שיתוף בפייסבוק

פחדים מסופות רעמים

ד”ר שגיא דננברג

הקדמה

פחד מרעשים הוא פחד מולד.

יש לא מעט כלבים שמגיבים לסופות רעמים ברמות שונות של פחד וחרדה. לכלבים קשה להתמודד עם רעשים אשר מגיעים מעל לראשם ולהבחין ביניהם. מידת החרדה מבוססת על תפיסת הכלב של האיום.

אף כי כלבים רבים מסוגלים להתרגל לסופות (הרגלה: HABITUATION), אחרים עשויים להיות רגישים יותר לרעש, וכתוצאה מהרגישות עם כל חשיפה החרדה מתגברת. כל אירוע של בהלה במהלך סופה עלול להחמיר את תופעת החרדה מרעמים.

כאשר תגובתו של כלב לסופות רעמים היא קיצונית, היא נחשבת לפוביה (פחד קיצוני ובלתי מוסבר).

ישנם מספר גורמים אשר הופכים את הבעיה הזו לחמורה במיוחד וקשה למניעה וטיפול.

  1. אין באפשרותנו לדעת מתי תתחולל סופת רעמים. חוסר הידיעה, שלנו ושל הכלב, יוצר  חוסר אונים ובכך מחמיר את  החרדה. בנוסף על כך, אין אפשרות לפתח שיגרה שבה קל יותר לכלב ללמוד ולהסתגל.
  2. אין באפשרותנו לווסת את עוצמת הסופה או לשער כמה זמן תימשך. הסופה עלולה להיות ארוכה  וחזקה יותר מיכולתו של  הכלב לשאת ובכך להפוך את האירוע לטראומתי ביותר.
  3. החרדה היא לא רק מהרעשים אלא גם מתופעות נלוות אחרות כגון רוח, ברקים, ריח (גופרית במיוחד), ושינויים בלחץ האוויר.
  4. גם על התופעות הללו אין לנו שום שליטה או השפעה. התוצאה היא צורך להתמודד עם מצבים מורכבים ביותר.
  5. אחת הדרכים שעוזרות לנו בפתרון בעיות חרדה  אחרות היא הפרדה ובידוד הגורמים וחשיפה של הכלב לכל גורם לחוד. תרגילי שינוי התנהגות, חשיפה הדרגתית, ורק בשלב מתקדם בחשיפה מלאה. במקרים של חרדה מסופות אין לנו את האפשרות הזו.

לפיכך, חרדה מסופות רעמים, היא בעייה קלינית לא פשוטה שמצריכה טיפול מורכב.

במקרים רבים טיפול התנהגותי לבד אינו מספיק ונדרש גם טיפול תרופתי.

מספר מחקרים מצאו  שכלבים בעלי חרדה מרעשים בכלל וסופות רעמים בפרט, סובלים מבעיות חרדה נוספות כמו חרדת נטישה.

סימנים ואבחון קליני

כלב מפוחד מתחבא מתחת למיטה

כלבים עלולים להראות מגוון סימני חרדה במהלך או לפני סערה: התנשפויות, רעידות, חיפוש מסתור, חוסר מנוחה ותנועתיות מוגברת, השמעת קולות,  הרס הסביבה. האבחנה ברורה כאשר הסימנים מופיעים באופן עקבי בעת סערה או בסמוך לה.

כיצד לעזור?

כלבים יכולים לנסות להסתתר כדי להימנע / להתרחק מהרעמים, זוהי תגובה נורמלית. אם הכלב שלכם נראה עצבני או חסר מנוחה,  תוכלו לסייע לו ע”י מציאת מקלט בטוח ולעזור לו להירגע. המקום הבטוח הזה צריך להיות זמין ונגיש, במיוחד כאשר אין אף אחד בבית. זה יכול להיות תא הטסה, ארון, או כל מקום אחר שהכלב מצליח להרגע בו. כאשר נמצא מקום כזה חשוב להכניס את השימוש בו לשיגרת היומיום כדי שהכלב אכן ירגיש בטוח להתחבא שם. בנוסף, רצוי להפוך מקום זה לחיובי במיוחד בעולמו של הכלב ע”י האכלה בתוכו, הטמנת חטיפים או השארת צעצועים החביבים על הכלב במיוחד.

