שיתוף בפייסבוק

יוצאים לטיול! לאן כדאי ללכת?

נכתב ע”י ענת ווליניץ

כלבים צעירים ובריאים זקוקים לשעה וחצי ביום לפחות של פעילות מגוונת והוצאת אנרגיה על מנת להיות רגועים ושמחים. אך לא כל פעילות מתאימה לכל כלב… לאן כדאי ללכת?
הכל במאמר שלפניכם.

“להיות כלב”- טיול בשטחים פתוחים:

כלבים מבלים את רוב הזמן שלהם בעולם שלנו. בעולם הזה הם מבלים שעות רבות בחוסר מעש, קשורים ברצועה, נדרשים להתגמש ולהתאפק ולהתנהג בנימוס ועוד ועוד.. אצל כלבים רבים נאגר המון מתח ביומיום כזה ולכן הם זקוקים כל כך לזמן חופשי שלא “בתפקיד”- זמן שבו הם יכולים לרוץ, לרחרח, לחפור ופשוט להיות כלבים.
מסלולי הליכה בטבע, חוף הים, פארקים ומקומות דומים הם הזדמנות נהדרת לקחת את הכלב להשתולל איתכם ומסביבכם כאוות נפשו! מומלץ לקחת את הכלב לפעילות כזו לפחות פעם או פעמיים בשבוע על מנת להוריד את המתח הנצבר ולשמור על בריאותו הנפשית.

שימו לב: כלבים עם נטייה להתרחק מידי או לברוח אין לשחרר בשטח פתוח ללא אימון מקדים!

 

גינות כלבים, לא לכל אחד…

דרך נהדרת להוציא אנרגיה לכלבים היא גינת הכלבים הסגורה, אבל היא ממש לא מתאימה לכל כלב. הגינות דומות קצת למסיבות- קוקטייל מרובות משתתפים שבהן הכלב לא מכיר אף אחד ולא לכל הכלבים יש את הכישורים החברתיים להתמודד עם כל הסיטואציות שקורות שם, הדבר מוביל למתחים רבים וכלבים רבים לא באמת נהנים מהזמן הזה.

הגינות מתאימות לכלבים חברותיים ואוהבי משחק, כלבים כאלה זקוקים מאוד לאינטראקציה חברתית עם כלבים אחרים והן דרך נהדרת להוציא להם אנרגיה מבלי להתעייף בעצמכם.
הגינות אינן מתאימות לכלבים מפוחדים, כלבים שהיו להם בעבר מקרי תוקפנות/ נבחנות מול כלבים אחרים. אם אתם לא בטוחים לאיזו קטגוריה הכלב שלכם נופל, התייעצו עם מאלף שיבוא איתכם לגינת הכלבים וייתן לכם את ההערכה המקצועית שלו.

אם אתם הולכים לגינת הכלבים, העדיפו גינה עם מרחב גדול (ככל שהמרחב קטן יותר כך רמת המתח בין הכלבים תעלה), והעדיפו שעות בהם יהיו בגינה מעט כלבים. הכלבים ממילא לא משחקים בחבורות גדולות ומשחק חברותי ונעים יהיה בד”כ משחק בין 2-4 כלבים, וכשמדובר ביותר מזה זה בד”כ משחק בריוני, או כזה שעל סף העוינות. משחק כזה הוא לא רק לא מהנה, הוא גם מקור ללמידה של התנהגויות רעות, עצבניות ולא חברותיות מול כלבים אחרים. פעמים רבות כלבים תוקפניים, הם כאלה שהלכו בעבר לגינת הכלבים כל יום.

טיפ: רגע הכניסה למתחם הכלבים, שבו כל הכלבים מגיעים בבת אחת להגיד שלום לחדש הוא רגע מאוד קשה לכלבים עם נטייה חששנית! על מנת לעזור לכלב שלכם להפיג את המתח מעט – קחו אתם את מרכז הבמה, היכנסו לגינה תוך כדי שאתם מלטפים וקוראים לכלבים האחרים אליכם, כך שלכלב שלכם יהיה רגע להתאפס ולקבל ביטחון.

בזמן המשחק, שימו לב מה הכלב שלכם עושה. האם הוא נהנה? האם הוא מפריע לכלבים אחרים? אם אתם רוצים להיות בעלי משמעות עבור הכלב שלכם גם בסיטואציות כאלה, קחו תפקיד פעיל. אם אתם רואים שכלב אחר מציק לכלב שלכם- התערבו והפרידו. אם אתם לא יודעים אם המשחק נעים או לא נעים לכלב שלכם- קראו לו אליכם, החזיקו אותו בחזה ברוגע למספר שניות וכשהוא נרגע מעט שחררו אותו. אם הוא בוחר לחזור למשחק- הוא נהנה! אם הוא בוחר להישאר לידכם או להתחמק- הוא לא נהנה מהסיטואציה שבה הוא היה וטוב שעזרתם לו לצאת ממנה.

