אורלי זכאי , מטפלת ברפואה סינית בבע”ח, מביאה אלינו את זווית ההסתכלות של הרפואה הסינית על הקאות במהלך נסיעה:

הקאה בזמן נסיעה היא סימפטום מאוד נפוץ, שעלול להתלוות לבעיות אקוטיות וכרוניות. לפי הרפואה הסינית, ההקאה נגרמת מפגיעה בזרימה הטבעית של צ’י הקיבה. הצ’י של הקיבה הוא אותה אנרגיה שמאפשרת לקיבה לתפקד כראוי. צ’י הקיבה אמור לזרום כלפי מטה ולא כלפי מעלה, אבל כאשר צ’י נע בכיוון הלא נכון או “מורד”, הכלב יקיא.

הסיבה הנפוצה ביותר להקאה היא תזונה לא מתאימה, במיוחד תזונה שמכילה בעיקר מזון קר או בעיקר מזון חם ושמן.

גם סיבות רגשיות יכולות לגרום לכלב להקיא, בזמן נסיעה ובמצבים אחרים במהלך החיים.

  • הרגשות העיקריים שמשפיעים על הקיבה הם דאגה, כעס ופחד. אם ניקח לדוגמא,  כלב לא נינוח, לא רגוע וכעוס, אלה רגשות שמשפיעים על הכבד, יגרמו לעליה ברמת החומציות של הקיבה ועם הזמן עלולה אף להתפתח מחלת חום בקיבה.
  • תסכול ודיכאון לעומת זאת, שיש להם דווקא אפקט ייני, יגרמו לסטגנציה ויאטו את מעבר המזון מהקיבה למעי.

מה אפשר לעשות כדי להקל על הכלב בראיה הסינית?

טיפול התנהגותי – בחילות והקאות בנסיעה הרבה יותר נפוצות אצל גורים וכלבים צעירים מאשר כלבים בוגרים, כפי הנראה מכיוון שמערכת שיווי המשקל עדיין לא מפותחת מספיק. יחד עם זה אם כלב הקיא כמה פעמים בנסיעות הראשונות שחווה, הוא כנראה יקשר נסיעה לחוויה לא נעימה גם כשיתבגר, או אם הנסיעות הראשונות היו בעיקר לוטרינר ושם חווה חוסר נוחות או כאב, גם זה מצב שעלול להיקשר אצל הכלב לנסיעה. לכן כדאי מאוד לטפל בהקדם גם בפן ההתנהגותי על ידי מומחה להתנהגות כלבים שעובד בשיטה חיובית.

תזונה – אכילה לפני נסיעה של מזונות מסוימים עלולה להחמיר את הבעיה. מזון שמן ובעל אנרגיה חמה (חם מבחינת ההשפעה של המזון על הגוף ולא בהכרח מבחינת הטמפרטורה של המזון בזמן האכילה)  עלולים לגרום לבחילות והקאות.

לכן ההצעה הטובה ביותר היא להאכיל קל וכמות קטנה במהלך היממה ובכל מקרה לא בסמוך לכניסה לרכב.

צמחי מרפא – יש מספר צמחים שמסייעים בטיפול בבחילות והקאות בזמן נסיעה, אבל הידוע ביותר ואולי היעיל ביותר הוא הג’ינג’ר (זנגביל). לג’ינג’ר יש היסטוריה ארוכה של שימוש ברפואה הסינית. מחקרים הראו את היעילות בטיפול בבחילות, הקאות, קלקול קיבה, גזים בבטן וסחרחורות. ג’ינג’ר פועל בעיקר במסלול העיכול, שם הוא מעודד את מיצי העיכול ומנטרל חומציות. (המינון של הג’ינג’ר תלוי במשקל הכלב.)

צמחים נוספים שמרגיעים את הקיבה הם מנטה וקמומיל (בבונג).

להרגעה במקרה שהמקור הוא רגשי אפשר להשתמש בוולריאן. לוולריאן יש אפקט מרגיע מאוד אם הכלב שלך מאוד חסר שקט או עצבני, נסו לתת כמה טיפול של ולריאן לפני הנסיעה. הקפידו על מינון הרשום על המוצר שתבחרו ובשום מקרה אל תעברו אותו.

אפשר להכין חליטה מהצמחים שהזכרתי למעלה ולתת לכלב לשתות את החליטה הזו קרה (2 פרוסות ג’ינג’ר לכל 12 ק”ג). אפשרות נוספת היא להכין תערובת של הצמחים בתוך כלי קטן ולשים באוטו, גם הרחה של הצמחים האלה עשויים להקל על הבחילות. יש גם קפסולות מוכנות שאפשר לתת לכלב.

אקופונקטורה – תוכלו להיעזר בנקודות אקופונקטורה שידועות כמטפלות בבחילה ומניעת הקאות, אמנם על ידי לחיצה על הנקודה ולא על ידי מחט אבל זה יכול לעזור.

הנקודה PC6 נמצאת בחלק הפנימי של האמה, בערך מרחק רוחב 2 אצבעות ממרכז שורש כף היד. מצאו את הנקודה ועסו אותה במשך כמה דקות לפני הנסיעה ורצוי שגם במהלכה.

אמנם נרשמו כאן שמות של צמחים ותרופות ותאור כללי של אפשרויות עזרה, אבל חשוב מאד לאבחן את הכלב לפני שימוש באמצעי כלשהו. וטרינר ומטפל ברפואה סינית בבע”ח יתנו תמונה אחראית על מצבו של הכלב ומה יתאים לתת לו באיזו סיטואציה.

אורלי זכאי, רפואה סינית לבע”ח; 054-2345620
Print Friendly