facebook-icon

דוגווקר- נוהג כלבים,  על מה ולמה

כאשר יש ברשותנו כלב, אנו אחראים לרווחתו ולבריאותו. אנו  מחוייבים לתת  אהבה, לדאוג  למזון,  לוודא שיקבל מספיק פעילות גופנית וכמובן די הזדמנויות לעשות את צרכיו במהלך היום.

בחברה חקלאית או בחברה של נוודים, כלב עשוי ללוות את בעליו כל היום כולו ולזכות בחברה ובפעילות ברמה גבוהה. למרבה הצער, רובנו חיים בחברה עירונית שבה אין לנו ברירה אלא להשאיר את הכלב שלנו בבית, במהלך היום כשאנו יוצאים לסידורים ולעבודה.

כאן נכנס לתמונה אדם נוסף- הדוגווקר . תפקידו- להחליף אותנו בהוצאת הכלב החוצה למפגש עם העולם ולהעניק לו זמן של פעילות פיזית ומנטאלית.

מתי מחפשים דווגווקר?

dogwalker-1

ההמלצה ביחס לכלב בוגר ובריא, היא להוציאו לפחות 3 פעמים ביום, כאשר טיול אחד לפחות הוא טיול ארוך של מינימום 45 דקות הכולל פעילות גופנית משמעותית (ריצה, הליכה מהירה או משחק). במקרה של  כלב קשיש או חולה, הטיולים אמנם קצרים,  אך  הם בתדירות גבוהה יותר עקב מצבו הבריאותי של הכלב. קורה  שיש לנו כלב מאוד אנרגטי, ואנחנו עייפים מדי או לא פנויים להוציאו לטיול שכולל הוצאת אנרגיה מספיקה עבורו.

לעיתים ברשותנו  גור מתבגר שעדיין צריך לצאת יותר מ-3 פעמים ביום. רבים מאיתנו  עובדים שעות רבות ונעדרים באופן קבוע יותר מ-8-9 שעות ביום, ואז הכלב שלנו עשוי להתקשות להתאפק מעשיית צרכיו בבית.  יתכן שאירוע כלשהו מגביל אותנו ולא מאפשר לנו לטייל עם הכלב- מחלה, אישפוז של בן משפחה, צורך לסעוד אדם מבוגר, לידה ותינוק חדש בבית ועוד. כאשר איננו יכולים, מכל סיבה שהיא, לספק לכלב את מספר הטיולים הנדרש לו ביום ואת רמת הפעילות הדרושה לשמירה על בריאותו הפיזית והנפשית, ביכלתנו להיעזר בנוהג כלבים בתשלום – דוגווקר.

קווים לדמותו של מוליך הכלבים

דוגווקר מגיע אלינו הביתה להוציא את הכלב או הכלבים שלנו כשאנחנו לא יכולים לעשות זאת. לפעמים יש מישהו מהמשפחה בבית, לפעמים לא, אבל בהרבה מקרים דוגווקר קבוע מקבל מפתח לבית. יש דוגווקרים  שמוציאים כלבים אנרגטיים במיוחד לפעילות גופנית ייעודית, למשל ריצה לצד אופניים. יש מקרים בהם  דוגווקר בא להוציא כלב קשיש או חולה, ואז יתכן שגם יתבקש לתת לו תרופות (על פי הוראת וטרינר).

 יש דוגווקרים העובדים כקבוצה או חברה להוצאת כלבים ולהעסקתם במהלך זמן מוגדר, במקרה כזה לעיתים  הם קובעים נקודת מפגש אליה הבעלים מביא את הכלב. כאשר מדובר בקבוצה של דוגווקרים, יתכן שלא תמיד אותו אדם יוציא את הכלב שלנו לטייל.

דוגווקר מוציא כלבים לטייל. הוא לא מחליף מאלף.  אין זה מתפקידו לפתור בעיות התנהגות של הכלב שלנו, או ללמד אותו פקודות והתנהגויות חדשות. ברוב המקרים, הדוגווקר ייקח את כלבנו לטיול יחד עם האביזרים שלנו, כלומר הרצועה והקולר, או הרצועה ורתמת הגוף, או כל אביזר אחר שהבעלים משתמשים בו כדבר שבשיגרה. על הבעלים לוודא שהדוגווקר יודע איך משתמשים באביזרים של הכלב בצורה נכונה ובטיחותית. לדוגמא, האלטי (רתמת ראש) לא אמור לשמש לגרירת כלב סרבן, ומשיכות חדות בו עלולות לגרום לנזק פיזי. פלקסי (רצועה נמתחת עם מנגנון נעילה) דורש עירנות מוגברת ויש לנעול אותו באורך קצר מספיק על מנת למנוע תאונות כמו קפיצות פתאומיות לכביש סואן.

