שיתוף בפייסבוק

הרגלה לכלוב טיסה

מאת: איילה נאור

ישנן מגוון סיבות לצורך בהרגלת כלב לכלוב טיסה. בחלק מהמקרים יש לעשות זאת לפני טיסה לחו”ל ובחלק מהמקרים כחלק מטיפול התנהגותי. לא משנה מדוע הכלב צריך להתרגל לכלוב, מה שמאד  משמעותי הוא הצורה בה מרגילים את הכלב לכלוב. המטרה היא להפוך את הכלוב ל”חדר הפרטי” של הכלב, למקום האינטימי אליו הוא יפנה מרצונו החופשי, בו הוא ירגיש בטוח ונוח לשהות.

כיצד בוחרים כלוב טיסה? אילו סוגי כלובים יש?

לפני שאתם מתחילים להרגיל את הכלב לכלוב, יש לרכוש כלוב מתאים לגודלו של הכלב.  כלוב כזה יאפשר לכלב להסתובב מצד לצד, לשכב, לשבת ולעמוד בצורה נוחה.  במקרה של ספק לגבי גודל הכלוב שיתאים לכלב שלכם, כדאי תמיד להעדיף כלוב במידה אחת גדולה יותר. אם אתם מתאימים כלוב לגור, כדאי לרכוש כלוב במידה שתתאים לו גם ככלב בוגר.

ישנם סוגים שונים של כלובים:

  • כלובי פלסטיק (המיועדים לטיסה)
  • כלובי רשת
  • כלובי בד
כלב נח בכלוב פלסטיק

כלב נח בכלוב פלסטיק

כלובי הפלסטיק הם העמידים ביותר, ומספקים לכלב תחושה של “מאורה” ומקום בטוח.
כלובי הרשת מתקפלים בצורה נוחה, דבר המאפשר אחסון נוח בזמן שהכלוב לא בשימוש וניתן לחפות אותם עם יריעות בד או ברזנט.
כלובי בד גם הם בד”כ מתקפלים, אך אינם עמידים, ולכן ומתאימים אך ורק לכלבים שכבר רגילים לשהות בכלוב ולא לכלב בתהליך ההרגלה.

חשוב להקפיד על הרגלה הדרגתית לכלוב !

ההרגלה לכלוב מורכבת ממספר שלבים:

