שיתוף בפייסבוק

דמודקס

מאת: ד”ר יוחאי גונן DVM

רקע:

דמודקס קניס (Demodex canis) היא קרדית (טפיל עור מיקרוסקופי) המצויה בעומק הרקמה העורית, בתוך זקיק השיער או בבלוטת השומן של כלבים, ונמצאת על העור שלהם באופן טבעי. הכלב נדבק בדמודקס מיד לאחר הלידה, מהאמא שלו, בזמן יניקת חלב. הדמודקס עולה על גוף הכלב וחי על העור, תוך כדי שהוא ניזון מתאי עור מתים ושיער.

לדמודקס יש מעגל חיים שלוקח כחודש. את חייו הצעירים מבלה על העור, בעוד שהבוגר חי בזקיקי השיער מתחת לעור.

מחלת הדמודיקוזיס:

כאשר יש פגיעה במערכת החיסון, דמודקס יכול להפוך למחלת עור מקומית או מפושטת. כל ירידה ביכולת של מערכת החיסון עקב גורמים כמו: תזונה לקויה, לחץ, מחזור בנקבות או חולי, עלול להוביל למחלה משנית בדמודיקוזיס.

מחלת דמודקס נפוצה יותר בחיות צעירות (להן מערכת חיסון חלשה יותר), אך היא תוקפת גם בעלי חיים בוגרים, אם כי התפרצותה אצל בוגרים נפוצה פחות. כאשר מופיעה מחלת הדמודקס אצל בעל חיים בוגר, הדבר מצביע על דיכוי חיסוני משמעותי אצל אותו בעל חיים, ודורש אבחון מקיף למציאת מקור הדיכוי.

מופע קליני:

המחלה עלולה להיות מקומית או מפושטת. שתי צורות אלו נבדלות גם בטיפול וגם בסיכויי ההחלמה.

המחלה המקומית כוללת לקות בודדת קטנה באזור ספציפי בגוף.

מחלה המפושטת כוללת לקות אזורית גדולה מאוד, או מספר רב של לקויות קטנות באזורים שונים בגוף.

דמודקסהלקות מגרדת, לעיתים אדומה, עם דילול שיער עד הקרחה, וקשקשת.

בשלבים מאוחרים יותר נוצר זיהום חיידקי משני, אשר גורם להופעת פצעים מוגלתיים. מחלה ממושכת גורמת לעיבוי העור, סדקים בעור, הקרחה מוחלטת, ודלקות עור עמוקות.

הלקויות מופיעות בפנים, מסביב לעיניים, סביב האוזניים, סביב הפה וברגליים הקדמיות. בשלבים מתקדמים יותר מופיעות לקויות בכל אזורי הגוף.

צורה כרונית של המחלה הינה דלקת בין אצבעות כפות הרגליים ובתוך האוזניים, דלקת זאת מאופיינת בזיהום חיידקי משני, גירודים קשים של כפות הרגליים וקושי ממשי בריפוי מוחלט של המחלה.

אבחון המחלה:

אבחון המחלה די פשוט, ונעשה על ידי בדיקה מיקרוסקופית שנקראת מגרד. הבדיקה כוללת לקיחת דגימות שיער ועור וזיהוי ישיר של הטפיל במיקרוסקופ.

בכלבים מסוימים עם עור עבה (לדוגמא גזע שרפיי) או בכלבים עם לקויות כרוניות עבות, נדרשת לקיחת ביופסיה של העור על מנת לאבחן את הדמודקס.

בכלבים מבוגרים, יש לבצע אבחון מורכב על מנת לאתר את המחלה הראשונית שהובילה לדיכוי החיסוני שאפשר לדמודקס להתפתח.

טיפול:

במקרים קלים המחלה עלולה לעבור ללא טיפול.

במקרים פשוטים בעל החיים יקבל סירופ לפה או זריקות כנגד טפילי עור. טיפול נוסף כולל טיפולים לגרד המשני, וטיפולים נגד זיהום העור המשני.

כאמור, המחלה עלולה להיות כרונית, ולכן עלול לקחת זמן רב עד להחלמה מלאה. לרוב, ישנה החלמה מלאה והעור והפרווה חוזרים למצב הראשוני שלהם.

מקרים קשים עלולים להיות בלתי אפשריים לריפוי, ואף להוביל למוות.

מאחלים לכם בריאות טובה, צוות אתר “חיי כלב” וד”ר יוחאי גונן

ד”ר יוחאי גונן, DVM

בית חולים וטרינרי אשדוד

רחוב העצמאות 85 חנות 14 אשדוד

טלפון: 088677923 ; חירום 24 שעות: 088677923

מייל: yochai_gonen@hotmail.com

Print Friendly