יש דברים שהדוגווקר לא יוכל לעשות. כבר צוין לעיל שהוא אינו מחליף מאלף. הוא לא צריך “לתקן” התנהגות של כלב. מעבר לזה, אם יש לנו כלב שאוהב לנשנש דברים מהמדרכות, דוגווקר יוכל להשתדל שהכלב לא יאכל זבל, אך לא יוכל להבטיח זאת ב-100% אם אין שימוש במחסום. הוא  לא מחליף פנסיון או שמר-כלב ביתי: אם אנו נוסעים לשבוע, הכלב לא יוכל לשהות לבדו בבית ולחכות לדוגווקר שיבוא להוציא אותו.  כלב הוא יצור חברתי שסובל מאוד אם משאירים אותו לבדו פרקי זמן ארוכים מדי וחשובה לו גם נוכחות פשוטה של הבעלים ולא רק טיולים בחוץ. דוגווקר מקצועי ובעל נסיון, כן מסוגל לטפל במצבים מסויימים ולהוציא כלבים עם נטייה למשוך בחוזקה, או לעודד בדרך עדינה וראויה כלב שפוחד ממדרגות לעבור בחדר המדרגות.

כאשר אנו שוכרים דוגווקר, אנו עורכים איתו חוזה  מראש בו מוסכמים על שני הצדדים  דברים כמו אורך הטיול, אופי הטיול (הליכה, ריצה, הפעלה ספורטיבית, משחק, ביקור בגינת כלבים וכו’), האם מותר או אסור לו להוציא כלבים אחרים יחד עם הכלב שלנו  ודרכי התנהלות בסיסיות עם הכלב -האם מותר לשחרר את הכלב מהרצועה בגינת כלבים מגודרת היטב וכו’.

עוד דבר שחשוב לוודא מראש הוא קווים אדומים: דברים שבשום פנים ואופן איננו רוצים שהדוגווקר יעשה. לדוגמא, אם הכלב שלנו כרגע עובר תהליך אילוף כי הוא מגיב לא טוב לכלבים אחרים ברחוב, נרצה שהדוגווקר שלנו יידע זאת ויקבל הנחייה להיות עירני, לשנות מיד כיוון ולהתרחק אם הוא רואה כלב אחר (עם או בלי בעליו) כדי לא להכנס למצבים שיקלקלו את תהליך האילוף.

חשוב לצייד אותו במירב המידע אודות הכלב. לדוגמא: הכלב רודף אחרי חתולים, פוחד ממשהו, מגיב בתוקפנות במצבים מסויימים,  או יש לו מגבלות פיזיות – קשיי נשימה, כושר ירוד וכדומה.

 איך בוחרים דוגווקר?

אדם מתאים (נער או בוגר) הוא מישהו שיודע להביע אהבה לכלבים, מתייחס אליהם, מלטף אותם, שואל שאלות על הרקע שלהם ועל ההיסטוריה שלהם. כשאתם מראיינים מישהו לצורך התפקיד, שימו לב אם הוא מתייחס לכלב שלכם במפגש, או רק מדבר איתכם מבלי להתייחס אל הכלב. איזה קשר הוא בונה עם הכלב? האם הוא מדבר איתכם גם על מוכנות למצבי חירום (למשל, אם למרות כל אמצעי הזהירות כלב אחר תקף את הכלב שלנו ברחוב והוא נפצע, מה יעשה הדוגווקר)?

האפשרויות הקיימות בשוק כוללות :

  1. בן נוער:

יתרונות:

  • מתן הזדמנות לנער או נערה שהוריהם אינם מרשים להם לגדל כלב ליהנות מקשר עם חבר על ארבע, ואף חיזוק הרצון לאמץ בעתיד כשיוכלו לעשות כן.
  • חיזוק בנער או נערה ערכים כמו אחריות, עבודה, מסוגלות אישית.
  • התשלום לנער או נערה בדרך כלל נמוך יותר מאשר לאדם בוגר באותו תפקיד.

