שיתוף בפייסבוק

רכיבה על אופניים, כשהכלב רץ לצד הרוכב

איך ליהנות יחד מטיול רכיבה בטבע ובעיר, תוך שמירה על בריאות הכלב ובטיחות הרוכב/ים

 

רבים מאיתנו מחפשים דרך מתאימה לבלות זמן עם הכלב בחוץ, לספק לו הוצאת אנרגיה מתאימה ולנצל את הזמן לפעילות ספורטיבית שלנו.

רכיבה על אופניים נראית אפשרות מתאימה וטובה.

מה מגבלותיה ואיך יוצאים לרכיבה משותפת עם הכלב.

התאמה – איזה כלב יכול להצטרף לרכיבה?

מרבית הכלבים הבוגרים שבריאותם תקינה יוכלו ליהנות מריצה אחרי האופניים.

יוצאים מהכלל הזה כלבים מגזעים קטנים במיוחד (ציוואוה, יורקשייר טרייר), כלבים קטנים בעלי פנים פחוסות (פאג, פאקינז) וגזעי ענק כבדי עצמות (פרנאי, ברניז, סאן ברנרד וכו’).

יש להימנע מהרצת כלבים צעירים שטרם סיימו את תהליך הגדילה – בגזעים קטנים ובינוניים יש לחכות עד גיל שנה. בגזעים גדולים, עד גיל שנה וחצי. זה במסגרת.

לאיזה אזורי רכיבה אפשר לצרף כלבים?

  1. רכיבות שטח – רכיבות בהן יוצאים לשטח פתוח, לטבע. ברכיבות אלו הכלב ירוץ משוחרר, ללא רצועה.
  2. רכיבות בתוך העיר – רכיבות בשבילי אופניים, מדרכות ומסלולים עירוניים. ברכיבות אלו חובה להחזיק את הכלב קשור ברצועה, עובדה שמחייבת הכנה מתאימה מראש הן מבחינת אביזרים (חיבור בטוח לאופניים) והן מבחינת עבודה עם הכלב על “רגלי” כדי להימנע מתאונות והתנגשויות.

מסיבות של בטיחות הרוכב ובריאות הכלב, יש להימנע לחלוטין מצירוף כלבים לרכיבות בכבישים ראשיים!

מאמר זה מחולק לשני חלקים המתיחסים אחד לרכיבה בשטח פתוח והשני לרכיבה בשטח עירוני.

איך מתחילים?

כלב שצריך לרוץ מרחקים ארוכים הוא אתלט לכל דבר. כמו כל ספורטאי, הוא צריך להתחיל מפעילות קלה ולבנות את הכושר הגופני באופן הדרגתי. ניסיון לדלג על תהליך בניית הכושר ומעבר ישיר לפעילות ברמה גבוהה יוביל לפציעות, ואף יסכן את חייו של הכלב!

לפני תחילת העבודה יש לגשת עם הכלב לווטרינר, לבדיקה כללית. בבדיקה זו יש לבחון את מצב הלב והריאות, וכן את מצב השלד באופן כללי ומצב האגן באופן ספציפי. אם אובחנו בעיות אגן, יש להימנע לחלוטין מלהריץ את הכלב .

אחרי שהתקבל “OK” מהווטרינר שהכלב כשיר לפעילות, אפשר להתחיל לרכב.

בגלל המגוון העצום במבני גוף אצל כלבים, בלתי אפשרי לבנות סרגל מאמץ שיתאים לכולם. גודל, משקל, אורך רגליים, נטייה גנטית לאתלטיות ואפילו אורך הפרווה ישפיעו על היכולת ההתחלתית של כלבכם ועל קצב ההתקדמות שלו. אין להשליך מכלב אחד לאחר, אפילו אם קיים דמיון חיצוני. במיוחד בכלבים מעורבים, קשה עד בלתי אפשרי להעריך מראש את היכולות ההתחלתיות, ובוודאי הסופיות, של הכלב.

