facebook-icon

האם כלב החלומות שלך מתאים לך?

מאת: יוסף טוויטו


אתם עומדים להגשים חלום.

כלב מהגזע עליו פינטזתם שנים ארוכות עומד להגיע לביתכם. איזה אושר!

אבל רק רגע, לפני שאתם מגשימים את הפנטזיה, למאלף יוסף טוויטו יש כמה מחשבות לשתף אתכם. קחו את הדקות הבאות כמתנה לחיים המשותפים עם כלבכם וקראו בתשומת לב.

ראשית דבר- התאמה

התאמתו של כלב למטרה לשמה רוכשים או מאמצים אותו, היא ערובה לחיים משותפים טובים.

מצד אחד  חיים ארוכים ונטולי מפחי נפש ומצד שני מניעת  טעויות באילוף, בזבוז כסף והשקעת מאמץ רגשי לשווא.

אצל כל הכלבים חיזקו ושימרו תכונות למטרות שונות בחיי האדם.

ציד, גישוש, גרירה, הגנה, רעיה, שעשועים ועוד.

בעולם המודרני, רוב המטרות כבר אינן חלק אינטגרלי מחיינו, אך הכלבים השונים עדיין נושאים בגנים ובמטען ההתנהגותי את התכונות הללו. לכן חשוב לנו מאד להכיר הן את המטרות והן את התכונות.

כדי לדעת מה נכון לצפות מהכלב ומה אי אפשר לצפות ממנו, מה אין לו במטען הגנטי. עלינו לבדוק האם התכונות הללו מתאימות לנו, כבעלים, כמשפחה.

כלב שנועד למטרה ספציפית ממוקדת, יהיה מעולה בה ולעומת זאת ממש לא יעיל ואף מזיק למטרה אחרת. למשל, כלב שנועד לכנס עדרים יהיה מעולה לאיסוף כבשים אך ינסה בכח לאסוף כל דבר אחר – ילדים / אופניים / תרנגולות של שכנים… עד כדי מטרד ונזק. זהו מתכון ליחסי תסכול ותחושת כישלון, הן של הבעלים והן של הכלב.

למרות שכל האמור לעיל ידוע לאנשי המקצוע העוסקים בכלבנות, במיוחד בכלבנות גזעית, הרי שלמרות זאת, ננטשים כלבים מדי שנה, מכל הגזעים, הגדלים והמינים בשל העדר התאמה לבית ו/או למשפחה.

אנשים מאמצים כלבים בגלל מראה חיצוני, בגלל מיתוסים, בגלל אשליה לגבי מהו הכלב הזה וחסרה להם ההבנה החשובה מיהו הכלב באמת ומה המשמעות של להכניס את הכלב הזה הביתה.

יש המוני גזעים של כלבים ותקצר היריעה כאן מלפרט את כולם. לכן אתייחס לקבוצות העיקריות שאנחנו פוגשים בארץ, מה מייחד ומאפיין את חברי הקבוצה, בתקווה שהסקירה הזו תגרום לכולנו לפתח צורת חשיבה מושכלת לגבי בחירת כלב בכלל.

כלבי עבודה

יוסף המאלף עם כלבתו מייזיתחת ההגדרה הזו יש כמה קבוצות. רובם ככולם כלבים אנרגטיים, בעלי התנהגות ממוקדת בולטת. אובססיות חוזרת על עצמה. להיטות לבצע את המשימה.

קבוצת שומרי העדרים והמולסרים (כלבי דוגה)

 על הקבוצה הזו נמנים בין השאר מסטינו נפוליטנו, דוג דה בורדו, פירנאי, רועה קווקזי ועוד רבים וטובים.

חשוב לציין דווקא בהקשר של הקבוצה הזו, כי הקשר בין המראה הגורי וההתנהגות של הבוגר הוא מקרי בהחלט.

כשאנחנו מסתכלים על גור של רועה קווקזי אנחנו חייבים לזכור שהגזע תוכנן ויועד להיות טריטוריאלי ביותר, עד כדי הרג, של בעלי חיים או בני אדם. כלב עצמאי ומאד חזק. מתוך כך כמובן גם מסוכן ביותר.

יש שוני בין חברי הקבוצה השונים אבל באופן כללי יש להם תכונות עקרוניות משותפות, הם ממוקדי מטרה עיקרית אחת.

דוג דה בורדו תוכנן להיות כלב שטיח. ממש כך. כל עוד השגרה אליה חונך נשמרת הוא רגוע ונינוח. אבל ברגע שהשגרה הזו מופרת, הוא מופיע בשיא הפוטנציאל ההגנתי הטמון בו.

אם הוא רגיל שבביתכם אורחים נכנסים ויוצאים כדבר שבשגרה הוא לא יגיב לתנועה הזו. אבל אם מישהו ינסה להיכנס דרך החלון הוא יקפוץ ויתקוף אותו.