חסרונות:

  • נער או נערה עשויים להיות חסרי נסיון. זה לא בהכרח פוסל אותם מלהיות דוגווקרים טובים ואכפתיים, אבל כל האחריות למצב היא על בעל הכלב: נער או נערה (גם בעלי נסיון בכלבים) אינם אדם בוגר, ואין לצפות מהם להיות מסוגלים לחזות את כל הקשיים ולהתמודד עם כל מצב. אנו צריכים לוודא כי הנער או הנערה אחראים דיים לצורך התפקיד, וכי ההורים מסכימים שישמשו כמוליכים עבור הכלב שלנו.
  • עלינו לוודא כי הנער או הנערה יכולים להתמודד עם הכלב פיזית:  גם כלב קטן יכול לעתים להפתיע את האדם המוליך אותו, להפיל אותו במדרגות, וכו’. כלבים מגודל בינוני ומעלה יכולים להוות קושי משמעותי לנער או נערה צעירים גם ללא גורם ההפתעה. יותר מכלב אחד זה כבר מצב הרבה יותר מסובך ואחריות כבדה עבור הנער או הנערה. כמו כן, כדאי לוודא שהנער או הנערה מוכנים להתמודד גם עם מצבים “מגעילים” – כמו איסוף צואה.
  • עלינו לוודא כי הנער או הנערה יכולים להתמודד נפשית עם מצבים שונים:  מפגשים לא נעימים עם כלבים אחרים, אנשים לא נחמדים, וגם התמודדות אישית עם מצבים כגון לקום אם נפלו ושיפשפו את הברך או לא להכנס לפאניקה אם פתאום משהו לא בסדר ויש צורך להזעיק עזרה.
  • כדאי להיות ברורים למה לצפות: האם נצפה מנער או נערה לבוא להוציא את כלבנו גם בתקופות של מבחני בגרות או מבחנים אחרים בבית הספר? במזג אוויר גרוע? וכו’ וכו’.
  • עם כל ההנאה הכרוכה בטיול עם כלב, אם מדובר בעבודה יום-יומית או קבועה לטווח זמן לא קצר, יש לזכור שמדובר במטלה שוחקת למדי ויתכן שנער או נערה לא יעמדו בה לאורך זמן.
  • אם יש לנו כלב המוגדר על פי חוק כ”כלב מסוכן”, אין זה בהכרח אומר שבן נוער לא יוכל להתמודד עם הוצאתו לטיול, אך זה כן אומר שאנו מטילים אחריות מיוחדת על הדוגווקר הצעיר ויתכן שהוא ייאלץ להתמודד עם מצבים לא נעימים כגון אנשים ברחוב המפחדים מכלבים מגזעים אלו, פקחים עירוניים ששואלים שאלות וכו’. לא כל נער או נערה מסוגלים לכך.

2.

אדם בוגר

שאת שירותיו שוכרים כדוגווקר מקצועי:

יתרונות:

  • מאדם בוגר ניתן לצפות לרמה גבוהה יותר של אחריות ויכולת להתמודד עם מצבים שונים, מבחינה פיזית ונפשית כאחד.
  • דוגווקר מקצועי ובעל נסיון, מפתח כלים להתמודדות עם מצבים שונים:  כלב שמושך בחוזקה, זינוקים פתאומיים, ריאקטיביות לכלבים אחרים וכדומה. אם לכלב שלנו ישנם דפוסי התנהגות שיכולים להקשות על מי שמוליך אותו, דוגווקר מקצועי מסוגל בדרך כלל להתמודד עם דפוסים כאלו ולטפל גם בכלבים חזקים ואנרגטיים.
  • דוגווקר בעל נסיון וידע בכלבים מסוגל להתנהל בהתאמה לכלב ולהמנע ממצבי סיכון שונים: הוא יידע למה עצמות ברחוב הן מסוכנות לכלב הנשנשן, מתי רצועת פלקסי יכולה להוות בעיה, שכושר ספורטיבי יש להעלות בהדרגה ואם לכלב מסוים כדאי או לא כדאי להגיע לגינת כלבים. עם בן נוער, האחריות לידע בכל מצב שהוא, היא על הבעלים, והבעלים בלבד.
  • מאדם בוגר העובד בתשלום ניתן לצפות שיעבוד (על פי הסכם) גם במצבים כגון מזג אוויר גרוע.
  • לאדם בוגר יש לעתים קרובות כלים להתמודדות עם מצב חירום: להסיע במכונית לוטרינר במקרה הצורך, או פשוט לרוץ עם הכלב לוטרינר בעצמו, לדבר עם פקח עירוני וכיוצא בכך. דוגווקר בעל נסיון אמור לדעת לזהות סימני מצוקה פיזיים ונפשיים בכלב. גם בן נוער עם נסיון בכלבים עשוי להיות מסוגל לכך, על הבעלים לוודא ש זה אכן כך.
  • ישנם בעלי מקצוע היכולים להציע שירות מיוחד: הפעלה פיזית מותאמת לכלבים אנרגטיים במיוחד, מתן תרופות (על פי הוראות הוטרינר שלכם) במקרה הצורך וכדומה (חלק מבני הנוער יהיו מסוגלים לכך אך לא כולם).

