facebook-icon

זהירות – זחל טוואי התהלוכה (וגם… זהירות מדובון הקורים)

נכתב בשיתוף עם: ד”ר עדי ירון

שני זחלים שעלולים להיות מסוכנים לכלב שלכם בוקעים בעונת החורף. צריך להיות מודע לסכנה שבהם, ולהזהר.

תהלוכן האורן“, או בשמו המוכר “טוואי התהלוכה” הוא פרפר בעל מחזור חיים שלם. לעניננו, השלב החשוב והבעייתי הוא שלב הזחל, שבוקע מהביצים בעונת החורף, בעיקר בסביבת עצי אורן. זהו זחל בצבע חום והוא ניזון בעיקר ממחטי האורן. הזחל מתהלך בשיירות ומכאן שמו.

זהירות זחל טוואי התהלוכה

הזחל השני נקרא “דובון הקורים” שגם הוא טווה קורים. הוא דומה לזחל טוואי התהלוכה אך לא הולך בשיירה, אלא נמצא בריכוזים גדולים תחת מעטה של קורים.

זהירות, זחל דובון הקורים

בשני המינים, גוף הזחל עטוף שערות רבות וצפופות המכילות ארס שבמגע עם העור, יכול לגרום לפריחה ולתגובה אלרגית גם לבני אדם. במקרים קשים – בעיקר במגע עם ריריות הגוף, יכול הארס לגרום לפגיעה חריפה ברקמות. שפשוף העיניים בידיים “נגועות” עלול לגרום לפגיעה קשה בעין עד כדי עיוורון.

כלבים יכולים להפגע מהזחל בצורה קשה. כלבים עלולים לפתח סקרנות ולשחק עם הזחלים. לא אחת קורה שכלב מללקק או מכניס זחל כזה לפיו. חשיפת רירית חלל הפה של הכלב לארס טוואי התהלוכה ו/או לזה של דובון הקורים, עלולה לגרום לנמק של הלשון ואיזור החניכיים עם סיכון להתנפחות איזור הלע וקשיי נשימה. זהו מצב מסכן חיים.

מה לעשות אם הכלב טעם או בלעו זחל?

מומלץ להביא אותו באופן מיידי לוטרינר לצורך טיפול דחוף. במקרים קשים, הטיפול יהיה תחת הרדמה ויתכן אף אישפוז ארוך. אין לתת לכלב לשתות מים כי אז הוא יבלע למעשה את הארס שיכול לפגוע גם במערכת העיכול (קיבה ומעיים). כדאי גם להשתמש בכפפות בעת המגע עם הכלב הנגוע, כדי לא להפיץ את הארס גם לאדם המטפל.

יש לשים לב ולהזהר במיוחד בעונות החורף והאביב, בטיולים בשטחים פתוחים, בחורשות אורנים ובגינות כלבים, שרבות מהן ממוקמות תחת עצי אורן.

צוות אתר חיי כלב

וד”ר עדי ירון  מרפאה וטרינרית, אזורי חן תל-אביב

עוד מומלץ לקרוא את המאמר על עזרה ראשונה,

ואת המאמר הכשות ועקיצות.

Print Friendly