קבוצה נוספת היא כלבים שפותחו לצרכי כוחות ביטחון בארצות שונות. אלה כלבים בעלי יצר ציד מפותח מלווה ביצר רדיפה – חתולים, צעצועים וגם בני אדם. יצר קרב, דחף אוראלי חזק שגורם להחזיק דברים בפה לנער, לקרוע, לנשוך.

על הקבוצה נמנים בין השאר- רועה גרמני, רועה בלגי-מילנואה ועוד.

כלבי הרועים / מכנסי עדרים

כאן נראה יצר רעיה חזק, דחף לרוץ, לאסוף עצמים נעים גם בחיי היומיום – מכוניות, אופניים, גלגיליות, ילדים רצים. ונבחין בנבחנות, נשכנות ניפינג, דחף לעצור את מה שנע עד כדי אובססיביות.

אלה כלבים מאד אינטילגנטיים בעלי יכולת למידה מפותחת. למרות שהם נחשבים לכלבי משפחה אידיאלים בגלל שאינם אגרסיביים, הרי הם זקוקים לפעילות ממוקדת אינטנסיבית מאד שמצריכה מהבעלים התמסרות על בסיס קבוע. כדי שלא ישתעממו הם חייבים להוציא אנרגיה בכמה אפיקים. גם פיזית – טיולים ארוכים, ריצות או ליווי רכיבה על אופניים,  וגם להוצאת אנרגיה מנטלית כגון אילוף לטריקים, למסלולי מכשולים, לפקודות, אחרת אנחנו פוגשים אותם בוהים, מסתובבים סביב עצמם ללא הרף, מציקים והורסים.

בקבוצה הזו נראה את הרועה האוסטרלי, בורדר קולי, רועה בקר אוסטרלי, קורגי ועוד.

חשוב להדגיש כאן, כי העובדה שכלב ניחן באינטליגנציה גבוהה, יכולת למידה מפותחת ותפיסה חדה, לא הופכת אותו בהכרח לכלב בית אידיאלי או מתאים למשפחה. חייבים להתייחס למכלול התכונות, כשבהקשר של בית ומשפחה, חייבים לתת דגש לתכונה הדומיננטית בחיי היום יום. לפני פוטנציאל אינטלקטואלי כזה או אחר.

קבוצה חשובה שנציגיה מרבים להופיע בבתים בישראל היא כלבי הצייד

הם כוללים את הרטריברים- גולדן, לברדור ופלט קווטד, כלבי ההצבעה – דלמטים, פוינטרים ועוד.

אתמקד ברטריברים בגלל היותם נפוצים במיוחד, וממלאים את העמותות וההסגרים השונים, רובם מגיעים לשם בגלל בעיות התנהגות. למה ?

הרטריברים

כלבים חביבים וידידותיים ומקובלים ככלבי משפחה מצויינים. בנוסף  אנשים מתיחסים אליהם ככלבים טיפוליים בגלל העובדה שרבים מהכלבים הטיפוליים הם לברדורים וגולדנים. אבל למרות זאת רק כ- 5% מהרטריברים המומלטים  מתאימים להיות כלבים טיפוליים. כל השאר בהחלט לא, ועליהם אני רוצה לדבר.

במקור הם פותחו ככלבי ציד ממוקדי עבודה עם הפה – להחזיק בפה בין אם חזק או חלש, לסחוב ולהביא גם ממרחק. אלה   כלבים מאד אוראלים וכתוצאה מכך יחטפו חפצים מכל מקום ומכל הבא ליד – כביסה, צעצועים, נעליים, טלפונים ניידים, קלסרים, שלט מכונית…

בנוסף יש להם דחף הבאה חזק – מתוך הדחף הזה הם יכולים להביא הכל כולל  חתולים, כלבים קטנים וחפצים שמסתובבים.

עוד תכונה אופיינית לגזעים הללו, היא בגרות נפשית מאד מאוחרת. מה שאומר  התנהגות גורית לאורך שלוש שנות החיים הראשונות ולעיתים גם יותר – קפיצות, התלהבות מוגברת, ריצות תזזיתיות ועוד. תכונה שיכולה להיות מצוינת או מטרידה , תלוי בבית. אלה כלבים גדולים שאוהבים מגע אנושי, וזקוקים לו.

במקרה של גולדן, נדרש גם טיפוח פרווה כולל סרוק, רחצה וגזירה של קשרים.

לרטריברים יש עור רגיש יחסית, ונטיה לסבול מרגישות למזון. דבר שעלול להצריך השקעה כספית במזון והשגחה עליהם שלא יזללו מה שימצאו – כאמור אוראליים ומשתמשים הרבה בפה.

הרטיברים הם כלבים נהדרים. עליזים, אוהבי משחק ומעניקי אהבה. הם לומדים מהר ואוהבים ללמוד. אך אלה כלבים שזקוקים להרבה הוצאת אנרגיה, מנטלית ופיזית, הרבה יחס של מגע ולוקח להם זמן להתבגר, אם בכלל.  במידה ולא יוציאו מרץ הם עלולים להפוך  הרסניים.

