שיתוף בפייסבוק

כלבי שרות

השימוש בכלבים למטרות שונות לעזרת האדם ידוע ומקובל: כלבי רועים, כלבי שמירה, כלבי מזחלת ועוד.

עם השנים נוכחו בני האדם לגלות/לדעת שאפשר לשכלל את שרותי הכלבים לטובתנו עד כדי הפיכתם לחלק אינטגרלי מצוותי עבודה – מגלי סמים, מוצאי פטריות כמהין, כלבי נחיה לעיוורים ועוד.

אך מסתבר שאפשר ללמד כלבים הרבה מעבר למה שנדמה לנו ניתן להיעזר בידידנו הנבונים והנלבבים על ארבע במגוון מצבים הכרוכים במכלול בעיות בריאותיות ומגבלות גופניות, רגשיות ושכליות.

המאמר הזה מוקדש לאותם כלבים העושים כה הרבה לתועלתנו.

מי ומה הם כלבי שרות?

כלב שרות הוא כלב שהוכשר לעזור לאדם ספציפי בסוגיות הנוגעות למגבלה ספציפית של אותו אדם.

קבוצת הכלבים הטיפוליים מתחלקת לשתי קבוצות עיקריות ובהן קטגוריות משנה:

קבוצת כלבי שרות לבעלי מוגבלות פיזית –בקבוצה זו נמצא את כלבי הנחיה לעיוורים וכבדי ראיה, כלבי נכים, כלבי חרשים, כלבים להתראה על התקף אפילפטי, היפו או היפר גליקמיה  ועוד. כלבים אלה לומדים להתריע על סכנות ומכשולים בדרכו של עיוור, להרים חפצים עבור נכה, ללחוץ על לחצן מצוקה אצל חולה אפילפטי ואפילו למשוך כסא גלגלים.

לדוגמה, אדם בעל מגבלה פיזית עלול למצוא עצמו במצב מתסכל בו הוא אינו מגיע ללחצן החשמל להדליק אור או אינו יכול להרים עיפרון שנפל לו, לפתוח דלת  או להגיע לטלפון. תארו לעצמכם כלב שעושה זאת עבורו.

בנוסף, ניתן להכשיר כלבים לעבוד עם חולי אפילפסיה/ סוכרת: כתגובה לשינוי בריח הגוף מלמדים את הכלב תגובה מסייעת ולעתים מצילת חיים כמו – לחץ על לחצן מצוקה/הבא תרופה/הבא מזון וכו’.

קבוצת כלבי טיפול לבעלי מוגבלויות תקשורת וקשיים רגשיים – כגון בני נוער בסיכון, בעלי פיגור שכלי, אוטיסטים, אוכלוסיית גיל הזהב ועוד.
כלבים אלה מלווים את האדם והרבה מתפקידם הוא פשוט להיות לצידו ללא תנאי, ליצור ולקבל מגע, לאפשר חשיפה לבעל חיים ורמה כזו או אחרת של אחריות כלפיהם ועוד אלמנטים שתורמים לבניית בטחון עצמי, מעודדים שליטה עצמית ,הפגת בדידות ואפילו לתמיכה בטיפול בדיכאון.

מלבד כלבי נחיה, תחום זה בארץ אינו מוכר מאד, ובהיותו בעל פוטנציאל נהדר לשת”פ בין כלבים לבני אנוש החלטנו לתת לו ייצוג ולדון בשאלה – מה הם ומי הם כלבי השרות?

לצורך ברור הסוגיה הזו דיברנו עם נועה שפלר מדריכה מוסמכת לכלבי שרות לנכים בהכשרת  A.D.I.- Assistance Dogs International: http://www.assistancedogsinternational.org/

 

A.D.I – זהו ארגון גג שמטרתו קידום תחום כלבי השרות וקביעת סטנדרטים בינלאומיים. לא כל הארגונים בעולם חברים בארגון הזה. התנאים והסטנדרטים לקבלה אליו מהווים תו תקן בינלאומי. בארץ אין אף מוסד שהתקבל לארגון הזה או לארגון בעל תוקף דומה.

