שיתוף בפייסבוק

יוצאים לטיול

נכתב ע”י ענת ווליניץ

טיול הוא פעילות יומיומית שיכולה להיות סתם מטלה, ויכולה גם להיות פעילות משותפת מהנה ובונה שמשנה את הקשר שלכם עם הכלב מהקצה אל הקצה. מכירים את הכלבים האלה שהולכים תמיד ליד הבעלים שלהם, ערניים, קשובים ושמחים? – לא חייבים “לאלף” את הכלב אילוף תהליכי ומורכב כדי להגיע לסוג הקשר הזה.
צריך להשקיע בקשר וחשוב מזה- לדעת איך לעשות את זה נכון.

אז מהו טיול “נכון”? לאן כדאי ללכת ובאילו אביזרים להשתמש? מה הכלב שלנו צריך בשביל להיות רגוע ואיך לעשות שהוא יקשיב!

סדרת המאמרים הזאת, תלמד אתכם איך לטייל נכון, כמו שהמקצוענים עושים את זה.

 

יוצאים לטיול! מה כדאי ללבוש?

ישנם המון סוגי אביזרים בחנויות הכלבים, תומכים בהתנהגות כלבית טובה ובהתנהלות נוחה, הנה כמה מהחשובים שכדאי להכיר:

קולר רגיל/ רתמת גוף– אם הכלב שלכם לא מושך בטיולים ובסך הכול הולך בצורה נעימה ורגועה, קולר צוואר רגיל ושטוח יהיה אפשרות אחת, אבל רתמות הגוף מומלצות הרבה יותר- רתמות גוף הן רתמות שמתלבשות על גוף הכלב (לא על הראש) ושהרצועה מתחברת אליהן בתופסן מלמעלה. הן זולות למדי, ובניגוד לקולרים שמפעילים לחץ על איזור הצוואר הרגיש- הלחץ עם הרתמה מתפזר ויושב על איזור נרחב ורגיש פחות- החזה והשכמות.

רתמה נגד משיכות – אם יש לכם כלב שמושך בטיול, בין אם מדובר בלברדור ענק שגורם לכם לסוג של “סקי- מדרכות” בכל פעם שהוא רואה חתיכת אוכל זנוחה על המדרכה, ובין אם מדובר בפינצ’ר קטן שמתרגז על כל מה שזז מהר מידי- רתמה נגד משיכות היא האביזר המתאים עבורכם. הרתמה מתחברת לרצועה מלפנים ובנויה כך שהיא לא מאפשרת לכלב להעביר את כל המשקל קדימה, אלא בולמת אותו באופן דומה לחגורת בטיחות ברכב. כשמתאימים את הרתמה היטב היא לא אמורה לגרום ללחץ או אי נוחות אצל הכלב ומתקבל האפקט של “הי! הוא לא מושך!”. עם זאת, על מנת לקבל אפקט מתמשך ויעיל יש ללוות את רכישת הרתמה בלימוד הליכה נכונה.
הסוגים המומלצים הם:

Easy walk no- pull harness , freedom, sense-ible

הרתמות האלה שונות לגמרי באפקט שלהן מרתמות רגילות ויקרות יותר. ניתן להשיג אותן בחלק מהחנויות, דרך מאלפים או בקנייה אונליין.

קולרי אילוף– בקטגוריה הזו כלולים כל האביזרים המכאיבים הפועלים על עקרון ההימנעות- קולרי חנק, קולרי דוקרנים, קולרים חשמליים וראשיות (רתמה המתיישבת על האף של הכלב) למרות שהקולרים האלה נמצאים בחנויות וכל אחד יכול לקנות אותם, הם מוגדרים כ”קולרי אילוף” ולחלוטין אינם מתאימים לשימוש אישי ולא מודרך.
בנוסף, כשיוצאים עם קולרי צוואר, בכל פעם שהכלב מזנק לקראת משהו ונבלם בצווארו, הדבר דומה ל”צליפת שוט” שקורית בזמן תאונה ויכול עם הזמן לגרום לנזק של ממש בחוליות הצוואר. חשוב יותר- אפשר ללמד כל כלב ללכת יפה ברצועה בלעדיהם.

רצועות: הרצועה המומלצת ביותר היא רצועה רגילה באורך של כמטר וחצי. לעומתה רצועת הפלקסי (הרצועה הנגללת עם מנגנון הנעילה) אינה מומלצת. כאשר הכלב רחוק כל כך מאיתנו בהליכה, אין לנו יכולת לחזק התנהגויות טובות שלו, למנוע ממנו להיכנס לצרות או לתת לו את ההרגשה שאנחנו שם איתו- כך שהרצועה למעשה פוגעות ביכולת שלנו ליצור קשר עם הכלב בזמן הטיול. בנוסף, הכלבים לומדים למשוך קדימה רחוק עם הרצועה הזו, פשוט מכיוון שבכל פעם שהם מושכים- עוד רצועה משתחררת והם מצליחים להגיע לאן שרצו.

מה לקחת לטיול?

1. צעצוע למשחק משותף כמו כדור/ חבל: צעצועים כאלה מתאימים למשחק משותף בשטחים פתוחים ובגינות (לא בגינות כלבים)
2. פאוץ’ קטן עם צ’ופרים: כי אף פעם אי אפשר לגעת מתי הכלב שלכם יעשה משהו נהדר שווה לחזק!
גם אם אתה לא בתהליך אילוף מסודר- צאו עם מספר צ’ופרים בפאוץ’ וצ’פרו את הכלב מידי פעם על התנהגויות שאתם אוהבים- ישיבה לפני הכביש, עצירה כשאתם עוצרים, קשר עין איתכם.

3. צעצוע לעיסה: אם אתם הולכים למקום שבו הכלב יצטרך לשבת בסבלנות לאורך זמן קחו איתכם צעצוע לעיסה שאהוב עליו- אוזן חזיר/ עצם בקר וכד’

4. רצועת אילוף– זוהי רצועה רגילה באורך עשרה מטר, שמאפשרת לשחרר את הכלב לריצה או משחק כשאתם אוחזים בקצה הרצועה מבלי להסתכן בבריחה או ריצה לכביש.

5. במיוחד בקיץ לא לשכוח- בקבוק מים! כלבים מתייבשים מהר מאוד וחשוב לוודא שהם שותים. אפשר לקנות גם קערת בד מתקפלת שנכנסת לתיק בקלות ואינה תופסת מקום.

לאן כדאי ללכת ואיך ליצור הליכה מהנה ורגועה?  על כך, בחלק הבא!

 

ענת ווליניץ
מאלפת ומטפלת התנהגותית לכלבים, מתמחה בבעיות תוקפנות וחרדה
לבלוג של ענת
לדף הפייסבוק של ענת

Print Friendly