facebook-icon

מחלות זואונוטיות

מחלות המועברות מחיות מחמד לבני אדם

מאת  ד”ר  רפי  קישון  וד”ר  מיכל  שוורץ

עובדה – החיה המסוכנת ביותר לבני האדם  מבחינת ההדבקה במחלות, היא האדם עצמו.

sick dogראוי לזכור שכל מחלה מדבקת של בני אדם עוברת לבני אדם אחרים, לעומת זאת רק מספר מועט מאוד של מחלות של חיות עוברות לבני אדם.

מצד שני, חיות הבית שלכם יעניקו לכם בריאות נפשית, חיזוק למערכת החיסון שלכם, ובעיקר המון אהבה.

מדי פעם מתפרסמים מאמרים סמי-מדעיים, פופוליסטים, באמצעי המדיה השונים  הגורמים להטעיה ולהפחדה שלא לצורך, לכן אנו מביאים כאן את שמות המחלות החשובות, שיכולות לעבור מחיות לבני אדם – מחלות הנקראות זואונוזות  .

כלבת

זו המחלה המפורסמת מכולן. מחלה עתיקה ומסוכנת המועברת על ידי נגיף. המחלה מועברת מיונקים ליונקים אחרים. ההדבקה מתאפשרת בהעברת הנגיף דרך הרוק של החיה נגועה לרוב ע”י נשיכה, אם כי לא רק. המאגר של הכלבת הוא חיות הבר. המחלה קטלנית באנשים  וחיות כמעט ב100% אם לא טופלה בזמן הנשיכה או סמוך לה. המניעה הטובה ביותר היא כמו גם במחלות רבות אחרות – חיסון .

החיסון אינו כואב או מזיק יותר מכל חיסון אחר שאתם מכירים, ואין כל צורך לפחד ממנו.

בארץ, החוק קובע שכל כלב חייב קבל חיסון החל מגיל 3 חודשים פעם בשנה לכל ימי חייו. חובת חיסון זו הביאה למצב בו הכלבת נדירה ביותר בארצנו בחיות הבית, ולרוב נראית רק בחיות בר. בישראל מבוצע מידי פעם חיסון של חיות בר. לדאבוננו שכננו בארצות הקרובות אינם מקפידים כמונו וזה מקור המקרים שהשירותים הווטרינרים מדווחים עליהם מספר פעמים בשנה.

תולעים

ההדבקה נדירה מאוד ודורשת בליעה של פרעוש או צואה של חיה נגועה, הקפידו לבצע טיפול מונע כנגד תולעי מעיים ולטפל היטב כנגד פרעושים שהנם הגורם המעביר העיקרי לאדם, לכלב, ולחיות אחרות. בבית עם ילדים קטנים מומלץ לטפל בכלב כנגד תולעים כל 3 חודשים. חשוב לדעת, תולעי סיכה הנפוצות בילדים לא מגיעות מכלבים או חתולים  אלא אך ורק מילדים אחרים!

פטרת

מחלה נדירה ביותר בחיות בוגרות (חתולים וכלבים בוגרים) יחסית נפוצה בגורי חתולים מהם אפשר להדבק. אם אתם רואים חתול עם קרחות בעיקר בראש כדאי שוטרינר יבדוק אותו. בכל מקרה זו לא מחלה מסוכנת וטיפול מקומי עם משחות מעביר אותה. במקרים קשים לוקחים גם כדורים לפי הוראות הרופא.

לפטוספירה (עכברת)

מחלה זו שמועברת על ידי עכברים וחולדות, יכולה לגרום לדלקת בכליות. אצל הכלבים היא נדירה מאוד כי החיסון המשושה הניתן כל שנה מכיל גם חיסון נגד מחלה זו – לכן כל מה שצריך לעשות זה רק להקפיד על מתן החיסון המשושה כל שנה אצל הוטרינר .

ונוסיף מספר התייחסויות גם לחתולים:

שרטת החתול

מחלה נדירה בבני אדם. מועברת ע”י שריטה מחתול.

הנשא הוא פרעוש, הפרעוש מדביק את החתול, החתול שורט את עצמו ואז החיידק נמצא על ציפורניו. מספר מצומצם ביותר של מקרי הדבקה בכלבים מדווח בספרות ולכן לא נדון בה פה.

המחלה בדרך כלל קלה וחולפת מאליה והיא מסוכנת רק לבעלי מערכת חיסון מוחלשת , לאלה מומלץ לבדוק את החתול הפרטי שלהם, ולהקפיד במיוחד על טיפול נגד פרעושים.

אנשים בריאים, במידה ואחרי שריטה מופיעה מחלת חום שכוללת בלוטות לימפה נפוחות יש להודיע לרופא, הוא ייתן אנטיביוטיקה פשוטה יחסית. כאמור מדובר במחלה נדירה, אולם יש להיות מודעים אליה.

הקפידו לנקות ולחטא כל שריטה ופציעה, גם כשאינה מגיעה מחתול.

טוקסופלזמה

מקורו של הטפיל הוא במכרסמים, החתול טורף מכרסם ומפיץ את הטפיל בצואה. ההדבקה היא רק לאחר 24-48 שעות בה הצואה שהתה מחוץ לחתול ודורשת בליעה של הטפיל.

חשוב לדעת כי רוב רובן של ההדבקות בטוקסופלזמה אינן מחתולים, אלא מפירות וירקות לא רחוצים שהושקו במי שפכים מזוהמים או בשר/דגים לא מבושלים. זו עובדה שחשוב לדעת על מנת להימנע ממאכלים כאלה בתקופות רגישות כמו הריון.

צוות אתר “חיי כלב”
וצוות המרכז הוטרינרי הרב-תחומי ברמת-אביב
ד”ר רפי קישון , ד”ר מיכל שוורץ

Print Friendly