שיתוף בפייסבוק

10 סיבות להוסיף כורכום לתפריט של הכלב שלך

שם בוטני: curcuma longa

שם עממי: turmeric/ haridra

כורכום  (Curcuma longa)הוא תבלין חוצה תרבויות ומהווה חלק בלתי נפרד מהמטבח במזרח אסיה ובמזרח התיכון כבר אלפי שנים. קרוב המשפחה הכתום הזה של הג’ינג’ר, הוא כנראה אחד הצמחים הנחקרים ביותר בעולם, ונראה כאחד המבטיחים במניעת מחלות שונות, בעיקר בגלל הפעילות האנטי דלקתית החזקה שלו.

כורכום

כורכום, שורש ואבקה

איורוודה (רפואה הודית) ורפואה סינית, מכירות ומשתמשות בכורכום לטיפול בזיהומים ודלקות בתוך הגוף ומחוצה לו אלפי שנים. הרפואה המערבית הקונבנציונלית לעומת זאת, התחילה לגלות את היתרונות הרבים של הכורכומין, החומר הפעיל בכורכום, רק בשנים האחרונות ומאז נעשו מאות מחקרים.

אחד המחקרים המקיפים והמשפיעים בנושא רפואה משלימה שהתמקד בכורכום, התפרסם בשנת 2007. במחקר שערך פרופסור ג’יימס דיוק, הוא ניתח 700 מחקרים והסיק שלכורכום יש יתרונות רפואיים רבים, בין היתר יש לו השפעה על מספר מחלות כרוניות ובעיקר אין לו תופעות לוואי משמעותיות להבדיל מתרופות.

פעילות הכורכומין וההשפעה על מחלות אצל כלבים:

  1. סרטן – הכורכומין שהוא החומר הפעיל בכורכום, עוצר התפתחות של סרטן בראש, בעור, בפרוסטטה, במעי וגידולי עטין בכלבות.
    בנוסף, מכיוון שהכורכומין הוא אנטיאוקסידנט (נוגד חמצון) חזק מאוד – הוא נלחם ברדיקלים חופשיים שגורמים לסרטן, ומקטין בצורה משמעותית את הנזק שהם יוצרים בגוף.
  1. דלקת מפרקים – מחקרים הראו שהכורכום הוא אחד החומרים הטבעיים החזקים, בטיפול בדלקות ומניעת התפתחות דלקת בגוף. בין היתר דלקות מפרקים שהרבה מאוד כלבים סובלים מהן.
  1. כאב – היכולת שלו לטפל בדלקות משפיע באופן ישיר על הכאב, מפחית משמעותית את הסבל של הכלב ומשפר את יכולת התנועה של כלבים צעירים ומבוגרים.
  1. פגיעה בתפקוד המח – כ-50 מחקרים דיווחו על ההשפעה של הכורכום על פעילות מוחית תקינה, הכוללת התמצאות במרחב וריכוז. דבר שמוכר אצל חלק מהכלבים המבוגרים/ גריאטרים.
  1. סכרת – מוריד ומאזן את רמות הסוכר בדם.
  1. מטהר דם – הרפואה הסינית המסורתית וההודית, משתמשות בכורכום כדי לנקות את הגוף מרעלים ופסולת. מכיוון שתפקיד הכבד בגוף שלנו ושל הכלבים והחתולים הוא לטהר את הדם, הכורכומין מסייע לפעילות הכבד ומטהר דם.
  1. משפר זרימת דם ומסייע למניעת קרישי דם – שימו לב, אם הכלב שלכם מקבל תרופות ובמיוחד תרופות לדילול דם, אל תתנו כורכום ללא הנחיות ברורות ממטפל מוסמך ברפואה סינית לבעלי חיים.
  1. אנטי פטרייתי
  1. איחוי פצעים – מסייע בריפוי שריטות וחתכים ועוצר דימום.
  1. הקלה על תופעות לוואי של טיפול כימי

איננו טוענים שכורכום הוא כל מה שצריך כדי למנוע מחלות או כדי לטפל בכלב, אבל הוא בהחלט תוספת מצוינת לתפריט היומי של הכלב שלנו בין אם הוא צעיר, בוגר או מבוגר.

איך אני אתן כורכום לכלב שלי?

המינון המומלץ הוא 1/4 כפית ליום לכל 5 ק”ג ממשקל הכלב. תקפידו שהכלב ישתה הרבה מים כדי שלא יפתח עצירות.

אפשר לערבב את הכורכום עם מים ולשפוך על הארוחה של הכלב.

אם אתם מכינים לכלב שלכם את האוכל בעצמכם, תוכלו פשוט להוסיף את הכורכום כבר למתכון.

כדאי לדעת שאם קונים אבקת כורכום בסופר, כנראה שתקבלו אבקה צהובה סינטטית, שכמובן כמעט שאין בה את החומר הפעיל בכורכום והיא לא משפיעה כפי שכורכום איכותי אמיתי היה משפיע. לכן עדיף לגשת לחנות תבלינים ולבקש שיטחנו עבורכם את השורש הטרי או לקנות שורש בסופר. ניתן למצוא במקררי המרכולים.

טיפ לטיפול בפצע

אם הכלב שלכם נפצע והפצע מדמם, תפתחו קפסולה של כורכומין או קחו מעט אבקת כורכום איכותי, ערבבו עם דבש ומרחו על הפצע המדמם להפסיק את הדימום, לחיטוי וטיפול בפצע.

מה עוד צריך לדעת?

  • כמו שאתם יודעים, לכורכום יש צבע צהוב כתום עז ולכן היו זהירים וערבבו היטב את האבקה באוכל של הכלב, אחרת היא תצבע את הפנים שלו בצבע כתום.
  • הכורכום עלול לגרום לעצירות בשימוש קבוע לאורך זמן, לכן הקפידו שהכלב ישתה הרבה מים.

התוויות נגד

המחקרים כמעט שלא מצאו קונטראינדיקציות לשימוש בכורכום כטיפול, יחד עם זאת, אם הכלב שלכם סובל מבעיה בריאותית, מקבל תרופות, עומד לפני ניתוח, או שהכלבה בהריון, התייעצו עם מטפל מוסמך ברפואה סינית לבעלי חיים לפני שתוסיפו כורכום לתפריט היומי.

 

רק בריאות ותכניסו קצת צבע לאוכל שלכם ושל הכלב שלכם.

אורלי זכאי – הקליניקה לרפואה סינית ושיקום בעלי חיים

 

מקורות:

The practice of chinese medicine – The treatment of diseases with acupuncture and chinese medicine; Giovanni Maciocia, page  431,449, 711 ;Adv. churchill livingstone 2008

Chinese veterinary herbology – Xie and Preast,   page 237, 381, 245 ;Adv. Blackwell Publishing, 2010

Turmeric and liver cancer | University of Meriland Medical, 2011, from the web: http://umm.edu/health/medical/altmed/herb/turmeric

 

 

Print Friendly