שיתוף בפייסבוק

 

רפואה משלימה ואינטגרטיבית לטיפול בכלבים – הגישה החדשה

כאשר אנו או האהובים עלינו חשים שלא בטוב, הנטייה הטבעית של רובנו היא קודם כל לפנות לרפואה הקונבנציונלית; לגשת לרופא המשפחה או לרופא מומחה ולטפל בבעיה מזווית מערבית. אך כבר שנים רבות ידוע כי ישנן דרכים נוספות לתמוך ולטפל בבני אדם חולים מלבד הרפואה המערבית – ורבים בוחרים להיעזר גם בהן, בין אם ברפואה משלימה באופן בלעדי ובין אם בשילוב עם הטיפול הקונבנציונלי.

מדוע, אם כן, שלא ניעזר ברפואה משלימה ומשולבת גם עבור בני משפחתנו ההולכים על ארבע? ומדוע שלא ניעזר בה באורח קבע, כטיפול מונע וכחלק משגרת החיים?רפואה משלימה בכלבים

מהי רפואה משלימה? ומהי רפואה אינטגרטיבית?

רפואה אינטגרטיבית כשמה כן היא- רפואה משולבת. משולבת רפואה מערבית ותחומים מהרפואה המשלימה בהתאמה לצורך של המטופל. עלינו להבין את החלוקה בין הרפואה המשלימה לרפואה הקונבציונלית/ מערבית.

רפואה משלימה אינה תחליף לרפואה המערבית. מדובר בשיטות טיפול משלימות לטיפולים מקובלים. חשוב להדגיש כי בכל מקרה המטופל צריך להיות תחת מעקב של רופא קונבנציונלי, במקרה שלנו וטרינר. לרפואה המשלימה כל מני שמות מקובלים כמו רפואה אלטרנטיבית או רפואה הוליסטית. השם המדויק ביותר הוא אכן רפואה משלימה כשהתפיסה העומדת בבסיס הטיפול, היא טובת המטופל ושילוב של כל מה שעשוי לעזור ולהיטיב עמו.

מתי ניעזר ברפואה משלימה?

רפואה זו כשמה כן היא – לעיתים תינתן כטיפול משלים, כלומר: בנוסף לרפואה מערבית, או שלעיתים אף תחליף לחלוטין את הרפואה הקונבנציונלית.

כך או כך – לרוב אנו פונים לרפואה המשלימה במקרים בהם הרפואה המערבית אינה מציעה פתרון מספק: ניגשנו עם הכלב לוטרינר הרגיל, לפעמים אפילו התייעצנו עם וטרינרים נוספים, אך המצב נשאר סטטי או שהטיפול אף לא בלם את החמרת המצב.

רק אז, לאחר שנואשנו, שינינו כיוון והתחלנו לחפש פתרונות אצל “הקוסמים והמכשפות”.

אנו מציעים גישה אחרת.

מכיוון תחומי הרפואה המשלימה יכולים לשמש גם כטיפול מונע וכעזרה ראשונה למצבים שאינם מסכני חיים, אנו ממליצים להכיר ולהשתמש במגוון תחומי הרפואה המשלימה מראש.

באילו תחומים ברפואה המשלימה ניתן מענה לכלבים?

תחומי הרפואה המשלימה בהם מטפלים בכלבים כוללים:

  • דיקור סיני
  • תמציות בך
  • הומאופתיה
  • צמחי מרפא
  • תזונה
  • הידרותרפיה
  • ארומתרפיה

חשוב מאד לזכור כי כלבים ובני אדם שונים זה מזה ולא כל תכשיר שמתאים לבני אדם, מתאים גם לכלבים.

כאשר אנו נעזרים ברפואה משולבת עבור כלבנו, רצוי שנחפש בעלי מקצוע ומטפלים בעלי הכשרה כפולה: וטרינר אשר מטפל גם ברפואה משלימה, או עבודה בצוות שכולל בעלי הכשרה מקצועית שונה – וזאת על מנת לתת להולך על ארבע שלנו, טיפול מקיף ככל האפשר.

כיצד יכולה הרפואה המשלימה להוות טיפול מונע?

תזונה – כזו אשר תומכת את גופו של הכלב נוכח מזג אויר שמשתנה, מצב רגשי שמשתנה או מצב פיזיולוגי דינמי. תזונה מותאמת שכזו, יכולה למנוע מצבים שונים, לדוגמה התפרצות של בעיות עור, שילשולים ועוד.

החלפת התזונה כמניעה לתגובות שאנחנו מכירים כבר של אלרגיה, דלקות עיניים, דלקות אוזניים.

הומאופתיה / תמציות בך- יכולה לסייע כמענה מהיר במצבים רפואיים שונים, לפני שהסימפטומים מחמירים והופכים אקוטיים.

גישה זו יכולה לסייע לכלבים שסובלים מחרדות ועקב כך מציגים התנהגויות שונות – כמו הרסנות או תוקפנות.