  1. מיקום הכלוב – בשלב הראשון יש להרכיב ולמקם את הכלוב במקום מרכזי בבית. רצוי לא לנסות ולמשוך את תשומת לב הכלב לכלוב, אלא לעשות זאת בדרך אגב, עד כמה שהדבר אפשרי.
  2. דלת פתוחה – יש להשאיר את דלת הכלוב פתוחה (אם יש לכלוב שתי דלתות רצוי ששתיהן תהינה פתוחות), כדי שהכלב יוכל לחקור את הכלוב בקצב שלו.
  3. כלוב ההפתעות” – אם תשאירו חטיפים בתוך הכלוב, הכלב יריח אותם ויכנס פנימה מיוזמתו לקחת את ההפתעות שמחכות לו. אפשר להשאיר לו חטיפים לפני יציאה לטיול (או לבקש ממישהו להכניס אותם פנימה כשהכלב מחוץ לבית), כך שכשהוא חוזר הוא ימצא הפתעות טעימות בתוך הכלוב.  כמובן שאפשר לעשות זאת גם עם צעצועים שהכלב אוהב.
  4. האכלה – אם הכלב חקר את הכלוב ומתחיל להכנס אליו כדי לבדוק אילו הפתעות מחכות לו בפנים, אפשר להתחיל להאכיל אותו בתוך הכלוב. בהתחלה שמים את הקערה קרוב מאד לדלת, ובהדרגה מכניסים אותה עמוק יותר עד שהכלב יצטרך להכנס אל הכלוב כדי להגיע לקערה.
  5. לימוד כניסה לכלוב – בין אם הכלב חושש מהכלוב ובין אם לא, כדאי ללמד אותו להכנס לכלוב בעצמו. לשם כך דרושים חטיפים טעימים שהכלב אוהב במיוחד.  בשלב הראשון מחזיקים חטיף טעים בתוך היד ומכניסים את היד אל תוך הכלוב.  ברגע שהכלב מכניס את הראש לכלוב אפשר לזרוק לו את החטיף מעט פנימה. בהדרגה מתחילים לצ’פר את הכלב כשהוא מכניס רגל אחת, שתיים, שלוש ולבסוף ארבע רגליים לכלוב.  כשהכלב כבר מבין שבשביל לקבל את החטיף הוא צריך להיכנס פנימה, מפסיקים להכניס את היד אל הכלוב, ומחכים שהכלב יעשה זאת מיוזמתו. אפשר ורצוי להוסיף מילה מתאימה, בה תשתמשו כשתרצו שהכלב ילך אל הכלוב, כמו “למקום”.
  6. עידוד הישארות בכלוב – ברגע שהכלב לומד להכנס לכלוב, אפשר להתחיל ללמד אותו להשאר בתוך הכלוב. לצורך העניין, לא משנה אם הוא נשאר בעמידה, ישיבה או שכיבה. אחרי שהכלב נכנס לכלוב, מחכים זמן קצר (לא יותר משנייה!) ואם הוא עדיין בתוך הכלוב נותנים לו חטיף נוסף. בהדרגה מתחילים להגדיל את מרווחי הזמן בין חטיף לחטיף. רצוי מדי פעם להפתיע את הכלב ולתת לו חטיף זמן קצר אחרי שהוא קיבל את הקודם, גם אם הוא רגיל להמתין זמן רב יחסית בין החטיפים.
  7. סגירת הדלת – כשהכלב כבר יודע להשאר בתוך הכלוב לזמן קצר, אפשר להתחיל להזיז את הדלת.  סוגרים אותה מעט, ומייד מצ’פרים את הכלב בחטיף.  מייד אחרי החטיף פותחים את הדלת מחדש.  בהדרגה מתחילים לסגור אותה יותר, עד שמגיעים לכך שהדלת סגורה לגמרי. אם הכלב נלחץ משלב זה, כדאי לחזור שלב אחד אחורה. כשמגיעים למצב בו הכלב רגוע בכלוב עם דלת סגורה, אפשר להתחיל לנעול אותה.  אם גם בשלב זה הכלב רגוע, אפשר להתחיל להשאיר את הדלת סגורה ורק לצ’פר את הכלב דרך הסורגים.  כמו בשלב הקודם, גם כאן בהדרגה מאריכים את פרק הזמן שעובר בין חטיף לחטיף.
  8. התרחקות מהכלוב – אם הכלב נשאר רגוע בכלוב סגור לפרק זמן של מספר שניות, אפשר להתחיל להתרחק מהכלוב. גם שלב זה צריך להיות הדרגתי, כשבכל פעם חוזרים אל הכלוב והכלב כדי להכניס את הצ’ופר.
  9. היעלמות – אם הכלב עדיין רגוע בכלוב גם כשאתם רחוקים ממנו, אפשר להתחיל להעלם לו.  בהתחלה נעלמים לחדר אחר בבית, ובהמשך מתחילים לצאת מדלת הבית.
כלב בתוך כלוב רשת

כלב בתוך כלוב רשת

חשוב לזכור שאסור להשאיר כלב בכלוב למשך זמן ארוך בלי אפשרות לעשות את צרכיו ולמתוח את איבריו.  יכולת התאפקות תלויה בגיל הכלב, אך רצוי לא להשאיר כלב בכלוב למשך יותר מ-6-8 שעות ביום. מומלץ להשאיר לכלב צעצוע האכלה שיספק לו תעסוקה בזמן שבו הוא סגור בכלוב. כמו כן, במזג האויר הישראלי, אין להשאיר כלב סגור ללא מים! ישנן קערות אותן ניתן לתלות על דלת הכלוב, או שאפשר ללמד את הכלב לשתות מבקבוק של מכרסמים אותו אפשר לתלות על דלת הכלוב. אם הכלב רגוע בפנים והכלוב גדול מספיק, אפשר להשאיר קערה גדולה יותר, מסוג שיהיה לכלב קשה להפוך.

  • הכלוב לא נועד בשום אופן למטרות הענשה או כליאה של הכלב מתוך כעס. אם עושים בו שימוש כזה, הוא מאבד מהמטרה שלו והופך מהמקום הנעים והמוגן, למקום בעל משמעות שלילית.
  • במידה ומחליטים לשים את הכלוב בגינה, יש חשיבות לסוג הכלוב שנבחר. בחוץ עדיף כלוב מרשת שהוא מאוורר ופתוח ולא מתחמם יתר על המידה, ויש לבחור עבורו מקום מוצל.
  • גורים לא יכולים להיות להשאר בכלוב זמן ארוך, צריך להתאים את הזמן בתוך הכלוב – לגילו של הגור ויכולת ההתאפקות שלו.

בכל סוגיה של התנהגות חריגה יש לפנות למאלף לייעוץ.

 איילה נאור – פשוט מאלפת
אילוף ויעוץ התנהגותי לכלבים וחתולים 052-5492460
www.ayalanaor.com
anaor@ayalanaor.com

Print Friendly