את הרישיון מטעם הארגון צריך לחדש כל חמש שנים. זהו רישיון אישי של מאלף ספציפי שעבר הכשרה מתאימה ואינו ניתן להעברה.

מה אומר החוק?

נגדיר כלב שרות על פי החוק – בארה”ב ה-A.D.A, משרד המשפטים האמריקאי, המחלקה לזכויות האזרח (http://www.ada.gov/index.html) הגדיר חיית שרות (קוף, סוס, כלב) באופן הבא: “חיה שמאומנת ספציפית לעזור לאדם במיומנויות שקשורות למוגבלות הספציפית שלו” . פירושו שכלב נחיה לא יוגדר ככלב שרות עבור חרש או אדם נכה אלא אם אומן לשתי המטרות – כלב שאולף לעזור למישהו ספציפי לא נחשב שרותי לכל אדם אחר.

משמעות הקביעה הזו היא שזכות הכנסת הכלב כעזרה היא של האדם המוגבל ולא של הכלב עצמו. לפיכך הוא יוכל להיכנס למתחמים ציבוריים רק בנוכחות בעל המוגבלות שנעזר בו.

המצב בישראל

בישראל יש שני חוקים ושניהם נוגעים בכלבי נחיה לעיוורים בלבד. לא בבעלי מוגבלויות אחרות.

  1. חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ”ח-1998.” סעיף 1  נגישות אפשרות הגעה למקום, תנועה והתמצאות בו, שימוש והנאה משירות, קבלת מידע הניתן או המופק במסגרת מקום או שירות או בקשר אליהם, שימוש במתקניהם והשתתפות בתכניות ובפעילויות המתקיימות בהם, והכול באופן שוויוני, מכובד, עצמאי ובטיחותי;
  1. “חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, תשס”א-2000”.

משמעות החוקים היא שאילו אדם בעל מגבלה שנעזר בכלב שרות לרווחתו ייתקל בסוגיה של חוסר אפשרות להשתמש בכלבו במקום ציבורי ויחליט להגיע לערכאה משפטית הוא מן הסתם יזכה.

הסיבה שאין תקדימים היא מיעוט המודעות לאפשרות הטמונה בשימוש בכלבי שרות ומיעוט מוסדות שמכשירים כלבים כאלה.

הציבור בישראל לא מכיר את כלבי השרות, לא מורגל בנוכחותם, לא דורש את הלגיטימיות שבשימוש בהם ובסופו של יום פוגע בתחושת העצמאות של הזקוקים להם.

לכך יכולות להיות מגוון סיבות כשבראשן חוסר חשיפה והיכרות לתחום הכלבים בכלל ולתחום כלבי השירות בפרט, נסיון כושל עם כלב עקב אי התאמה אישית , פחד לא רציונאלי מתלות.

אין בישראל אף מוסד בעל הכרה בין לאומית להכשרת מאלפים לכלבי שרות ולכן מי שעוסק בתחום הם בתי ספר למאלפים רגילים שמכשירים מטפלים בתחומים שונים לעסוק באילוף. ההכשרה אמורה להיות כפולה, אחרת אנחנו מקבלים בעל מקצוע שחסרה לו או הכרת האילוף או הכרת המקצוע הטיפולי וזה יוצר בעיה בתחום גבולות האחריות המקצועית. עם זאת, הכשרה כפולה אורכת הרבה שנים ומייקרת את מסלול התעודה.

אפשרות נוספת היא הכשרה לטיפול משותף – כלומר בעל מקצוע טיפולי (אוטיזם, נוער בסיכון,אלצהיימר) בשיתוף פעולה עם מאלף לכלבי שרות.

מדוע דווקא כלב?

גם בעלי חיים אחרים יכולים לשמש כעזר לאדם בעל מגבלה, כגון: קופים, סוסים, חזירים ועוד.