צמחי מרפא – זה תחום שקרוב יותר לרפואה המערבית ונותן מענה במצבים אקוטיים כמו למשל של שילשול חריף, צורך בחיזוק מערכת חיסון ,תמיכה בבעיות ספיגה במערכת העיכול ועוד.

כיצד בוחרים מטפל – הכשרה, המלצות ואינטואיציה

או: איך נדע על איזה מטפל אפשר לסמוך?

  • ראשית, הכשרה: הכלל החשוב ביותר בטיפול, כל טיפול שהוא – הוא לא להזיק . לכן עלינו לבדוק מהי ההכשרה הרשמית: בעלי מקצוע רציניים ישמחו להציג תעודה – זו אמורה להגיע ממוסד מקובל ומוכר ולהעיד על רמת ההכשרה – כמה שנים ערכה ההכשרה והאם קיימת התמחות כזו או אחרת.
  • שנית, חיפוש המלצות שיכוונו אותנו מה לשאול ואיפה לחפש.
  • שלישית, אינטואיציה: זו שלנו – המגדלים של הכלב. ההרגשה שאנו מקבלים מהמטפל היא חשובה מאוד – האם הוא ניגש לכלב שלנו בצורה נכונה, מתחשבת ורגישה; האם אנו מרגישים שניתן לסמוך עליו; האם הוא מסביר ומשתף אותנו בטיפול שהוא מבצע על הכלב.

עם זאת, ישנן כמה נקודות שחשוב לשים לב אליהן במיוחד:

  • מטפל ברפואה משלימה לכלבים לא יתן הנחיה להפסיק טיפול תרופתי שנתן וטרינר. הוא כן יכול לבקש ייעוץ נוסף, להמליץ על חומר קריאה וכיוצא באלה, אבל הנחיה להפסקת תרופה היא חריגה מתחום האחריות המקצועית ומחשידה בשרלטנות!
  • מטפל רציני לא יבטיח הצלחה מוחלטת. הוא כן יסביר מה הצפי לשינוי תוך העלאת האפשרות שהטיפול יכול גם לא להצליח.
  • מטפל הגון יסביר מעט מה היתרונות ומה החסרונות בטיפול שהוא מציע. הוא יברר מולכם מה יעזור לכם להתמיד בטיפול ומה מפריע לכם. כשמדובר במצבים כרוניים וטיפולים ארוכי טווח הוא אמור לערוך איתכם תכנית עבודה. בתוכנית אמורות להיות גם הפסקות.
  • מטפל מקצועי יסביר מה הוא יכול לתת לכם וגם מה אינו יכול. למשל, מתי ניתן ליצור עמו קשר איתו ומתי לא, מה כולל הטיפול ומה לא. מה ההערכה לתמחור ומה אין לדעת מראש.
  • מטפל לא ישמיץ אחרים ולא יעסוק בתחומי טיפול שאותם לא למד.
  • מטפל עניו יגיד כשאינו יודע/בקיא בסוגיה ויפנה לקולגות וחומר מקצועי על מנת להשיב לשאלה ולמצוא פתרון הולם.

בנוסף, עלינו להתייחס גם לשיקולים שנובעים מכורח המציאות:

מהי מידת הזמינות של המטפל והאם היא מתאימה למידת הזמינות שלנו? האם יש לנו אמצעי תחבורה נח להגיע אל המטפל? מהי האפשרות הכלכלית שלנו, והאם נוכל לעמוד בטיפול מבחינה זו?

זאת על מנת שלא ניכנס להרפתקה שבסופה לא נקבל מה שביקשנו ונצא מאוכזבים, או שניתקל במהלכה בקשיים רבים שיהפכו את התהליך למתסכל מאוד.

הבנה שכל כלב שונה מרעהו היא הכרח, אחרת נמצא עצמנו מצפים לתוצאות שלא נקבל. ממש כמו אצל בני אדם. טיפול ישפיע קצת אחרת על כל מטופל.

הרפואה המשולבת היא תהליך

הרפואה המשולבת אינה עובדת בשיטת “זבנג וגמרנו”. כאשר מטפלים ברפואה משולבת, המטרה היא להגיע לאיזון ולמצוא את המינון הנכון הנחוץ לכלב, מתוך מחשבה על ההווה וגם על העתיד. הטיפול אינו אמור לשנות את הכלב, אלא לתמוך בכוחות הריפוי שקיימים בו לבוא לידי ביטוי – וזה עשוי לקחת זמן.

לסיכום, הרפואה המשולבת תופסת יותר ויותר מקום בטיפול שגרתי בבני אדם ובהתאמה גם בבעלי חיים בכלל, ובכלבים בפרט.

היא מביאה את יתרון הרחבת האפשרויות להיענות לבעיות שנחשבו עד כה בלתי פתירות, לצמצם את הצורך בשימוש בתרופות, ולהמעיט את הסבל של הכלבים שלנו.

צרכנות נכונה תיתן לכולנו, כלבים, בעלי כלבים ומטפלים, מרחב עבודה נעים ויעיל.

בברכת בריאות איתנה

צוות “חיי כלב”

Print Friendly