facebook-icon

הצילו, הכלב הורס את הבית! מה עושים?

מאת: שושנה פורבס

הרס בביתחזרתם הביתה מהעבודה או  מיום לימודים. אתם עייפים. מצפים לחלוץ נעליים ולהניח רגליים על השולחן, והנה שוד ושבר הבית נראה כאילו עברה בו רוח סערה: הספה מפורקת, הנעליים לעוסות, תכולת הפח מפוזרת ברחבי הבית, ומוקי החביב שלכם יושב באמצע הבלגן ומחייך מאוזן לאוזן (או שמא הוא ברח להתחבא בחדר השינה?)

אחרי זעקת השבר הבלתי נמנעת, מה עושים? איך מונעים ממוקי, או מחומי, או מליידי, להרוס את הבית בהעדרכם?

ראשית ולא פחות חשוב. נתחיל ממה לא לעשות– לא לכעוס/ לצעוק  או להעניש את הכלב. לכלבים אין  קונספט של “אסור”, וכלבכם לא יקשר את המעשים שלו לצעקות שלכם. מקסימום הוא יקשר את הבלגן עצמו לכך שאתם כועסים, אבל לא את פעולותיו ביצירת הבלגן לכעס.

בניסוי שעשו פעם, לקחו כלבים שעושים פרצוף “אשם” כשהבעלים מגיעים הביתה ויש בלגן, ופיזרו את תכולת פח האשפה כשהבעלים לא היה. למרות שהכלבים הם לא אלו שפיזרו את הפח, הם עדיין עשו את הפרצוף האשם כשהבעלים חזרו- הם למדו לקשר בין תכולת הפח המפוזרת לכעס של הבעלים, בלי קשר למעשה שלהם עצמם!

אז אם לא לכעוס, מה כן?

חשוב להבין שהרסנות בבית  יכולה לנבוע מסיבות שונות. חלקן קלות לטיפול עצמי, ואילו לחלק תצטרכו עזרה של איש מקצוע כדי למצוא פתרון.

הוצאת אנרגיה

כלב משועמם עם עודפי אנרגיה חייב לפרוק אותם איפשהו. הבית שלכם זמין מאוד עבורו. לא סביר לצפות מכלב אנרגטי שירבוץ בבית ולא יעשה כלום אם לא תאפשרו ותעזרו  לו לנתב את האנרגיות ולהוציא אותן.

טיולים

בחנו טוב ובכנות את שגרת הטיולים שלכם- האם מוקי מקבל מספיק טיולים? האם הטיולים שלו מספיק ארוכים? המינימום עבור רוב הכלבים הם שלושה טיולים ביום, כשמתוכם טיול אחד ארוך (45 דקות רצופות לפחות) של פעילות אקטיבית- משחק בגינת הכלבים, ריצה אחרי כדור, ריצה אחרי אופניים (זהירות- לא להריץ עם אופניים כלבים מתחת לגיל שנה!) וכדומה.

זכרו שמדובר כאן במינימום- ובהחלט לא נדיר למצוא כלבים, במיוחד מגזעים אנרגטיים, שזקוקים לשעה-שעתיים של ריצה ביום אחרת הם משתגעים. פשוטו כמשמעו.

טיולים ארוכים בסופ”ש הם נפלאים- אבל הם לא תחליף להוצאת האנרגיה היומיומית.

מעבר להגברה של שעות הטיול, נסו לתזמן את סדר היום כך שתהייה לכלב אפשרות לפרוק אנרגיה לפני שאתם יוצאים מהבית.  כמו שהמשפט הישן אומר- “כלב עייף הוא כלב מאושר”.

אילוף

תרגול אילוף- בין אם מדובר במשמעת ובין אם מדובר בטריקים (ומבחינת הכלב אין הבדל ביניהם) פורק לכלב אנרגיות מנטליות ומפחית שעמום. כלב שיש לו הזדמנות כל יום להפעיל את הראש בעבודה אתכם, פחות ירגיש צורך להשתמש ביכולותיו המנטליות לשם עיצוב פנים.

ספורט כלבני

ספורט כלבני הוא תחום שזוכה לאחרונה לפריחה בארץ, ונפתחו לאחרונה מספר מועדונים חדשים ברחבי הארץ. זוהי דרך מעולה לחזק את הקשר עם הכלב, לפרוק אנרגיות מנטליות ופיזיות, ולעשות כיף ביחד.

מידע נוסף על ספורט כלבני יש במאמר על הנושא כאן באתר.