כלבים הם הזמינים מביניהם ואינם מצריכים ציד לא חוקי או העברה ממדינה למדינה (כמו במקרה של קופים) , הם בעלי מימדים המאפשרים מגורים בבית ממוצע עם משפחה ממוצעת , אינם זקוקים לתנאים או ציוד שקשה להשיג או יקר במיוחד לרכוש, אינם דורשים תנאים פיזיים מיוחדים ובעיקר מקובלים להיראות איתם בחברת בני אדם, גם במקומות ציבוריים. אילו רצינו שהסוס הטיפולי ילווה את הילד לקניות בקניון הסמוך היינו נתקלים בבעיות נגישות מסוימות.

איך עושים את זה?

התאמתו של כלב להיות כלב שרות משתנה על פי התפקיד המיועד – נחיה, שמיעה, מוגבלות פיזית, אלצהיימר.

מסלול הבחירה והמיון מתחיל מבדיקות רפואיות ופיזיות של הכלב עצמו – אגן, מרפקים, עיניים, לב. זאת על מנת להתאים את סוג העבודה באופן שלא תפגע בכלב פיזית. כלב שאמור לסייע לנכה צריך להיות חזק יותר ומסוגל לתמוך ולמשוך משקל כבד. גם כלב נחיה צריך להיות יציב ובעל יכולת פיזית, לעומת כלב שמלווה קשישים להיות להם לחברה וסיבה לקום בבוקר, שיכול להיות קטן ולא חזק במיוחד.

השלב הבא הוא התאמת אישיות – דרישת מפתח, כלומר מעבר של מבדקי התנהגות המאשרים שהכלב אינו סובל מחרדות/פחדים ותוקפנות.

דבר משמעותי מאד אצל כלבים כאלה הוא יצר ושמחה לעבוד ולשתף פעולה עם בני אדם.

הכלב ייבדק לראות שהוא מסתדר במקומות הומים, רבי גירויים ומצליח לשמור על ריכוז בעבודה עם בן האדם שאיתו ובדרישות התפקיד.

השלב הבא יהיה התאמה לאדם. מיון לתפקידים על פי תכונות בולטות: טריירים וכלבי רועים מתאימים להיות כלבי שמיעה משום תגובתם לגרויי קול. לברדור הוא כלב שמתאים לנכים משום שהוא חזק ומאסיבי. למרות האמור לעיל, כלבים מגזעים שונים ואפילו כלבים מעורבים, עשויים להימצא מתאימים להיות כלב שרות למגבלה זו או אחרת.

כלבי בית ועמותות לטובת הכלל

 נשאלת השאלה, האם גם הכלב הפרטי שלנו יכול לשמש ככלב שרות?

התשובה היא: בהחלט ייתכן, אך תלוי לאיזה תחום.  אם כלבכם יעבור את הסינון הקפדני שאותו עוברים כלבי השרות לפני התחלת המסלול ותוך כדי ההכשרה הרי שגם הוא יכול להיות כלב שרות מצוין . כמובן שכדי שיקבל הכרה עליך לעבוד עם אנשי מקצוע מומחים לתחום על מנת לעמוד בסטנדרט בינלאומי.

ברוב המוסדות המכשירים כלבי שרות מרביעים כלבים מוכרים בעלי שושלת ידועה או קונים ממגדלים כאלה. מסתבר שאין בזה הכרח.

ארגון THSD מכשיר כלבי שרות חינם אין כסף לטובת הקהילה. בארגון זה משתמשים אך ורק בכלבי עמותות שאותם מסננים בעזרת המבדקים שצוינו לעיל. הארגון פועל משני מניעים עיקריים  –

  1. הכשרת כלבי שרות חינם. כל אדם יכול לזכות בכלב שישפר את איכות חייו.
  2. הצלת כלבי עמותות, אותם קונה הארגון כאדם מן השורה שמשלם דמי רצינות. בכך תורם הארגון להמשך קיומן של העמותות.

לארגון זה 90% הצלחה, כלומר תשעה מכל עשרה כלבים שעוברים את התהליך מסיימים אותו בהתאמה לתפקיד! עובדה זו נובעת כנראה מכך שהסיכוי שכלב בוגר שעבר את הסינון יסיים את המסלול ללא הפתעות התנהגותיות  בדרך גבוה מאשר אצל גור שלבד מהגנטיקה שלו איננו יודעים עליו דבר.

