שיתוף בפייסבוק


התנהגות קומפולסיבית בכלבים

אילה נאור, שושנה פורבס, ד”ר שגיא דננברג מתארים את התופעה ואיך לטפל בה:

האם קרה לכם שכלבכם ליקק וחזר וליקק את עצמו עד בלי די? לעיתים גם את הרצפה?

האם אתם מבעלי הכלבים שחבריהם לחיים מסתובבים סביב זנבם במשך שעות? האם אתם מאלה שכלבם מכרסם אזורים בגופו עד זוב דם ואינו חדל?

אם כן, המאמר הזה הוא עבורכם.

הגדרת התנהגות קומפולסיבית:
חזרה כפייתית על מעשה או טקס ללא יכולת להפסיקם. כלב שחווה הכרח לעשות פעולה כלשהי שוב ושוב.

התופעה מתחלקת לשני סוגים:

  1. התנהגות קומפולסיבית
  2. התנהגות סטראוטיפית

התנהגות קומפולסיבית – אותו כלב שרודף אחרי זנבו במטרה לתפוס אותו.

התנהגות סטראוטיפית – כלב שמסתובב סביב עצמו בלי מטרה שנראית לעין.

ישנן חלוקות נוספות התואמות את דפוס ההתנהגות.

קשה מאד לחיות עם כלב קומפולסיבי. הכלב סובל וכך גם בעליו. כיצד אנחנו מזהים התנהגות קומפולסיבית?

במצב רגיל, כלב יסתובב סיבוב או שניים כשהוא מתרגש, כלב קומפולסיבי, יכנס ל”מוד” של סיבובים ולא יצליח להפסיק. אפשר לראות התנהגות דומה בכלב שמלקק את עצמו, רודף אחרי צללים וכו’. כל דבר שהוא במידה רגילה, נוהג שמפסיק מעצמו אחרי פרק זמן קצר של דקה או שתיים, הוא סביר. כאשר התנהגות הכלב חורגת מפרק זמן הגיוני, כדאי להתערב.

גזעים מסוימים המועדים לפורענות יותר מאחרים, בהם מומלץ לטפל כבר בסימן ראשון של התנהגות שעלולה להפוך לקומפולסיבית – רדיפה אחרי הזנב ברוע”ג, יניקה של הצד בדוברמן, pacing ברוע”ג, מלינואה, רועה הולנדי, בורדר קולי, רועה אוסטרלי וכו..

סיכויי הצלחת הטיפול תלויים בחומרת הבעיה, ביכולת הבעלים לזהות ולהתערב כשצריך, וכן ביכולת לנהל את הסביבה כמו שצריך כדי למנוע מצבים שיהוו טריגר להתנהגות מסוג זה בכלב. צריך לזכור שאם כלב מועד להתנהגות מסוג זה, הוא עלול לפתח התנהגויות חלופיות אם נפסיק אותו, ולכן הטיפול הוא לכל חיי הכלב.

בריאות

דיאן פרנק ערכה ניסוי שבו לקחו כלבים שהיה להם ליקוק קומפולסיבי של משטחים. http://www.journalvetbehavior.com/article/S1558-7878(11)00122-5/abstract

הכלבים עברו בדיקה וטרינרית מקיפה, וטופלו בכל מה שמצאו. ניתוח הנתונים העלה כי אחוז גבוה מבין הכלבים שמלקקים חפצים ואת הסביבה סובלים מבעיות שונות במערכת העיכול, וכשאלה טופלו ההתנהגות נעלמה.

סיבות בריאותיות יכולות לכלול גם אלרגיה, התקפים אפילפטיים קלים (פטי מאל) לפעמים עלולים להיות מאובחנים בטעות  כהתנהגות קומפולסיבית.

גנטיקה

ידוע שיש מרכיב גנטי חזק מאוד בהתנהגות קומפולסיבית. יש גזעים שיש להם נטיות ידועות לזה – כמו רדיפה קומפולסיבית אחרי הזנב אצל בול טרייר, ליקוק ומציצה קומפולסיביים של ה – flank אצל הדוברמן, רדיפה אחרי צללים אצל בורדר קולי.

ניהול סביבה

רכיב נוסף הוא לחץ – אצל כלב עם נטייה להתנהגות קומפולסיבית היא תתפרץ בעת לחץ, לכן חשוב לעבוד על רגיעה בכלבים כאלו. מנסים לראות האם אפשר ״להוציא״ את הכלב מהדפוס הקומפולסיבי כשהוא מתחיל, ואם כן, מלמדים גירוי חיובי כלשהו ל״הפרעה״ ומשתמשים בו כדי לקטוע את ההתנהגות הקומפולסיבית ולנתבה למשהו אחר.

כאשר נוצרת התנהגות קומפולסיבית, מומלץ לבדוק את הכלב בדיקה פיזית מקיפה אצל וטרינר, ואם מתגלה משהו (גם לכאורה לא קשור), לטפל.
אם הכל בסדר בבדיקה וטרינרית, כדאי לוודא שהצרכים הנפשיים והמנטליים של הכלב ממולאים: טיולים מספקים מבחינת אורך ותדירות, אפשרות ״טובה״ למלא צרכים שמגיעים מיצרים, בגזעים בעלי יצרים מוכרים, כמו רעיה או הגנה, ניצור חלופה הולמת לביטוי היצר הזה. העשרה מנטלית מספיקה, לימוד רגיעה והפחתת לחץ, לימוד הכלב איך להרגיע את עצמו ולהפחית לחץ וכו׳.- בגזעים בעלי יצרים מוכרים, כמו רעיה או הגנה, ניצור חלופה הולמת לביטוי היצר הזה. העשרה מנטלית מספיקה, לימוד הכלב איך להרגיע את עצמו ולהפחית לחץ וכו׳.