גם להם, כמו לכלבי הרועים מתאים ספורט כלבני כפיצוי על העדר חיים מאד אקטיביים.


קבוצת כלבי שפיץ

אלה כלבים עצמאיים. “חי לידך לא איתך” זו הגדרה קצרה שמכילה את העיקר. רבים מהם אינם מחפשים מגע אנושי, חלקם ממש לא אוהבים אותו. יש להם יצר ציד מפותח, יצר חופש, דחף הישרדותי חזק.

מתוך הקבוצה הזו, אני רוצה להדגיש את הכנעני. זה גזע מקומי, נפוץ יחסית, שיש בו הרבה מתכונות חיית בר. יש לו יצר שוטטות מפותח, הוא חשדן – “זר זה מסוכן”, ולכן כשדוחקים אותו לפינה, הוא עצמו יכול להיות מסוכן.

זה כלב מצוין למטרות התראה ושמירה. כשמגדלים אותו בסביבה עירונית צריך לזכור שהוא זקוק לפעילות ותנועה רבה, קחו אותו איתכם לריצה, להליכות אינטנסיביות, לרכיבה על אופניים. אל תשכחו ללמד אותו לבוא אליכם למשמע ההוראה “אלי”. הוא חייב אילוף שנובע מהבנה של הכלב והתאמת הפקודות הנלמדות לסביבת המגורים. אל תצפו מהכנעני שלכם שיהיה כלב השעשועים המשפחתי ליד הטלויזיה בערב חורפי. מאידך הוא יהיה בן לוויה אמין וקשור למשפחה שלו.

חברים נוספים במשפחה הם הסאמוייד, אלסקן מלמוט ועוד.

עד כה הזכרנו כלבי עבודה.

כלבי השעשועים

היא הקבוצה הבאה שפיתח האדם. הקבוצה הזו, או בשמותיה הנוספים כלבי חיק, טוי.

כל חברי הקבוצה הזו באשר הם, פותחו לתפקד בסביבה אנושית ויחסים אינטנסיביים עם בני אדם. מתוך כך הם מאד תקשורתיים, חפצי מגע אנושי, שמחים ועליזים. אבל, למרות כל האמור לעיל, חובה עלינו לזכור כי אלה כלבים! לא צעצועים וגם לא בני אדם.

מתוך כך יש להם, כמו לכל כלב אחר, צרכים בסיסיים הכרחיים שבלעדיהם הם יפתחו דיכאון, אובססיות ומחלות אחרות. הם חייבים לטייל, הם זקוקים לגבולות, חייבים מפגש עם כלבים אחרים  וגם זמן שקט.

על הקבוצה הזו נמנים שיצו, מלטז, ציוואווה, קאוולייר, פג ועוד רבים וטובים.

מרגו מדגמנת כלבים מעורביםמעורבים

למרות הקושי שבדבר, גם אצל כלב מעורב אנסה למצוא נטיה לגזע מסוים ותכונות אופי דומיננטיות.

קשה לדעת בכלבים מעורבים מי ההורים אבל סטטיסטית נמצא שיש קשר בין תכונות חיצוניות לתכונות אופי. אימוץ כלב מעמותה  הוא מעשה חשוב ואנושי. לשם הצלחת האימוץ  אנחנו עושים את המירב כדי לקבל מה שיותר מידע על הכלב, שיעזור לנו להחליט אם הוא מתאים לביתנו ולאורח חיינו או לא.

ראשית, תשאול של אנשי העמותה, ספרו על אורח חייכם – האם אתם פעילים? האם אתם עובדים הרבה שעות או שיש מישהו בבית? האם אתם בית פעיל או בית שקט יחסית. דברו עם המתנדבים שיוצאים עם הכלב לטייל. קחו את הכלב החוצה. לטיול רגלי, אם אפשר בהזדמנויות שונות וליעדים שונים. נסו להפגיש אותו עם גרויים שונים. בשעות שונות. פרק שעשועים, כביש סואן, בעלי חיים אחרים, אינטראקציה עם אנשים זרים, רעשים חזקים פתאומיים.

ככל שהכלב ותיק יותר בכלביה כך יגלה יותר מאופיו כי הוא “כמו” בבית. כך למשל אם הוא טריטוריאלי הוא יפגין זאת.

סיכום – סוף הוא תמיד התחלה

אני מקווה שמעט המידע כאן נתן כיוון. מראש ידוע שבכל כלל יש יוצאים מן הכלל. אף על פי כן  מטרת המאמר היתה לפקוח עיניים ולהרחיב את נקודת המבט על בחירת הכלב, מה מניע אותנו ומה כדאי לנו לבדוק לפני כדי שלא נצטער אחר כך.

הכל בכדי להפיק את המקסימום בבחירה של שותף וחבר לחיים, אחד היצורים הכי נפלאים שיש.

בברכת בחירות מוצלחות,

יוסף טוויטו
מתמחה באילוף ולימוד כלבי עבודה

Print Friendly

Print Friendly