שיתוף בפייסבוק

הכלב לא עושה לך דווקא…

מאת נעה שפלר

מהו מרקר טריינינג?

מרקר טריינינג היא הדרך המתקדמת בעולם לאימון כלבים למטרות שונות, החל מכלבי עבודה (כלבי משטרה, גישוש והצלה, וכלבי נחייה ושירות) וכלה בכלבי בית (חינוך גורים ובוגרים, טיפול בבעיות התנהגות ותוקפנות, וכו’).  האילוף בדרך המרקר טריינינג מבוסס על חיזוקים חיוביים, ואחד העקרונות החשובים הוא שהדרך חשובה לא פחות מהתוצאה.

כלומר המשמעות של כלב שמח, משתף פעולה ורוצה לקחת חלק בתהליך האימון והלמידה היא בעצם חלק בלתי נפרד מהתוצאה שאנו רוצים לקבל, בנוסף להשגת ההתנהגות המבוקשת.

עיקרון מרכזי נוסף הוא: להתמקד במה שאנו כן רוצים שהכלב יעשה, ולא במה שאנו רוצים שיימנע ממנו.   כלומר, במקום ללמד כלב “לא לקפוץ”, נתמקד בללמד אותו “איך להגיד שלום יפה” (בישיבה).  במקום ללמד כלב “לא להציק בזמן האוכל”, אנו נתמקד בללמד אותו “לשכב במיטה שלו בנחת עד לסיום הארוחה”.  זהו שינוי משמעותי בחשיבה – לנסח מה אנו כן  רוצים שיקרה ולא מה אנו לא רוצים – והוא עושה הבדל עצום בעבודה עם הכלב (ובכלל, גם עם אנשים).  בעקבות השינוי הזה, אנו נבלה את יומנו בלהגיד לכלב בכל פעם שהוא עושה משהו “טוב”, במקום להיות עסוקים בלגעור בו או להעניש אותו על טעויות שהוא עושה.

חשוב להדגיש לפני שנפרוש את עקרונות העבודה הזו, שבשוק האילוף מסתובבים כל מיני מינוחים וכל מיני גישות.

מבחינתנו כל שיטה שצופנת בחובה גרימת כאב, איום, ציוד שגורם כאב/איום, , או שימוש בכפייה כדי להשיג ביצוע מהכלב – איננו חלק מדרך המרקר טריינינג, גם אם זה קורה בנוסף לחטיפים. לא כל אילוף עם חטיפים הוא “מרקר טריינינג”…

נקודה חשובה נוספת – כל אחד יכול ללמוד להשתמש בכלים של מרקר טריינינג. אין צורך להיות חזק, אסרטיבי או “מנהיג מלידה” כדי ללמד את הכלב כיצד אנו רוצים שהוא יתנהג.  ילדים וקשישים יכולים ליישם את שיטות העבודה במרקר טריינינג באותה קלות בה יכול ליישם אותם יוצא צבא חסון,  חשוב גם לזכור שבדרך המרקר טריינינג יש שיטות רבות ומגוונות ללימוד ועבודה עם הכלב, וחשוב להתאים את השיטה הספציפית לסיטואציה, לכלב, ולבעליו.  אך עדיין, המשותף לכל שיטות העבודה שלנו הוא החשיבות של יצירת שיתוף פעולה וחוויית למידה נעימה לכלב, והימנעות מגרימת לחץ, כאב או אי-נוחות כלשהי בתהליך.

דרך המרקר טריינינג אינה מסובכת ומצריכה בעיקר הבנה איך זה עובד ועקביות כדי למנוע בילבול של הכלב.

אילוף בעזרת קליקרמהי נקודת המוצא של דרך המרקר טריינינג?

הכלב לא עושה לך דווקא. הוא לא מתחכם. לא מחפש להערים עליך או לתפוס את מקומך.

הוא עושה כי זה משתלם – זה טעים, זה נעים, זה גורם הנאה.

“הכלב שלי עקשן”.  “הכלב שלי לא שם עלי, הוא חושב שהוא הבוס”.  “חייבים להפגין מנהיגות כדי שהכלב יקשיב לנו”.