מי יכול לקבל כלב שרות?

מכיוון שבקנדה וארה”ב מדובר במציאות מקובלת, ישנן רשימות המתנה לכלבים הללו. המועמדים עוברים סינון קפדני, כי כמו שהכלבים צריכים להתאים לעבוד עם בני אדם כך גם האנשים צריכים להיות מסוגלים לדאוג לכלב. יש מי שנפסל בגלל בעיות גישה של בני משפחה אחרים בתוך הבית, מה שיכול ליצור בעיות בתפקוד המשותף.

בדרך כלל אנשים מגיל 16  ומעלה יכולים לקבל כלב, אלא אם כן מדובר בכלב אוטיזם או כלב עצמאות לילד נכה, אשר במקרים כאלה עורכים סדרה של  תרגילים מיוחדים ליצור ולבסס קשר בין הילד לכלב והאחריות לטיפול בכלב  מוטלת על ההורים.

יש מקרים בהם לאחר ביקור בית וביקורת לוקחים את הכלב בשל חוסר טיפול נאות, כמקובל בכלבי נחיה.

זמן ועלות ההכשרה

זמן ההכשרה לכלב שירות נע בין 4-6 חודשים אצל כלבים בוגרים שעברו סינון. במקרה של גורים יש להוסיף שנת אומנה בה הם לומדים כיצד לחיות בבית בסביבת בני אדם ונחשפים למגוון גירויי העולם.

גיל פרישה של כלבי שרות הוא סביב 10 שנים.

עלות ההכשרה בהערכה גסה נעה סביב 50000 ₪.

במשך ההכשרה עובר הכלב התאמה ולימוד לסוג המגבלה אליה הוא נדרש והתאמה לאדם איתו הוא יעבוד. הוא יעבור חשיפה ואילוף להגיב לסוגיות רלוונטיות בחייו של האדם הזה, בין אם להכיר ג’סטות גופניות, קול או ריח ומה לעשות בהתאמה. התגובה יכולה לנוע בין נביחת אזהרה, ללחיצה על כפתור, להבאת תרופה או נגיעה מכוונת עם האף ואף עצירה של מכה או הזזה למקום בטוח.

 

עובדה מעניינת – עבודה והכשרה בעזרת מרקר טריינינג מאריכים את זמן השירות של הכלב כנראה כתוצאה מהפחתת מתח בזמן העבודה. הלימוד, התרגול והעבודה עצמה נעימים לכלבים ונחווים כזמן כיף.

 

ספורו של שחף:

אנו מביאים לפניכם את עדותו האישית של ד”ר שחף עידן, וטרינר, מומחה להתנהגות בעלי חיים הנעזר בעצמו בכלב שרות, ממגוון סיבות. שחף אינו גר בארץ.

shahaff-1

ד”ר שחף עידן, עם כלבו מייקא, כלב שירות

על פי החוק כאן, לכלב עבודה כאן מגיע לקבל שמונה הפסקות ביום. כל שעה- שעתיים אני מוריד ממנו את גלימת העבודה, מה שמסמן לו שהוא בחופש, ושעכשיו הוא כלב רגיל ואנו משחקים במשהו או נחים יחד. גם בטיול הארוך היומי אני לא שם עליו את הגלימה ובכך  משחרר אותו מ”עול התפקיד”. אבל מייקא מתריע גם כשהגלימה לא עליו. הדבר המצער שמתברר מהתנהגות זו, הוא שמבחינתם  כלבים כאלה בעצם אף פעם לא בחופש. כשאני יודע שאני בחוץ עם אנשים מוכרים שאני בוטח בהם, אני בכוונה משאיר אותו בבית אז הוא יכול לשחק עם הכלבים האחרים, להשתולל בחוץ (יוצא לבד דרך דלת כלבים) ומקבל זמן איכות של חיי כלב לגמרי. מצידו מייקא  לוקח את זה קשה כשהוא מושאר מאחור, או כשאני משאיר אותו בקומה העליונה הוא מחכה על יד הדלת ומבקש לרדת למטה, אלי .

