שיתוף בפייסבוק

אלרגיות בכלבים

ד”ר מיכל שוורץ, ד”ר רפי קישון.

כלב מתגרדהכלב מתגרד כל הלילה?

הכלב נושך את עצמו עד זוב דם?

הוא מנער את ראשו? יתכן שהוא סובל מאלרגיה.

אלרגיות בכלבים, כמו באנשים, הפכו שכיחות ביותר. הגורם לעליה בשכיחות לא ברור, ידוע שיש קשר תורשתי ובגזעים מסוימים נראה שכיחות גבוהה כמו כמובן קשר סביבתי.

ההגדרה של אלרגיה היא תגובת יתר של מערכת החיסון לאלרגן מסוים.

לרוב תגובת היתר תתרחש לאחר חשיפה ממושכת לאלרגן אך לא תמיד, לעיתים נראה תגובה לאלרגן שמופיע פעם ראשונה.

סימנים קליניים: הסימן המובהק לאלרגיה הוא גרד, לעיתים חריף מאוד. הנזק לעור יכול להיות מפושט או מקומי. מיקום הגרד נותן לנו לפעמים רמז לגבי האלרגן. במקום יופיעו אודם, קשקשים, פצעים לעיתים עם הפרשה. הפרווה תנשור וגם לעיתים יהיה ריח אופייני מעופש עד מסריח.

סיבוך נפוץ הוא דלקת של העור, החל משטחית ועד עמוקה שנגרם כתוצאה של החדרת חיידקים לתוך העור. לעיתים מופיעות גם פטריות מסוג שמרים שגורמות לדלקת המשנית.

יש מקרים בהם הסימן יחיד לאלרגיה הוא דלקות אוזניים חוזרות. באוזן אחת או שתיהן.

האבחון יכול להיעשות על דרך השלילה וכמובן יש דרכים מדויקות – קליניות מעבדתיות לקביעת האלרגן.

חשוב מאוד! לפני קביעת אבחון של אלרגיה יש לשלול גורמים טפיליים ואחרים לדוגמה דמודקס, פטרת ומחלות אוטואימוניות, או מטבוליות.

ישנם סוגי אלרגיה רבים:

 

אלרגיה לפרעושים– FAD=Flea allergic dermatitis:

אלרגיה לפרעושים זו האלרגיה הנפוצה ביותר. בכלב אלרגי, גם נוכחות של מספר מועט של פרעושים תגרום להתפרצות האלרגיה. בכלבים אלו חייבים לשלוט בצורה מלאה באוכלוסיית הפרעושים ע”י טיפול רצוף נגד פרעושים. מיקום אופייני לגרד- בסיס הזנב ולאורך עמוד השדרה.

אלרגיה לגורם סביבתי– Atopy

אלרגיה לגורם כלשהו- בבית בחוץ. כמו באנשים, גם אצל כלבים, נפוצה אלרגיה לקרדית אבק הבית וצמחים/אבקת פרחים. אלרגיה כזו יכולה להיות עונתית בלבד במיוחד כשזה כרוך בצמחים מסוימים.

מציאת האלרגן יקרה ודורשת בדיקת דם או Interdermal Skin Test שזו בדיקה שנעשית בטשטוש עמוק ובה מחדירים אלרגנים שונים לעור החיה ובודקים את התגובה.

אלרגיה למזון – Food allergy

אלרגיה לרכיב ספציפי במזון, לרוב לחלבון מסוים, לעיתים פחמימה. הנפוצים: בקר, עוף, תירס, חיטה, סויה, ביצים וכו’. יש כלבים שרגישים לחומרים משמרים במזון.

הטיפול הוא ע”י מתן מזון היפואלרגני ברמות שונות, החל במזון שמכיל חלבונים ופחמימות נדירים וכלה במזון שבו החלבונים עברו פירוק- הידרוליזה כמו לדוגמהhypoallergenic של רויאל קאנין או Z/D של הילס.

האבחון מתבסס על מתן מזון כזה למשך חודשיים וחצי ומניעה מוחלטת של מזון אחר. לאחר מכן ניתן לבצע מבחן מזון ע”י מתן של רכיבי מזון נוספים או החזרה למזון הקודם. ניתן כמובן ואפילו מומלץ להמשיך עם המזון ההיפואלרגני למשך כל החייםשכן אלרגיה לרוב אינה חולפת.

דלקות אוזניים על רקע אלרגי מקורן לרוב מאלרגיה למזון.

חשוב להדגיש שלפי הספרות גם כלבים שאינם מפגינים אלרגיה ברורה למזון אלא אלרגיה מהסוגים האחרים ומקבלים תזונה היפואלרגנית, מרוויחים ע”י העלאת סף האלרגיה, כלומר, יצטרכו חשיפה גדולה יותר לאלרגן לפני התפרצות אם בכלל  .

הטיפול:

הטיפול לרוב הוא סימפטומטי: טיפול עקבי כנגד פרעושים – חשוב להתייעץ עם הווטרינר שיתאים לכלבכם את החומר המתאים, מזון היפואלרגני, מניעת חשיפה אם ניתן, תוספת חומצות שומן רב בלתי רוויות וכשיש התפרצות, טיפול תרופתי.

בזמן התפרצות טיפול תרופתי שיגרתי יכלול אחד או יותר מהבאים:

  • סטרואידים,
  • אנטי היסטמינים,
  • אנטיביוטיקה או טיפול אנטי פטרייתי.
  • ניתן גם להכין חיסון- פרוט בהמשך.

לרחצה כדאי להשתמש בשמפו היפואלרגני וכשיש התפרצות לטפל בשמפו רפואי ייעודי בהתאם לאופי וחומרת ההתפרצות. אל תשתמשו בסבון או שמפו שמיועדים לאנשים כי תגרמו לפגיעה בעור.

בכלבים שסובלים מדלקות אוזניים חוזרות כתוצאה מאלרגיה, חשוב לשמור על ניקיון של האוזניים ע”י שטיפה שלהן פעמיים בשבוע ע”י חומר רפואי שממיס ומנקה לכלוך מתוך האוזן. כשיש התפרצות יש להכין משטח ולהתאים את הטיפול בהתאם לתוצאות המשטח.

בכלבים עם אלרגיות חריפות שאינן מגיבות לטיפול או שחוזרות מייד בתום הטיפול, אנו ממליצים לטפל ע”י חיסון. החיסון כולל זריקות שניתנות לזמן ממושך וגורמות להופעה של סבילות לאלרגן. הטיפול יקר ואינו יעיל בכל הכלבים.

החיסרון של טיפול זה – לעיתים יופיעו אלרגיות חדשות ויהיה צורך בבדיקה חוזרת והכנת חיסון חדש.

סיכום

אלרגיה בכלבים יכולה להיות מצב מתסכל מצריך טיפול יקר וארוך טווח שכן זהו מצב כרוני. עם זאת מעודד לדעת כי ניתן להגיע לתוצאות מצוינות עם טיפול קפדני ורציף.

צוות המרכז הוטרינרי הרב-תחומי ברמת-אביב
ד”ר רפי קישון , ד”ר מיכל שוורץ 

Print Friendly