מכירים את המשפטים האלו? אני שומעת אותם הרבה מפי לקוחות, בעלי כלבים, שפונים אלי לעזרה באילוף הכלב שלהם.

ההנחה שלהם היא שכדי לחנך את הכלב, כדי שהוא יקשיב לנו ויבצע את מה שאנחנו מבקשים ממנו, אנחנו חייבים להפגין מנהיגות, להראות לכלב שאנחנו “דומיננטיים” וחזקים יותר, ואז הוא יבצע.  הגישה הזאת יוצאת מנקודת הנחה שאם הכלב לא מקשיב לנו – לא “שם” עלינו – זה אומר שהוא מנסה להשתלט על הבית, ולתפוס מנהיגות עלינו.

ההנחה הזאת מוטעית.  הכלב לא עושה לנו דווקא, ולא קורא תיגר על מנהיגותינו  הכלב פשוט עושה את מה שמשתלם לו לעשות, ואת מה שנוח לו.  הכלב שלנו, כמו כל יצור חי (כולל בני אדם), עושה את מה שמתגמל אותו ונמנע מלעשות את מה שאינו מתגמל, או אינו נעים.  זהו עיקרון עצמתי, ודי בו כדי לשנות את מערכת היחסים שלנו עם הכלב מהקצה אל הקצה.

כאן נכנס לתמונה “מרקר טריינינג”: שם כולל למגוון רחב של שיטות אילוף המבוססות על עקרונות מסוימים, וביניהם:

  • ליצור מערכת יחסים המבוססת על שיתוף פעולה בינינו, ולא על עימותים עם הכלב.
  • לחזק התנהגויות שאנו אוהבים (כמו ישיבה או עמידה עם ארבע רגליים על הקרקע) כדי להחליף התנהגויות שאנו לא אוהבים (כמו קפיצות עלינו כשאנו חוזרים הביתה).  ה”חיזוק” הוא כל מה שהכלב אוהב ורוצה: חטיף טעים, ליטופים ושבחים, או רשות לעשות משהו מהנה.
  • להתעלם מהתנהגויות שאנו לא אוהבים, כדי לא לחזק את הכלב עליהן.  לא לתת לכלב שום תשומת לב – גם לא תשומת לב שלילית, כגון גערות – כשהוא קופץ עלינו, או כשהוא דורש מאיתנו תשומת לב, משחק או אוכל.  התנהגויות שאי-אפשר באמת להתעלם מהן – כמו קפיצה של הכלב על ילד קטן או על סבתא – אנו מנתבים להתנהגות אחרת, אותה אפשר כן לחזק.
  • לא לעשות שום דבר שיפחיד את הכלב, יכאיב לו או יפגע באמון שהוא רוחש לנו.  אפשר בהחלט לשים לכלב גבולות ולחנך אותו – גם בלי להשתמש בשיטות או אביזרים שמכאיבים או מפחידים.

היישום של העקרונות הנ”ל יאפשר לנו לשפר את מערכת היחסים שלנו עם הכלב, לשני הכיוונים: אנו נבין את הכלב שלנו טוב יותר, נכיר אותו טוב יותר, ונוכל לזהות מה הוא אוהב, מה הוא רוצה, ומה לא נעים לו.  הכלב, מצידו, ילמד שמשתלם לו להקשיב לנו תמיד, ולכן יתחיל “לשים” עלינו, ולבחור לשתף עימנו פעולה בשמחה וברצון.

זה לא משנה אם הכלב שלכם הוא גור קטן, או מתבגר שובב, או כלב מבוגר ו”חסר תקנה”:

עם כולם אפשר לעבוד במרקר טריינינג, בהצלחה רבה.

מה שחשוב הוא להתחיל להסתכל על הכלב אחרת: לא בתור מישהו שמנסה להשתלט על העולם ולעשות לנו דווקא, אלא בתור בן משפחה שאם נסביר לו מה אנחנו רוצים שיעשה – ונדאג שזה ישתלם לו – יבחר לעשות את זה.

איך מתחילים?

 אילוף בעזרת קליקרחישבו רגע מה הכלב שלכם אוהב: ליטופים? חטיפים?