אם אין עם מי לדבר מבחינת הכלב, או אם הדברים שהוזכרו לא מניבים תוצאות מספקות, זה הזמן לערב וטרינר התנהגותי ואף טיפול תרופתי.

כל האמור נכתב בהנחה שאכן מדובר בהתנהגות ״קומפולסיבית״ אמיתית. שכן כמו עם ההגדרה ״היפראקטיביות״, הרבה בעלים משתמשים במלה ״אובססיבי״ גם כאשר מדובר בעצם בקומפולסיה וגם כשאין קומפולסיה אמיתית, אלא רק כלב שמאוד אוהב משהו.

סיפור מקרה:

ספור מקרה שמדגיש מהן התנהגויות קומפולסיביות-

נארדו הגיע אלי בגיל 10 שבועות, וכבר מההתחלה אפשר היה לראות שיש לו בעיות התנהגות.

בכל פעם שהיה מתרגש, הוא התחיל להסתובב במעגלים. תמיד שמאלה, בקוטר של כמטר, באותו המקום ובאותו הקצב. היה קשה להוציא אותו מהמצב הזה – היה צריך פיזית לתפוס אותו כדי שהוא יעצור. כשהוא היה שוכב “סתם”, הוא היה מתחיל לאכול את הרגל האחורית שלו. אם לא אפשרו לו להסתובב, והוא היה מתוסכל, הרגל האחורית הייתה מתחילה לגרד את איזור הבטן שלו – עד כדי קרחות ופציעה – פצעים שלא החלימו כי הוא כל הזמן המשיך להתגרד.

נארדו הוא בורדר קולי, מקווי דם של כלבי עבודה.  כמויות האנרגיה שלו גבוהות מאד גם יחסית לבורדר קולי – גזע שידוע כאנרגטי במיוחד. הוא סבל מבעיות התנהגות נוספות – חרדות קשות, התנהגות היפרקטיבית וכד‘.

הכלב נארדו באימוני רעיה

הכלב נארדו באימוני רעיה

הפתרון במקרה שלו היה לספק לו עבודה, בכמות עצומה. הוא חייב לעשות משהו כל יום במשך כמה שעות – כמות שרוב הכלבים לא יכולים לעמוד בה – כדי לצמצם את ההתנהגויות הבעייתיות שלו.  במקביל, בדיקות רפואיות מצאו אלרגיות למזון, אבל טיפול באלרגיות רק צמצם את הגירודים ואכילת הרגליים במעט. הדבר היחיד שבאמת “מסדר לו את הראש” זה עבודה עם כבשים – המטרה לשמה פותח הגזע. אם הוא לא עובד עם כבשים במשך שבועיים-שלושה, ההתנהגויות חוזרות. עבודות אחרות מעייפות אותו, אבל לא מספיקות בשבילו. וסתם כדי לסבר את האוזן – במהלך שבוע אחד יש לו:

  • 1-2 אימוני רעייה. כל אימון כולל 1-3 סשני עבודה שנמשכים 15-45 דקות כל אחד.
  • 3 אימוני אג’יליטי.
  • 1-3 ריצות קאני-קרוס של כ-5-10 ק”מ ו/או נסיעות אופניים (בייקיורן).
  • 5-7 אימוני טריקים ו”ריקודים עם כלבים”.
  • 3-5 פעמים בשבוע הוא בא איתי לעבודה ומסתובב במקומות חדשים ופוגש כלבים חדשים במשך כמה שעות ברצף.
  • בנוסף – מדי פעם הוא מבצע הדגמות אילוף.

רוב האנשים לא יכולים לעמוד בכמות כזו של עבודה לכלב, וגם עם כמות כזו הוא עדיין מסתובב סביב עצמו מדי פעם.

טיפול תרופתי הוא מקבל רק במקרים של רעשים חזקים – יום העצמאות, סופות רעמים וכד’.

המאלפת אילה נאור

סיכום

לא כל התנהגות שחוזרת על עצמה מוגדרת קומפולסיבית.

אבל, במידה והכלב שלכם מפתח דפוס חוזר, בפרט אם הוא מהגזעים המועדים לדפוס כזה, הוא ואתם זקוקים לעזרה מקצועית.

הצלחת הטיפול תלויה בחומרת הבעיה, ביכולת ובפניות שלכם לטפל בה וכמה מוקדם התחלתם לעשות זאת.

זכרו שבמקרים רבים, כלבים שחוו סטרס חריג כמו שהות בכלביה או בהסגר עלולים לפתח התנהגויות קומפולסיביות, אבל אצל הכלבים הללו ברוב המקרים שינוי התנאים והפגת המתח יפתרו את הבעיה.

היו עם היד על הדופק ודעו שיש מה לעשות.

בברכת בריאות

צוות “חיי כלב”, המאלפות איילה נאור, שושנה פורבס, וד”ר שגיא דננברג וטרינר מומחה בהתנהגות בעלי חיים.

Print Friendly