facebook-icon

למה הכלב שלי אוכל דשא?

בשיתוף ד”ר עדי ירון

בעלי כלבים רבים שמים לב לתופעה שנראית להם מוזרה, מדי פעם הכלב אוכל דשא במהלך הטיול, ולעיתים קרובות מקיא לאחר מכן.

  • האם זה נורמלי?כלב אוכל דשא
  • האם הוא חולה?
  • אני צריך לעשות משהו?

אם גם לכלב שלכם יש הרגל לאכול דשא, אתם יכולים להירגע. כלבים אוכלים דשא מזה אלפי שנים ואף אחד לא גילה משהו רע בזה. ובכן, וטרינרים חלוקים בדעותיהם מהו המקור לתופעה הזו, והאמת היא שלא ברור לנו למה בדיוק כלבים אוכלים דשא, ויש לכך כמה סיבות אפשריות:

א.      בטבע, לפני ביות הכלבים ע”י האדם, הם אכלו את הטרף כולו  על כל חלקיו. ובין היתר, טרפו גם אוכלי עשב, כך שהכלבים הקדמונים אכלו גם דשא שהיה בקיבה של טרפם, ובעצם דשא הוא מרכיב נורמלי בתזונה של הכלבים לאורך תהליך ההתפתחות ההיסטורית שלהם, ולמעשה זה המשך של התנהגות טבעית מאז ומתמיד.

ב.      כבר מזמן אנו יודעים שהטורפים הכלביים אוכלים תחילה את הקיבה של הטרף על תכולתה הצמחית, מכאן ניתן אולי לחשוד שהם אוכלים עשב בגלל שהם מגלים בו “עניין קולינארי” ושזה טעים להם, ועל טעם וריח אין להתווכח. הרי יש גם כלבים שנהנים מאוד משאריות זבל, חיפושיות, חלזונות ושאר מטעמים.

ג.       יש וטרינרים שסבורים שאכילת דשא, מקורה בחוסר של סיבים תזונתיים  במזונו של הכלב. מחקרים הראו שתוספת של סיבים במזון של הכלב, מפחיתה את אכילת הדשא אצל כלבים שיש להם נטייה לאכול דשא – אז כנראה שיש איזה שהוא קשר לסיבים תזונתיים.

ד.      נראה שכלבים נוטים לאכול דשא בעיקר כשהם סובלים מגירוי כלשהוא בקיבה או כאבי בטן. אכילת הדשא מקלה עליהם אך גם עלולה לגרום להם להקיא. הם לא אוכלים דשא כדי להקיא אלא מקיאים בגלל שאכלו דשא. בכל מקרה, גם אם זה מקל עליהם, הרי שזה אינו בריא עבורם – ההקאות תכופות עלולות לגרום לדלקת בוושט, להתייבשות ועוד. חשוב למצוא מה גורם לכלב לכאבי בטן ולטפל בצורה המתאימה.

הקיבה מלאה בתאים המגיבים לאוכל שהכלב אוכל. התגובה היא בהתאם לחומציות המזון, המבנה הכימי והמרקם שלו. המרקם של הדשא גורם לגירוי עדין בקיבה שיכול לגרור אחריו הקאה.
יכול להיות שאחת הסיבות שחלק מן הכלבים מקיאים לאחר אכילת דשא, ואחרים אינם מקיאים, היא אופן הלעיסה. אם הכלב לעס את הדשא בצורה יסודית, יכנסו לקיבה רק חלקים קטנים מאוד של דשא כך שהקיבה לא תגיב אליהם. לעומתם, כלבים שלא מרגישים טוב נואשים לדשא, ובאטרף האכילה לא לועסים היטב מה שמוביל לחלקים גדולים של דשא בקיבה, שמגרים את תאי הקיבה וגורמים להקאה.

אז מה כדאי לעשות?

באופן כללי רצוי למנוע מהכלב לאכול דשא. – אנחנו משקיעים באוכל יקר ואיכותי לכלבנו ובסופו של דבר הוא אוכל בחוץ דשא שכלבים וחתולים בריאים וחולים עשו עליו את צרכיהם, הגנן אולי ריסס את הדשא בקוטלי מזיקים ותוך כדי אכילת הדשא גם ניתן להידבק בתולעים ובעיקר לבלוע בטעות את החיפושית המהווה מקור הדבקה לתולעת הפארק!

במידה ואתם בכל זאת מתעקשים על תזונה עשירה בדשא יש לוודא שהדשא מטופל היטב, ללא ריסוסים ו/או חומרים כימיים אחרים, נקי ממזיקים או חרקים מעבירי מחלות.

אם נראה לכם שהתופעה קורית לעיתים קרובות או שכמות הדשא שהכלב אוכל לא סבירה, גשו איתו לווטרינר להתייעצות.

נכתב בשיתוף עם: ד”ר עדי ירון
מרפאה וטרינרית אזורי חן

Print Friendly