עכשיו חישבו מה הייתם רוצים שהוא יעשה: ישכב במיטה שלו? יהיה יותר רגוע?  וכעת כל שנותר לנו לעשות הוא לחבר בין השניים: לתת לכלב את מה שהוא הכי אוהב, כשהוא עושה את הדבר שאנחנו הכי אוהבים.  שיתוף הפעולה ההדדי הוא התחלה מעולה לתהליך החינוך והאילוף של כל כלב.  זה אפשרי, זה עובד, וזה אפילו כיף,

ה”מרקר” במרקר טריינינג הוא בעצם סמן, צליל כלשהו שאומר לכלב ברגע שהוא עשה את הדבר שרצינו.  ניתן להשתמש באביזר קטן שנקרא קליקר ומשמיע צליל מאוד ייחודי, וניתן להשתמש פשוט במילה מיוחד שבחרנו (חשוב שהכלב לא ישמע אותנו אומרים אותה כל היום בעת ששיחה עם אחרים. לכן בחרו מילה מיוחדת, כמו “קליק!” או “קח!” ושימרו אותה למצבי האילוף).  לאחר השמעת הקליק/מילה, תמיד מגיע הצ’ופר שהכלב חיכה לו.  כך הוא מקשר בין רגע הביצוע של הדבר שרצינו (טוסיק על הרצפה, למשל) לבין הצ’ופר שהכלב רצה לקבל.

חשיבות התזמון:

חשוב לחזק את הכלב עם ביצוע, נניח לפקודה שב, הוא מתחיל לרדת ולהתמקם אנחנו מקליקים ונותנים חטיף.

בוא, הוא מתרומם לקראתנו קליק וחטיף

וכך הלאה.

את ה”אות” – השם של הפעולה, ה”פקודה” – מוסיפים בעצם רק כשהכלב מבין מה אנו רוצים ממנו, וברגע התחלת הביצוע. למשל, כשאנו יודעים שהכלב עומד להתיישב (כי הוא זיהה שזה מה שאנו רוצים ושעכשיו יש לו הזדמנות להרוויח את הצ’ופר), אומרים “שב” ואז מקליקים בזמן שהוא מתיישב, ונותנים לו את החטיף.

כך ילמד הכלב לקשר בין האות לתשורה, בהמשך יקשר בין עשיית הפעולה למשהו טוב ובעתיד יגיב לעצם מתן הפקודה בביצוע מתוך שיתוף פעולה משום שבמוחו הפעולה הזו מתקשרת עם תחושה נעימה.

לכלבים שונים משך למידה שונה, זמן קליטה שונה, נסיון עבר אחר.  אין משמעו שאינם יכולים ללמוד, כל ההבדל יהיה בסוג החיזוק שנבחר, ברמת הקושי ממנה נתחיל את הלימוד ובמשך הסשנים.

עבודה הדרגתית, וקשובה לתגובות הכלב כדי לראות מה מפריע לו להבין אותנו, ומה יעזור לו, היא ערובה להצלחה בלימוד ובהגעה לתוצאה הרצויה.

תרגול – חשוב לתרגל את מה שלימדנו.

התרגול מחזק את התוצאה ובנוסף גורם לכלב הנאה, כמו כל משחק.

תרגול מעייף את הכלב ככל הוצאת אנרגיה. לפיכך אנחנו יכולים להפיק מהתרגול שלושה דברים.

  • הראשון, העמקת האחיזה של האילוף במוחו ובהתנהגותו של הכלב.
  • השני פריקת עודפי אנרגיה ופעילות מהנה ומתגמלת עבור הכלב.
  • הרווח המוסף השלישי הוא העמקת וביסוס הקשר בין הכלב ובינינו, הבעלים.

אפשר לכתוב על מרקר טריינינג הרבה ולהיכנס לפרוט מהרבה זוויות.

נשמח להשיב לשאלות על הנושא ולהפנות לעוד חומר קריאה וסרטונים שמדגימים הלכה למעשה איך זה עובד.

בברכת אילוף מהנה ומוצלח,

נעה שפלר

מטפלת התנהגותית לכלבים ומדריכה מוסמכת לכלבי שירות לנכים
בית הספר לאילוף במרקר טריינינג

Print Friendly