אזהרה חשובה אחת בנוגע לגינות הכלבים: צ’ופרים ומשחק הם גורמי תחרות בין כלבים, ומעלים פוטנציאל למריבה. לכן אל תביאו אותם איתכם לגינה סגורה עם כלבים לא מוכרים! בצ’ופרים אפשר להאכיל גם מחוץ למתחם ובמשחק כדאי להשתמש בשטחים פתוחים, או בגינות גדולות בהן כלבים אחרים נמצאים רחוק מכם.

ומה עוד?

הוצאת אנרגיה היא אחד הדברים החשובים ביותר לכלבים, כמו גם המגע הצמוד עם הבעלים, ולכן פעילויות כמו ריצות משותפות, משחק עם כדור בחוץ, הליכות ארוכות ונמרצות, צריכות להוות חלק חשוב מחיים של כל כלב, כאשר לפחות טיול אחד ביום הוא ארוך (45 דק’- שעה)

“כלב בעולם של אנשים”- טיול בסביבה העירונית:

 

אם הכלב שלכם חברותי ומחונך אפשר כמובן לקחת אותו להתלוות אליכם גם בפעילויות שלכם –  ביקור אצל חברים או משפחה, בתי קפה, פיקניקים, שיטוטים רגליים וכו’.

ישנם בילויים מהסוג העירוני הדורשים מהכלב הממוצע הרבה מאוד סבלנות ויכולת איפוק, כמו למשל –  ישיבה בבית קפה.
לכן הנדסו לכם כלב רגוע: תדאגו שהוא הוציא אנרגיה במשך חצי שעה- שעה לפני הישיבה. כשאתם בוחרים מקום בבית הקפה, בחרו מקום פינתי ממנו לא רואים יותר מדי מעבר של כלבים ואנשים, אפשרו לכלב להתמקם בנוחות ותנו לו עצם בקר, אוזן חזיר או כל צעצוע לעיסה שהוא ממש אוהב. בפעמים הראשונות שלכם בבית הקפה, עזבו את המקום עוד הרבה לפני שהכלב הספיק להשתעמם והתחיל להציק לכם. לאט- לאט תוכלו להעלות את משך הישיבה.
אותו הרעיון תקף גם לביקורים אצל חברים, או ישיבה ממושכת בכל מקום אחר- כלב עייף עם תעסוקה יכול בקלות ללמוד להיות סבלני כשהוא מלווה אתכם לפעילויות שלכם.

ולהשלמה- הנה תרגיל פשוט שמיועד ללמד את הכלב לשכב ולהירגע בזמן שאתם יושבים בחוץ:

http://www.youtube.com/watch?v=_2oeOUZ8kls&feature=youtu.be

ובאתר הזה תמצאו רשימה של מסלולי טיולים, גינות הכלבים ובתי קפה ידידותיים לכלבים ברחבי הארץ:

http://artza.org.il/new-artza/

אבל מה טוב יותר?

הנה כמה נקודות שכדאי לקחת בחשבון-

  1. כלבים שונים זה מזה במידה רבה, ישנם כלבים אנרגטיים ופעלתניים הזקוקים להרבה גירוי מנטאלי, ויש כאלה שחשיפה לגירויים בלתי פוסקים תעביר אותם על דעתם ותגרום להם דווקא להיות נבחניים ומודאגים. לכן את סוג הפעילות יש להתאים לכלב שלכם ולמה שהוא אוהב ונהנה ממנו.
  2. הגיוון חשוב! כלבים בדומה לנו זקוקים ונהנים מהפעלה מנטאלית- ללכת למקומות שונים, להריח דברים שונים ולהיות בסוגים שונים של אינטראקציות חברתיות, לכן כדאי לגוון את סוגי הפעילות ולעשות את השגרה מעניינת.
  3. כלבים צריכים איזון טוב בין החיים “בעולם של אנשים” לבין פשוט להיות כלבים. מציאת האיזון הנכון בין חופש ושחרור לאיפוק וסבלנות הוא המפתח הבסיסי להפעלת הכלב, לקבלת רוגע וקשב ולאימון מכל סוג.

 

איך תגרמו לכלב שלכם גם להקשיב לכם בחוץ? במאמר הבא!

ענת ווליניץ
מאלפת ומטפלת התנהגותית לכלבים, מתמחה בבעיות תוקפנות וחרדה
לבלוג של ענת
לדף הפייסבוק של ענת

Print Friendly