שיתוף בפייסבוק

תינוק חדש בבית – איך להכין את הכלב

מאת גל כתב

האם אתם מצפים לתינוק חדש בבית? אם כן המאמר הזה נכתב עבורכם.

כמה התרגשות נלווית לציפיה להולדת תינוק חדש. שמחה גדולה מהולה בדאגות ובהתארגנות לקראת השינוי שעומד להגיע ואף אחד מכם לא יודע לאשורו מה יביא איתו.

לצערנו, אנו נתקלים בהרבה הודעות של בעלי כלבים המצפים להתרחבות המשפחה ובמקביל מבקשים למסור את כלבם. מה בדיוק הסיבה איננו יודעים. החל מפחד שהכלב יפגע ברך הנולד, דרך חוסר פניות לטפל פיזית בכלב או חוסר פניות רגשית להכיל את צרכיו.

במאמר הזה ינסה המאלף גל כתב להפיג חששות אלה, ולתת טיפים איך להערך מראש על מנת שכולכם תעברו את תקופת ההסתגלות בשלום ובשלווה יחסית של בני האנוש והולכי על ארבע כאחד.

תינוק בעגלה וכלבכמו אצלכם, גם הכלב מרגיש בתכונה בבית לקראת השינוי הגדול, וגם אצלו עשויים להתעורר מגוון רגשות. רגשות של כלבים מקבילים לרגשות הראשוניים של ילדים. לכן דברים חדשים ולא מוכרים יכולים ליצור פחד או אפילו חרדה. אחד הביטויים לפחד וחרדה היא תוקפנות. כל כלב הוא נשכן בפוטנציה, משום שזה הכלי שנתן לו הטבע להתמודדות עם מצבים חדשים ומאיימים. עם הידיעה הזו, אנו ניגשים במשנה זהירות לטיפול בנושא תינוק חדש בבית.

אתם מגדלים כלב, מכירים אותו במגוון מצבים ותגובות. אף על פי כן, אין ערובה לגבי תגובתו לנוכחות התינוק החדש בבית. חשוב לא להשליך מהאינטראקציה החברתית שיש לנו עם הכלב/ה שלנו ליחסים שיהיו לו עם התינוק. חשיפה מוקדמת היא המענה העיקרי למפגש המרגש והחשוב הזה.

בתקופה שלפני הגעת התינוק, חשוב לקחת את כלבנו ולהתרשם מתגובותיו והתנהגותו ליד עגלות עם תינוקות, להשתדל שיהיו בין התינוקות גם כאלה שבוכים (בכי הוא קול גבוה שלפעמים מעורר תגובה אצל הכלב), אמהות מניקות, תינוקות שמניפים גפיים, מתחילים לזחול וגם פעוטות בתחילת הליכה שמדדים ומועדים. אם יש לכם הזדמנויות קחו תינוקות על הידיים שלכם בנוכחותו, דברו אליו והראו לכלב את התינוק. כל תגובה חריגה, שונה, לא אופיינית מצד הכלב, מחייבת התייחסות מכם, על מנת למנוע התנהגות בעייתית וסבל עתידי לכלב ולכם, תוכלו מראש להצטייד בהרבה חטיפים, ומרגע שהכלב נחשף לתינוקות לתת לו מהם על מנת שיקשר תינוקות עם הרעפת טוב. ליטופים, מילות חיבה או משחק- תלוי מה כלבכם מעדיף. חשוב שהמפגש יהיה חיובי ונעים לכל אורכו.

עבור כלבכם, כל מרכיב יכול להוות שינוי ובעקבות זאת טריגר להתנהגות לא אופיינית. לדוגמא: כלב, חברותי על פי רוב ביחסו לכלבים אחרים שאף פעם לא פגש כלבים עם אף פחוס יכול להתנהג אחרת עם הפחוסים עד שיתרגל. רצוי לבדוק את הכלבים שלנו גם בגני משחקים. איך הם מגיבים לתנועות מהירות וילדים מכל הגילאים. לצעקות וצחוק בשעת משחק, לריצות הנה ושוב וכו’. לטייל עם עגלת תינוק והכלב לכיוון גן משחקים כדי להרגיל את הכלב אל העגלה ואל סביבת גן השעשועים.

בזמן ההריון, לפני הגעת התינוק החדש הביתה, כדאי לבלות עם הכלב במגע וליטופים, לתת לו להריח אותנו, בגוף חלים שינויים  פיזיולוגים והורמונליים, יש כלבים שיתייחסו ויש שלא, אך כל הכלבים יבחינו בשינויים הללו.