בהחלט ניתן להתבסס על ההיכרות עם הכלב מבחינת הפעילות שבה הוא רגיל כרגע (אורך הטיולים הרגליים הרגילים) כמו גם נטייתו לרוץ הרבה או מעט כשניתנת לו האפשרות לעשות זאת על דעת עצמו (למשל גינת כלבים – האם הוא יושב לידכם רוב הזמן או רץ בלי הפסקה עם הכלבים האחרים).

המלצה – לצאת לרכיבה ראשונה מבוקרת ככל האפשר. זה אומר לבחור מרחק ריאלי בהתבסס על הטיולים הרגילים של הכלב, עם כמה שיותר נקודות יציאה לאורך המסלול שיאפשרו חילוץ מהיר ונוח הביתה, במידה והכלב מראה סימני עייפות.

אחרי שגילינו מה רמת הכושר ההתחלתית של הכלב, ניתן להתחיל לבנות כושר באופן הדרגתי. כאמור, אין סרגל מאמצים קבוע בגלל המגוון העצום של הגזעים. העיקרון אם זאת דומה – הגדלה הדרגתית של מרחק ומהירות, תוך הקפדה יתרה על קצב התקדמות רגוע, ימי מנוחה והתאמה במקביל של התזונה, בהתאם לצורך.

כללים לרכיבה עם הכלב – בטיחות וביטחון

  • חום
נועם רוכב, שפרה רצה ונועה צילמה

נועם רוכב, שפרה רצה ונועה צילמה

מדינת ישראל היא מדינה חמה. אפילו חמה מאוד. בניגוד לבני אדם, כלבים אינם מזיעים. הם מקררים את גופם בטכניקה שנקראת “הלחתה”, תהליך שבו נפלט חום בעיקר דרך הלשון. שיטה זו אינה יעילה במיוחד, ולכן כלבים רגישים לחום הרבה יותר מאיתנו.

כידוע, פעילות גופנית גורמת לעליה בטמפ’ הגוף. זה נכון לנו וזה נכון גם לכלבים. מסיבה זו אין להריץ כלבים בשעות החמות! בתקופת הקיץ יש להגביל את הפעילות הגופנית לשעות הבוקר המוקדמות, או לשעות הערב. בכל מקרה, יש להיות ערניים מאוד למצבו של הכלב, ולעצור אם מתעורר חשש להתחממות יתר. כלבים בעלי פנים פחוסות (לדוגמה, בוקסרים) נמצאים בסיכון גבוה במיוחד להתחממות יתר.

מכת חום זו סכנת חיים ממשית! אם קיים חשש למכת חום, יש לפנות את הכלב למקום מוצל ולקרר אותו במהירות ע”י שפיכת מים על ראשו וגופו. אין להמשיך בפעילות, גם לאחר שהכלב התאושש. יש להגיע לווטרינר בהקדם להשלמת הטיפול.

  • מים

יש להקפיד על משמעת מים לכל אורך הרכיבה. כמות המים הנדרשת משתנה בהתאם לגודל הכלב, נטייתו הטבעית לשתות הרבה או מעט וכמובן מזג האוויר. עם הזמן והניסיון לומדים כמה מים להביא עבור כל כלב ספציפי.

מכיוון שלא נוח לרוץ עם קיבה מלאה מים, עדיף לקיים הרבה עצירות שבהן הכלב יקבל מעט מים, ממעט עצירות שבהן הוא יקבל הרבה מים. יש למלא בכלי השתייה מנה קצובה של מים, בהתאם לגודל הכלב, לאפשר לו לשתות ואז להמשיך ברכיבה.

אפשר לנצל את המים שנשארו בכלי כדי להרטיב לכלב הראש. זה מקרר אותו ויכול לשמח אותו מאוד.

  • אוכל

ברוב המקרים, אין צורך לשנות באופן קיצוני את התזונה של הכלב בעקבות העלייה בפעילות. יש לבחון את המלצות היצרן לגבי כמות המזון היומית המומלצת. במידה ואין התייחסות רשמית של היצרן לכלבים פעילים יותר או פחות, ניתן להוסיף מעט למנה היומית. מעקב לאורך זמן יראה אם הכלב מאבד משקל או לא. במידה וכן, יש להגדיל עוד את המנה.