כדאי לנסות להגביל את החשיפה לגורמי החרדה בעת הסערה על ידי סגירת דלתות וחלונות, ובאמצעות רעש לבן  [רעש לבן - מכיל צליל בכל התדרים, והוא יעיל ביותר במיסוך רעשים ובהסחת דעת מקולות ורעשים בלתי רצויים, משום שהוא מכסה את טווח הספקטרום הגדול ביותר. הוא מתאים לקריאה, כתיבה, לימוד, וכל דבר אחר שדורש ריכוז.] או מוסיקה כדי לחסום את קולות הסופה. שווה לנסות להפנות את הכלב להתנהגות חלופית שאינה תואמת, כגון תרגילי משמעת, פעילויות כיף – צעצועי פאזל או מזון  או תרגילי הרגעה. כל משפחה וכל כלב שונים ולכן ייתכן שתצטרכו לבדוק פתרונות שונים  המבוססים על המענה הייחודי של הכלב שלכם עד שתגיעו לנוסחה המנצחת.

חשוב להדגיש כי במקרים בהם הכלב שלכם מראה חרדה מועטה או ללא תגובה לסופות, אתם לא צריכים לעשות שום דבר או ליזום התיחסות לסופה. כלב שנבהל מעט יירגע לרוב בעזרת ליטוף ודיבור רך.

התערבויות תרופתית, פרומונים ותוספים טבעיים

במקרים של כלבים שסובלים מחרדה קיצונית, חיוני להפחית את החרדה בעת סערה כדי למנוע החמרה ועל מנת לאפשר בהמשך, דרכי מניעה וטיפול מוצלחות. מבחר ההתערבויות מבוסס על הקשר בין חומרת החרדה לבין חומרת הסערות. כלבים עם חרדה קשה יכולים להפיק תועלת מטיפול ארוך טווח בתרופות לטיפול בחרדות כגון פלואוקסטין או קלומיפראמין בתוספת תרופות מהירות יותר בנזודיאזפינים שניתן לתת מייד לפני או אפילו בעת סערה.

מקרי ביניים עשויים להצריך רק שימוש בתרופות מקלות חרדה מהירות וקצרות זמן כגון אלפרזולם או דיאזפם שניתן לתת מייד לפני או בעת סערה.

 בפרומון (PHEROMONE, ®ADAPTIL) ניתן להשתמש לבד או בשילוב עם התערבות אחרת, ניתן להשתמש במפזר חשמלי לשימוש רצוף או תרסיס שיכול לשמש כהתערבות מיידית. ישנם מספר מוצרים טבעיים שיכולים להועיל, במיוחד לכלבים עם חרדה קלה. עם זאת יעילותם של מוצרים אלו לא נבדקה במחקר מדעי מסודר.

חשיפה והרגלה

הקלטות של קולות רעמים עשויות להיות סימולטור ומאפשרות לנו לקשר אותן עם דברים נעימים. (הקלטות מקצועיות נוספות בחינם, ניתן למצוא באתרים רבים כגון soundbible.com) הקלטות אלה מאפשרות חשיפה הדרגתית ויצירת התניה חיובית לרעשים באופן בלתי מאיים (הקהיה שיטתית והתניית נגד). תרגול קבוע עם הכלב ובניית שגרה של הליכה ושהיה במקלט הבטוח או אסטרטגיות ניתוב מחדש (משחקים, אילוף, צעצועים) תוך כדי האזנה להקלטות של קולות סערה, עוזרים להכין את הכלב שלכם לארוע בזמן אמת.

כאשר מתרחשת סופת רעמים חשוב שאתם תשמרו על קור רוח ואפילו על רוח מבודחת. בכך תמנעו  מחיזוק החרדה של הכלב. אתם יכולים להרגיע את הכלב או לכוון אותו  אל מקומו בעזרת התרגילים שעשיתם.

אם כלבכם נחרד אבל מתאושש במהירות,  שווה לנסות  להתעלם ממנו ולבחון את היכולת הטבעית שלו להסתגל לסופות בעצמו (הרגלה). התעלמות מחרדה קשה או מצב קיצוני כאשר הכלב אינו צפוי להתאים באופן טבעי אינה מומלצת, עלולה להיות מבלבלת, ויכולה להגביר את החרדה של הכלב. חרדה ממושכת, התנהגות קיצונית של אחד או יותר מהגורמים שהזכרנו קודם  או כזו שגורמת לכלב להתנהג באופן שעלול חלילה לגרום  לפגיעה עצמית, מצריכה ייעוץ עם הווטרינר המטפל בהקדם.

ד”ר שגיא דננברג DVM
וטרינר מתמחה בהתנהגות בעלי חיים

אתם מוזמנים לקרוא את חוות דעתם של מומחי הפורום בשאלה האם ליטוף בזמן חרדה מגביר את הפחד או מרגיע?

Print Friendly