 כאשר מדובר בדוגווקר מקצועי, אפשר, צריך ואף כדאי לקבל המלצות: ניתן לבדוק את ההמלצות הללו, במיוחד אם מוסרים מפתח לבית.

חסרונות:

  • לאדם בוגר יש לשלם כמו לאדם בוגר:  הכלב אינו שלו, לא מדובר בעשייה לשם הנאה בלבד גם אם האדם אוהב מאוד כלבים. האדם הזה מפנה מזמנו וממרצו ומקדיש אותם לכלב או לכלבים שלנו, ודוגווקר מקצועי שנותן קבלה משלם מס הכנסה וביטוח לאומי.
  • חלק מהדוגווקרים המקצועיים לא יוציאו כלב אחד לבדו, אלא יצרפו את הכלב לכלבים נוספים אותם הם מוציאים לטיול ארוך או קצר על פי ההסכם עם בעל הכלב. הדבר יכול להוות יתרון כשהכלב שלנו ידידותי וצמא למפגש עם כלבים אחרים, אך יכול גם להיות חסרון כי אז יהיה פחות יחס אישי לכלב שלנו, לפחדים שלו, לרצונות שלו וכו’.

סיכום:

1. דוגווקר יכול להות מבוגר או נער/ה כל עוד ווידאתם שהוא אכן אוהב כלבים ומבין את גבולות העבודה ומגבלותיה. הדבר כולל תאום ציפיות ובדיקה שציפיותיכם מתקבלות בהבנה ובהסכמה.

2. דוגווקר איננו תחליף למאלף. גם אם עבר קורס כלשהו, שכרתם דוגווקר ולא מאלף. אם הדוגווקר  מלמד את הכלב התנהגויות או מתקן את ההתנהגות שיש לו  ללא רשותכם, יש בכך טעם לפגם ועליכם להחליט אם מה שנעשה מקובל עליכם, או להפסיק את ההתקשרות.

3. לבדוק המלצות.  אם מדובר בבן נוער, כדאי לדבר גם עם ההורים.  בדיקת המלצות חשובה, הן מבחינת הנסיון לוודא ככל האפשר שמדובר באדם שיהיה טוב לכלב שלנו, והן מבחינת העובדה שברוב המקרים יש למסור מפתח לבית שלנו לידיו של האדם הזה.

  1. ציידו את הדוגווקר בכל המידע אודות הכלב שהוא עלול להזדקק לו. את מי הכלב לא אוהב, היכן הוא נוהג למשוך, מי מהשכנים לא אוהב את הכלב וכו’
  1. אחרון חביב-  תנו  לדוגווקר לעבוד. אחרי שטרחתם למצוא אדם שאוהב כלבים, שאתם מתחברים לגישה שלו,  לכלבים, אחרי שהסכמתם עם האדם הזה על הגבולות ומה בדיוק אתם רוצים הגיע הזמן לתת לו את המושכות. יתכן שבמצבים מסויימים האדם הזה יגיב אחרת מאיתנו, אבל כל עוד הוא לא חוצה קוים אדומים מבחינתנו ומבחינת רווחת הכלב, כדאי ואפשר לסמוך עליו.

בברכה “חיי כלב” והדוגווקרית גלי ביינר

Print Friendly