אין להאכיל את הכלב מיד לפני היציאה לפעילות!

יש לתת את הארוחה לפחות שעתיים לפני מועד תחילת הפעילות. אם אין אפשרות עקב אילוצי לו”ז, יש לדחות את הארוחה לאחרי הפעילות. ריצה על קיבה מלאה עשויה לגרום להקאה, ואף להיפוך קיבה, מצב מסכן חיים. מאותה סיבה אין להאכיל מיד לאחר הפעילות אלא אחרי שהכלב נרגע מעט ומווסת את נשימתו כרגיל.

בכל מקרה, מומלץ להאכיל באוכל איכותי ככל האפשר.

  • קצב

כלבים, כמו רוב היונקים ההולכים על 4, נעים בשלושה מקצבים ראשיים: הליכה, טרוט (ריצה קלה או טפיפה בעברית צחה) וקנטר (דהירה).

הטרוט הוא המקצב היעיל ביותר מבחינה אנרגטית. ככל שהכלב ישהה במקצב זה זמן רב יותר, הוא יוכל לכסות מרחקים גדולים יותר. המהירות המדויקת שבה כלב עובר מטרוט לקנטר משתנה, בעיקר בהתאם לאורך הרגליים. זה עניין של ניסוי וטעייה.

חשוב – ריצה (דהירה) במהירות של מעל 20 קמ”ש פוגעת בכריות הרגליים של הכלבים. יש להימנע מלהגיע למהירויות אלו לעיתים קרובות מדי ו/או לפרקי זמן ארוכים.

  • משטחים

בניגוד לדעה הרווחת, כפות הרגליים של כלבים אמנם עמידות, אבל לא חסינות לחלוטין. ריצה על משטחים קשים כגון אספלט, בטון או כורכר תגרום לשחיקה מהירה של הכריות. עדיף תמיד לבחור מסלולים הכוללים כמה שיותר אדמה.

חום גבוה גם הוא מסוכן. כוויות הן עניין נפוץ אצל כלבים, במיוחד בקיץ הישראלי. יש להימנע לחלוטין מתנועה על קרקע לוהטת. במידה וחייבים לחצות אזור חם במיוחד, ניתן לעשות שימוש זמני בנעליים (ראה ערך אביזרים).

בסיום כל רכיבה יש לבדוק היטב את מצב הכריות. במידה ונמצאו סימנים לשחיקה, יש לעצור פעילות עד לריפוי מלא. במקרים של פגיעה קשה יש להתייעץ עם וטרינר לגבי טיפול תומך (משחות/חבישה).

  • שמירה על הטבע והחוק
נועם רוכב, שפרה רצה מאחוריו ונועה צילמה

נועם רוכב, שפרה רצה אחריו ונועה צילמה

ע”פ החוק בישראל, אין לשחרר כלבים בשום תנאי, אלא בתחומי גינת כלבים מוכרזת.

עם זאת, ברוב השטחים הפתוחים אין בעיה מיוחדת לשחרר מרצועה. חשוב לשמור על כמה כללים בסיסיים:

  1. בחרו מסלולים מעוטי מטיילים. למשל, אם הוחלט לרכב בנחל אלכסנדר, יש להימנע מהמסלול המסודר בחלקו המערבי של הנחל, שם מצטופפים מטיילים רבים. הצד המזרחי של הנחל, לעומת זאת, יספק ק”מ של רכיבה קלילה ונעימה, ומעט מפגשים עם משתמשי שביל אחרים.
  2. היו ערניים. ראיתם שאתם מתקרבים לקבוצת מטיילים גדולה, רוכבי סוסים, טרקטורונים, עדרי כבשים (סכנת כלבי רועים לא ידידותיים)? עצרו את הרכיבה, חברו רצועה והמשיכו מעט ברגל. גם אם הייתם שם קודם, גם אם נדמה לכם ש”יהיה בסדר”. לפעמים עדיף להיזהר קצת יותר ולהימנע מבעיות.
  1. אין להיכנס עם כלבים משוחררים לשמורות טבע סגורות. כבדו את חיות הבר ואל תסכנו אותן.
  • ביטוח