לאחר הלידה כדאי להביא לכלב חפץ עם ריח של התינוק וליצור הקשר חיובי בעזרת חטיף או משחק שהכלב אוהב. קונג ממולא הוא פתרון טוב הן להעסקת הכלב והן לתיגמולו. את “ההפתעה” שאתם נותנים לכלב, אפשר ממש לעטוף בבגד של התינוק או חיתול בד ששהה בסביבתו. לחשוף בהדרגה ולהרגיל את הכלב לרהיטים ולשאר הציוד שמתלווה לתינוק חדש שמגיע, תמיד עם צ’ופר על מנת ליצור חוויה חיובית.

כאשר התינוק מגיע הביתה, רצוי להכיר לכלב את התינוק מחוץ לבית, לצ’פר אותו ואחר כך להיכנס יחד פנימה ולהמשיך בתוך הבית עם חטיפים טעימים, ליטופים וחיזוקים מילוליים.

סימני אזהרה:

  1. התרגשות יתרה, שלא נרגעת.
  2. הכלב מסתייג מהתינוק.
  3. חשוב מאד:  גם כאשר הכל נראה בסדר, אין להשאיר את התינוק ללא השגחה ליד הכלבים שלכם עד שעוברת תקופת הסתגלות ארוכה דיה שכוללת צפיה בהם ובאינטראקציה ביניהם.
    רק כשאתם בטוחים שבכל רגע בו הכלב עמוס מדי הוא יכול ויודע לצאת מהסיטואציה ולהתרחק למקום שקט להרגע בו, ניתן להשאירם לפרקי זמן קצרים ללא השגחה צמודה.
  4. ללוות את שלבי התפתחות התינוק ולתווך אותם לכלב. למשל עם תחילת זחילה על שש להרגיל את הכלב למגע פתאומי, האחזות בפרווה, נפילות לא צפויות.
  5. בכל שינוי אצל הכלב, מומלץ לפנות למאלף מקצועי על מנת להעריך מה הדרך הנכונה ביותר להגיב כדי למנוע נזק וטעויות.
  6. תפקידנו ללמד את ילדינו איך להתנהל עם כלב בבית. עלינו לזכור שגם לכלב דרושה פרטיות והתחשבות בצרכיו הבסיסיים כמו הימנעות ממגע מוגבר, מרעשים או מחברת אנשים מרובים. לכן כחלק מהערכות להגעת תינוק חדש עלינו לדאוג שלכלב יש אכן פינה שקטה ומוגנת לסגת אליה כשעודף הגרויים מכביד עליו.

אנו ממליצים מאד לבדוק מי יכול לעזור לנו טכנית עם הכלב בתקופה שלאחר הלידה. להכין מראש רשימת אנשים פוטנציאליים אם יש צורך לעזור בהוצאה לטיול, לביקור אצל הוטרינר או “סתם” לתת תשומת לב. כדאי לברר אם יש באזורכם דווגווקר –מוציא כלבים, מומלץ לערוך הכרות מוקדמת לכלב עם מי שעשוי לקחת חלק בטיפול בו. בנוסף, כדאי שיהיה במקום זמין טלפון של חנות לצרכי חיות מחמד שמקיימת שרות משלוחים על מנת להקל בקניית מזון, חטיפים או כל דבר אחר.

לידת תינוק אינה סיבה למסור את כלבנו האהוב. נהפוך הוא. זו הזדמנות פז ללמוד עוד על חברינו שעל ארבע, על יכולותיהם המופלאות להעניק אהבה ונאמנות, על יכולתם ללמוד ולהתאים את עצמם אלינו אם אנחנו מאפשרים להם. גידול ילדים בנוכחות כלבים הוכח מחקרית כבריא יותר למערכת החיסון שלהם, בריא נפשית ותומך גם לבעלי צרכים מיוחדים.

מתוך כל הסיבות הללו ועוד רבות אחרות שהן פרטיות וייחודיות לכל בית ולכל משפחה שמגדלת כלב, אנו ממליצים למרות העומס התקופתי שנוצר אחרי הולדת תינוק, להערך מראש ולגדל באהבה, יחד את הכלב והילדים שלנו.

בברכה, גל כתב וצוות אתר חיי כלב.

Print Friendly