא יהיה מסוגל להשאר יום עבודה שלם בבית.

החלפת בעלים

מסירת הכלב היא בד”כ אירוע מאד טראומטי עבור הכלב.  לא רק שכל התא המשפחתי משתנה, אלא גם שהוא נאלץ לעבור דירה ולחוות שינויים בסדר היום שלו, וכל השינויים הללו מתרחשים בו זמנית.  אם אין לכם זמן לטפל בכלב, עדיף למצוא מישהו שיוציא אותו עבורכם, ולהשאיר אותו בבית המוכר עם בני הבית הקבועים.  במקרים הנדירים בהם אין ברירה אלא למסור את הכלב, רצוי לא להקשות עליו, ולא להמשיך לפגוש אותו אחרי המסירה.

אם נסכם את כל האמור לעיל, ניתן לחזור ולהדגיש כי כלבים אינם חסידי שינויים. מאידך רוב הכלבים יסתגלו ויתרגלו לשינוי אם נתמוך בהם, נגלה אורך רוח ונהיה עקביים בשאר מרכיבי סדר היום שלהם עד כמה שניתן.  הדבר הנוסף החשוב הוא להרגיל ככל הניתן בהדרגה, להפגיש עם מקום השינוי ולתת לכלב תחושה, ככל שאפשר, שהוא מסתובב בסיטואציה מוכרת ולא חדשה לחלוטין.

בברכה ובהצלחה

אילה וצוות חיי כלב

 

לשאלות נוספות איילה נאור – פשוט מאלפת

אילוף ויעוץ התנהגותי לכלבים וחתולים

Print Friendly