קיימת בשוק לפחות פוליסה אחת לביטוח רפואי של חיות מחמד. יתכן שאפשר לוותר על פוליסה זו ולהכניס את הכלב לביטוח הדירה. בכל מקרה, כדאי לבחור דרך כלשהיא לבטח את הכלב בביטוח צד ג’, למקרה של תאונה בשטח בה יהיה מעורב מישהו אחר/נוסף/זר.

  • אמצעי זיהוי

ע”פ חוק כל כלב מחויב בשבב זיהוי אלקטרוני תת עורי. יש לפנות למרכז השבבים הארצי ולוודא שכל הנתונים שלכם מעודכנים שם במלואם, כולל כתובת וטלפון.

בנוסף לשבב, חשוב מאוד לחבר לקולר תג זיהוי מתכתי חרוט. לא חייבים להכניס את השם של הכלב – עדיף “לדחוף” כמה שיותר מספרי טלפון רלוונטיים לשטח הנתון. תג שם הוא הסיכוי הטוב ביותר של הכלב לחזור בשלום במקרה והלך לאיבוד!

  • לכל צרה שלא תבוא

לא לשכוח להכניס לתיק הרכיבה ציוד עזרה ראשונה בסיסי כגון תחבושות, פולידין, פדי גזה. בנוסף, אם יוצאים לרכיבה רחוק מהבית, חשוב להכין מראש מספרי טלפון של כמה וטרינרים מהאזור בו מתכננים לרכב. במקרה חירום, האפשרות ליצור קשר עם וטרינר קרוב עשויה להיות ההבדל בין חיים למוות.

  • אביזרים נלווים

באתרים יעודים ברשת אפשר למצוא שפע מוצרים שיסיעו לכלב שלכם לרוץ בנוחות ובביטחון. מתיקי גב מעוצבים בקפידה שכוללים שקיות מים, דרך נעליים להגנה מסלעים חדים, קוצים וקרקע חמה ועד ווסטים לקירור הגוף.

המלצה- שימוש בתיק, במיוחד לכלבים מגזעים עובדים (כלבי רועים, כלבי ציד וכדומה) וכן לכלבים אנרגטיים במיוחד. לתיק השפעה פסיכולוגית חיובית על כלבים בעלי נטייה לעבודה והמשקל הנוסף יעלה את דרגת הקושי לאלה שלא מצליחים להתעייף בקלות. כמובן, אין לשים תיק לכלב אם קיים חשש לבעיות גב או פרקים מכל סוג.

שימוש בנעליים מתאים, יותר לטיולי הליכה ארוכים ופחות לרכיבות. בעלי נסיון מדווחים כי הנעליים נוטות ליפול בריצה מהירה. אם זאת, הן בהחלט יכולות להיות שימושיות בנקודות זמן ספציפיות.

  • רכיבה בסינגלים

עבור אלו מאיתנו שאוהבים להכניס גם אלמנטים טכניים לרכיבת השטח שלהם, ניתן בהחלט ללמד את הכלב התנהגות נכונה בסינגלים.

פקודות כמו “זוז” או “מהר יותר” יתגלו כחשובות מאוד במקרה כזה. עדיף לתרגל רכיבה בסינגלים לבד לפני שמצטרפים עם הכלב לקבוצה, וזאת כדי להקטין את הסיכון לרוכבים אחרים ולכלב.

לפני הכניסה לסינגל יש לוודא שכל הרוכבים בקבוצה מודעים לכלב, יודעים את מיקומו בתור ונזהרים שלא להתנגש בו. אם בזמן התנועה בסינגלים מגיעים רוכבים מהכיוון הנגדי, יש לעצור ולהחזיק את הכלב קרוב עד שעברו. אין סיבה לפגום בהנאה והזרימה של מישהו אחר.

