facebook-icon

תקשורת כלבית

נכתב בשיתוף עם יוסף טוויטו

חלק ג’: תפקידו של הזנב בתקשורת בין כלבים

 

בהתייחס לשפת הגוף של כלבים לימדו אותנו להסתכל על הזנב, אם הוא למטה הכלב עצוב, אם הכלב מכשכש בזנבו הוא מרוצה… זהו מידע מאד כללי ולא מדוייק, ומתוך כך יכול לגרום לתקלות בהבנתנו את הסיטואציה ובתגובתנו אליה.

הזנב אכן מאד משמעותי בתקשורת הכלבית.

כלבים קטועי זנב עלולים לפתח בעיית תקשורת כלבית כמו גם כלבים עם זנב מסולסל כמו פאג או צ’או צ’או או כלבים שזנבם נמצא פיזית במיקום בעייתי שאינו מאפשר הרבה מהמחוות המקובלות בין כלבים.

הזנב חשוב אבל תמיד מצטרף לעוד דברים ואין לסמוך רק עליו בהבנה של מצבו הרגשי של הכלב. חשוב להסתכל על שאר הג’סטות הגופניות ולא להסתמך על הזנב בלבד. זנב + עיניים+ פה+ אזניים+ פרווה +קול

בגזעים שונים המיקום משתנה לפי המבנה הפיזי למשל רועה גרמני לא יכול להרים זנב גבוה ואצל ביגלים הזנב מראש תמיד גבוה.

מקרא:

זנב גבוה – מורם או מונף, נראה על פי רוב במצב בו כלב נינוח או כלב שמפגין נוכחות מתוך ביטחון. הנפת זנב משמשת להחצנה ולחשיפת הבלוטות האנאליות, תמיד מעידה על בטחון או נינוחות. אני חזק, בוא תריח זה אני.

זנב קפוא – מצביע על דריכות, עוררות גבוהה מאד כמו לפני פעולה. כלב שומע משהו בשיחים למשל. שם לב שכלב אחר מגיע. הוא נדרך והזנב קופא, בכלבים שהזנב עליון הוא יזדקר כלפי מעלה ללא תנועה.

כישכוש קל – תנועה קטנה, בעת מפגש אחרי קיפאון מעיד על לחץ מסוים, ערנות ורצון להפיג מתיחות.

כישכוש גלי רחב – סיטואציה רכה, מפגש נעים, שמחה. תנועה רחבה מצד לצד מצד לצד, אצל כלבים מסוימים תנועה כמו רוטור של מסוק. התנועה יכולה להיות איטית בעת חנופה, נסיון לפייס ויכולה להיות מהירה בעת התרגשות חיובית כמו לפני משחק או מפגש עם מישהו אהוב וכו’.

כישכוש שמוט זנב – התרפסות, רתיעה. מכשכש נמוך או בין הרגליים .כלב חששן שנרתע ממשהו מולו, קונפליקט בין רצון לברוח מהסיטואציה וחוסר ברירה להישאר שם. מכסה את הבלוטות האנאליות ומצמצם נוכחות.

לפעמים כישכוש כזה יכול לבוא עם חשיפת שיניים ,אזניים לאחור ושאר סימנים מקדימי נשיכה – כדאי לעזור לכלב לצאת מהפינה.

כישכוש גלי מהיר – התרגשות/עוררות זנב לצדדים בתנועות גדולות ומהירות מלווה בנביחות וסמני התרגשות מוגברת. לפני זריקת כדור, לפני ארוחה, כלב שומר ליד גדר. פעולות שגורמות לכלב הנאה מרגשת.

זנב בין הרגליים שעולה לכיוון הבטן כינוס לעיתים עד כדי מגע בבטן. מעיד על לחץ גבוה וכניעה מוחלטת ולרוב ילווה בהסטת מבט, שכיבה על הצד וכו’. המסר הוא- לא מתכוון להילחם בך בשום צורה ואופן. מאפיין מפגשים חברתיים. לעיתים מלווה בהשתנה. לרוב לא ילווה סיטואציות מבוהלות שלא כרוכות במפגש כמו חרדה מרעש.

דוגמאות מאוירות לתקשורת כלבית באמצעות הזנב:

תקשורת כלבית באמצעות הזנב

תקשורת כלבית באמצעות הזנב

 

הערה: יש גזעים שהזנב תמיד בין הרגליים ואז אין לזה משמעות, כמו למשל כלבי רוח.

זנב הוא אמצעי חשוב לתקשורת כלבית אם גם לא מנותק מהשאר. מקווים שההסבר כאן זורע הבנה בסיסית על השימושים בו ועל חשיבותו.

יוסף טוויטו וצוות אתר “חיי כלב”

מתמחה באילוף ולימוד כלבי עבודה

Print Friendly