צעצועי האכלה

האכלת הכלב בצעצועי האכלה מפעילה לו את הראש, פורקת את יצר החיפוש והציד, ונותנת לכלב מה ללעוס שאינו הבית שלכם. בנוסף, ללעיסה ולליקוק מתוך הצעצוע יש אפקט מרגיע, שכמובן מסייע.

במקום להגיש לכלב את ארוחת הבוקר בקערה, הגישו לו אותה בתוך צעצוע האכלה שאתם נותנים לו כמה דקות לפני שאתם עוזבים את הבית.

אפשר לחלק את הארוחה למספר צעצועים, ולהחביא אותם במקומות שונים. כך שכשאתם יוצאים מהבית, הכלב יוכל לשחק “חפש את המטמון”, להנות ולהתאמץ גם יחד.

עצמות בקר מהקצב / עצמות משחק  יעילות כתעסוקה לכלב, אבל מומלץ לתת לו אותן בפעמים הראשונות כשאתם בהשגחה מלאה, כדי לראות אם יש לו נטייה לנסות לבלוע חתיכות גדולות בבת אחת. אם כן- הבטיחות מעל לכל – ותנו לו אותן רק בהשגחה (כלומר, כשאתם בבית).

מידע נוסף על צעצועי האכלה יש במאמר על הנושא כאן באתר.

תיחום

במיוחד כשמדובר בכלבים חדשים בבית או צעירים, שטרם למדו את נימוסי הבית, תיחום כשאתם לא בבית היא אפשרות טובה למניעת יצירת הרגלים רעים. התיחום צריך להיות במקום לא גדול, שאינו מכיל דברים שהכלב יכול להרוס, ומכיל בתוכו מיטה נעימה, קערת מים וצעצועי האכלה ולעיסה.

אני אוהבת לתחם בעזרת גדר גורים או שער תינוקות (תלוי במבנה הבית).  ההרגלה לתיחום נעשית תמיד בהדרגה כשאתם בבית עם הכלב, ומצ’פרים אותו על כך שהוא בתיחום שלו בצורה רגועה. חשוב לתחם מידי פעם גם כשאתם בבית (למשל כשאתם במקלחת או מבשלים ארוחת ערב ולא יכולים להשגיח על הכלב) כדי שהתיחום לא יקושר אוטומטית לעזיבה שלכם.

גם אם הכלב אינו מתוחם, מן הסתם עדיף לסגור את הדלתות לחדרים מועדים לפורענות, או להגביל את הגישה אליהם בדרך אחרת.

מתי לפנות לאיש מקצוע?

כל אחד מהתנאים הבאים מעלה “דגל אדום” שאולי מדובר במקרה של חרדה, ויש  צורך בעזרה מקצועית:

  1. ניסיתם לטפל לבד וזה לא הולך.
  2. הכלב נובח / בוכה ללא הפסקה כשאתם לא בבית
  3. הכלב מסרב לאכול כשאתם לא בבית, במיוחד אם הוא אוכל בתיאבון כשאתם בבית
  4. ההרס בבית מלווה בעשיית צרכים- שתן וצואה. (במיוחד אם כאשר אתם כן נמצאים בבית, אין לכלב בעיות שליטה בצרכים).
  5. הכלב הורס פתחי כניסה ויציאה (דלתות, חלונות, משקופים וכו’).
  6. הכלב מנסה לצאת מהבית, לקפוץ מחלונות וכו’.
  7. הכלב פוצע את עצמו כשאתם לא בבית.

אם אחד או יותר מהדברים הללו קורה- אנא צלמו את הכלב בוידאו כשאתם לא בבית, ופנו לעזרת איש מקצוע.

כמה מילים על חרדת נטישה: יש אנשים ששומעים על הרסנות, ומיד חושבים “חרדת נטישה”. חרדת נטישה היא בעייה התנהגותית-וטרינרית מורכבת, שדורשת השקעה ומחוייבות רבה מצד הבעלים לטיפול, ולעיתים גם סיוע תרופתי. למזלנו, היא פחות נפוצה ממה שרבים חושבים, והרוב המוחלט של מקרי ההרס בבית הרבה יותר פתירים. עם זאת, אסור להתעלם מהדגלים האדומים שצוינו למעלה, ובהחלט יש לפנות לאיש מקצוע כשהם מופיעים.

אשמח לעזור!

שושנה פורבס
מרקר טריינינג לכלבים

Print Friendly

Print Friendly