facebook-icon

תזונה לכלבים בפרספקטיבה של רפואה סינית

מאת: אורלי זכאי

 

דיקור סיני לכלברפואה סינית מסורתית מסווגת גורמים חיצוניים ופנימיים למחלות ופקטורים כמו תזונה, אורח חיים, אוירה ומצב נפשי. כל אלה משפיעים באופן ישיר על הבריאות של בעלי החיים שלנו.

במהלך כל תהליך מחלה, כדאי לבחון את התמונה המלאה, גם בעיניים מערביות וגם בעיניים של הרפואה הסינית.

הערכים התזונתיים של מזון, שעל פיהם אנו בוחנים את איכות המזון והשפעתו עלינו ועל בעלי החיים שלנו, מאוד חשובים ומחסור באחד או יותר מהערכים הנדרשים לתפקוד תקין של הגוף, עלול לגרום לבעיות בריאות חמורות.

אבל האם יש מעבר לערכים תזונתיים?

על פי הרפואה הסינית המסורתית, יש בהחלט, ובמאמר כאן נתמקד בזווית הסינית, שמדברת על הטעמים של המזון, האנרגיה המחממת או המקררת שלהם, על כיוון התנועה בגוף ועל הקשר וההשפעה של כל אחד מאלה לאיברים הפנימיים.

מה הטעם?

הרפואה הסינית מדברת על ההשפעה של 5 הטעמים של המזון: מתוק, מר, מלוח, חמוץ וחריף – על הבריאות של בעלי חיים.

חשוב להבין שהגישה הסינית מחלקת את המזונות לטעמים גם אם אצלנו בבלוטות הטעם לא נרגיש באופן ברור את הטעם. טעם המזון חשוב מכיוון שטעמים שונים משפיעים על האיברים הפנימיים באופן שונה.

לדוגמא:

מזון מריר כמו לפת ישפיע על העיכול ועל ניקוי הגוף והוא אנטי דלקתי.

מזון חמוץ כמו לימון תורם לניקוי ליחה.

לעומת זאת, מזון עם אנרגטיקה מתוקה, כמו למשל לחם ובשר כבש מחממים ומוסיפים לחות, כמות גדולה מהם תגרום לחוסר איזון בטחול ובקיבה של הכלב ונראה לעתים סימפטומים כמו עצירות, שלשול, כאבי בטן, רעשים בבטן או עייפות.

הטעם של המזון הוא כמו תווית טבעית שמספרת לנו על הפעילות שלו.

שינוי בהעדפות של בעל החיים שלנו, יכול לספר לנו על מצבו הבריאותי ועל הצרכים שלו כרגע, בשונה ממצב תקין. כאשר נאזן את המצב, ההעדפות של הכלב כפי הנראה ישתנו גם הן.

כשהכלבים שלנו מתבגרים, תפקוד האיברים שלהם משתנה ועלול להיחלש, במיוחד אם במהלך השנים אכלו מזון שלא מתאים להם ופגע בתפקוד האיברים, כמו בסיפור של פונץ’ שהגיעה אלי לקליניקה לטיפול.

דוגמאות

מזונות חמוצים: לימון, אזוקי,יוגורט.
מזונות מלוחים: דוחן, שעורה, פטרוזיליה.
מזונות מתוקים: בטטה, גריסי פנינה, חציל, מש.
מרים: קמומיל, שיפון, לפת, אכינצאה.
מזון חריף: שמיר, כרוב, צנון.

פונץ’, כלב מעורב קטן, בן 9, במשקל 10 ק”ג, אכל כל חייו מזון רטוב מקופסאות שימורים ובנוסף פרוסות לחם לבן, מדי פעם מרוחות בממרח שוקולד.

הסימפטומים היו עייפות, חוסר חשק ועניין בפעילות, דלקות אוזניים שמטופלות באופן קבוע ובכל זאת חוזרות, הפרשות רבות מהעיניים, צואה קשה ולעיתים עצירות וריח רע מהפה. בשנה האחרונה הסימפטומים החמירו.

אחת הבעיות העיקריות במקרה הזה היא, פגיעה בטחול ובקיבה (ע”פ הרפואה הסינית), ביכולת של הגוף להניע את המזון ונוזלי הגוף. התוצאה היא הצטברות חום וליחה שמתבטאת בסימפטומים שתיארתי.

הטיפול כלל דיקור סיני ושינוי תזונתי להוצאת חום, שחרור ליחה, הנעה וחיזוק האנרגיה.

חם או קר?

הרפואה הסינית מסווגת חלק מהמצבים גם לפי האנרגיה שלהם – חום, קור, קרירות, חמימות וניטראליות ובעצם כאן מדברים על התחושה שהמזון מחולל בגוף. באופן טבעי אנחנו נתמודד עם קור על ידי חימום וההיפך.

לדוגמא, האנרגיה של שעועית שחורה היא אנרגיה מחממת גם אם הכלב יאכל אותה כשהיא קרה, עדיין היא תחמם.

כלב שסובל מקור במערכת העיכול, יפיק תועלת ממזון מחמם, כמו למשל הודו או כבש ולעומתו, כלב שסובל מעודף חום כמו למשל בדלקות חוזרות, נרצה לתת לו מזון מקרר מעט כמו תפוח, מלפפון.

הטיפול בגורם ולא רק בסימפטומים, הוא הבסיס לריפוי כך שעל ידי איזון המערכת, הכלב יתמודד טוב יותר עם המחלה והסיכוי להירפא גבוה יותר.

כלב שסובל מעצירות חוזרת במשך תקופה ארוכה, בגלל אחת או יותר מהסיבות הללו: מעט מדי פעילות, תזונה לא מגוונת, כלבים שלא יוצאים מספיק החוצה, חרדות, או סיטואציות חדשות ולא מוכרות, יגיע אלי לטיפול שיתחיל בתשאול מעמיק של הבעלים, שבסופו אקבל תמונה מלאה וכוללת על מצבו של הכלב. הטיפול יתמקד  במקור לבעיה וישלב דיקור סיני, תזונה ופורמולה של צמחי מרפא במקרה הצורך, שמטרתם לאזן את הגוף, כך שמערכת העיכול תתפקד טוב יותר באופן טבעי ולא כתגובה זמנית לכדורים.

 

דוגמאות :
מזונות מחממים: קינואה, שיבולת שועל, דובדבנים, תמרים, שעועית שחורה.
מזונות מקררים: חיטה, מלח, אצות, תפוח עץ, אגס, אבטיח
מזונות ניטרליים: שיפון, כוסמת, אפונה, אפרסק.

לסיכום, התפישה הסינית בנושא מזון והשפעתו מורכבת ומצריכה לימוד מעמיק, אבל זו טעימה קטנה ודרך נוספת להסתכל על הדברים, ועל הכלב שלכם.

ההמלצה שלי היא לשמור על ראש פתוח ולבדוק איך בריאות הכלב ואיכות החיים שלו יכולים להשתפר בזכות הגישה הסינית.

בתיאבון ורק בריאות.

אורלי זכאי, רפואה סינית לבע”ח; 054-2345620

Print Friendly