פעילות גופנית חשובה מאוד לבריאות הפיזית והנפשית של כל כלב. ניתן לשאוב הנאה רבה משילוב הכלב בפעילות שמתאימה לכל אחד מאתנו, אם זו רכיבה על אופניים, ריצה, טיולי הליכה וכו’. עבור הכלב, אין דבר משמח יותר מלרוץ באוויר החופשי לצד בעליו, חיקוי מודרני להתנהגות הטבעית של להקה היוצאת יחד לתור את הטריטוריה ולצוד.

הקפדה על כללי בטיחות, תשומת לב לצרכים והיכולות של הכלב והתחשבות בסיסית במשתמשי הדרך האחרים, יבטיחו שפע של חוויות מהנות בטבע, לכם ולכלבכם.

 

  • רכיבה בשטח עירוני:

ברכיבה בכלל ובשטח עירוני בפרט המטרה היא להגיע למצב בו הכלב יודע לרוץ צמוד לאופניים, כשהוא קשור לאופניים. מדובר בתרגולת לא פשוטה עבורם, כמו גם עבורנו, יש להקפיד על בניית תיאום וסינכרון בין הכלב לבין הרוכב- למשל יותר היצמדות לאופניים כשחולפים על פני עמוד או עץ או כל מכשול אחר בדרך, ופחות בעניין המשיכות כפי שכולם חושבים, כשהמטרה הזו הושגה אפשר להריץ בכל מקום, גם בעיר צפופה.

איך מתחילים? קודם כל, ולפני שבכלל עולים על אופניים עם הכלב לצידנו, מתרגלים הרבה הרבה “רגלי” ורגלי בצד הנגדי, בלי קשר לאופניים. כששתי הפקודות (“רגלי” ו”סוויטץ’”, או כל שם שניתן לרגלי ברגל הנגדית) מוטמעות בכלב חזק מספיק כדי להיענות טוב לפקודות, רק אז מתחילים עם האופניים.

חשוב מאוד, במיוחד בעיר שם יש מכשולים רבים בדרך , אם קושרים את הכלב לאופניים, לעשות את זה בשילוב של רצועת גומי חזקה, כך שגם אם הוא מושך, או במקרה שהרצועה נתקלת במכשול לרוחב הדרך, עדיין תהיה מידה של חופש בזכות גמישות הרצועה שנותנת זמן תגובה לפני שהכלב והרוכב נבלמים. רצועת גומי שמאפשרת מתיחה של 10-20 ס”מ תספיק. כדאי להכיר את הנתיב בו אתם מתכוונים לרכב ואת מגבלותיו.

בתל אביב למשל  בפארק הירקון השבילים מסודרים אך במקרים רבים הם צפופים למדי וחולפים בהם גם על פני כלבים רבים. אני רוכב לא מעט גם בעיר תל אביב עצמה, אפילו ברחובות צפופים למדי . משתדל לרכב לאורך רחובות רחבים יותר, אבל עדיין כל הרחובות בת”א, עמוסים בהולכי רגל, בתי קפה, עמודים, עצים, טוסטוסים חונים וכד’

סיכום

פעילות גופנית חשובה מאוד לבריאות הפיזית והנפשית של כל כלב. ניתן לשאוב הנאה רבה משילוב הכלב בפעילות האהובה עלינו, אם זו רכיבה על אופניים, ריצה, טיולי הליכה וכו’. עבור הכלב, אין דבר משמח יותר מלרוץ באוויר החופשי לצד בעליו, חיקוי מודרני להתנהגות הטבעית של להקה היוצאת יחד לתור את הטריטוריה ולצוד.

הקפדה על כללי בטיחות, תשומת לב לצרכים והיכולות של הכלב והתחשבות בסיסית במשתמשי הדרך האחרים יבטיחו שפע של חוויות מהנות בטבע, לכם ולכלבכם.

בברכת דרך צלחה ובטוחה, צוות אתר “חיי כלב”, נועה (שרוכבת ומצלמת) ושיפרה (שרצה לידה), ועמית שרוכב בעיר ושני חבריו (טומי וספייק) שרצים אתו.

Print Friendly