 אישית, אני מאלף כלבי שמיעה- תפקידם להתריע בפני האדם לקוי השמיעה על קולות בסביבתו המיידית.

בנוסף, אני מאלף כלבי אפילפסיה. אלה נחלקים לסוגים שונים בהתאם לרמת התפקוד של הכלב. חלקם גם מתריעים על התקף המגיע, וגם נותנים תמיכה בזמן/ לאחר ההתקף, וחלקם רק מתריעים או רק נותנים תמיכה.

איך כלבי אפילפסיה מגלים התקפים? כולנו מדיפים פרומונים. האבולוציה לקחה מאיתנו את היכולת להריח אותם לפחות באופן מודע. אצל אדם אפילפטי/ סוכרתי כ 20 דקות לפני התקף, רמת הפרומונים משתנה. זה עובד על רמת הקשר בין הבעלים- כלב. כלב שלא יזהה התקפים אצל אחד יגלה אצל אחר.

לעיתים אני מאלף  כלבים מולטי דיסיפלינריים כלומר כלב אחד למספר מטרות שונות. עיקר עבודתי היא עם הכלבים, אך שמונה שבועות בשנה אני עובד על שידוך הכלבים לקליינטים- לבני האדם הזקוקים להם. מייקא הוא הכלב החמישי שאימנתי והיחידי שאימנתי עבור עצמי, הוא כלב השרות השני שלי.

כלבים אלה, רשאים  מבחינת החוק ללוות את בעליהם לכל מקום, כולל בזמן טיסות ובנסיעה בתחבורה ציבורית. הבעלים חייב להראות את תעודת כלב השירות לכל בעל עסק/איש חוק.

אנשים המתחזים מסתכנים בקנס של $2500.

כאן, כלב עבודה נבדק מבחינה רפואית/ יכולת עבודה כל חצי שנה. עלות אימון כלב כזה נעה סביב חמשה עשר אלפי דולרים.

אדם הזקוק לכלב מקבלו חינם אך אחרי הקבלה הוא אחראי לרווחתו של הכלב על כל המשתמע מכך- מזון, טיפול רפואי, זמן פנאי, מקום שינה ומנוחה.

בניגוד לארץ, כלבי שירות כאן הם דבר יחסית שבשיגרה. מתוך כך בשנים האחרונות תעשיית האילוף הפרטי ובמיוחד אילוף כלבי העבודה, מעוגנת בחוק ויש פיקוח ממשלתי על מרכזי ההכשרה והאילוף, זאת למרות שהם עדיין עובדים בעיקר בעזרת תרומות מהציבור, ורק מעט בעזרת תקציבים ממשלתיים.

אני, כאדם בעל אינטליגנציה תקינה, שחי עם חרשות, אפילפסיה ותסמונת אספרגר שזכתה להגדרה מחדש כאוטיזם בתפקוד גבוה high functioning autism, יכול להעיד שהכלב שלי, מייקא, לא רק החזיר לי את הביטחון בחיים- אני בעזרתו יודע בודאות של 90% מתי יגיעו התקפים, מתאושש מהם מהר יותר, דבר שמאפשר לי יותר עצמאות ופחות תלות באחרים. בעזרתו אני יודע מתי קוראים בשמי מאחורי גבי, מתי דופקים בדלת, מתי מגיעות מכוניות, אזעקות מצפצפות טלפון מצלצל וכו׳- כל הגרויים האודיטוריום-השמיעתיים  שאנשים שומעים ללא לקות, חיים כמובנים מאליהם. בהקשר של האספרגר -בגלל שאנשים שואלים שאלות לגבי מייקא, אין לי ברירה אלא לצאת  מהבועה האוטיסטית שאני חי בה רוב הזמן. בזכות מייקא  יצרתי כמה חברויות מדהימות!

עבורי מסוכן להשתמש במערכת אורות מהבהבים, מהסוג שהרבה חרשים משתמשים, כי הם עלולים לעורר התקף אפילפטי. אורח חיי הוא כזה שאני מבלה כמה חודשים בשנה בערים/ ארצות אחרות לצורך עבודה, מייקא בניגוד לציוד העזר שמורכב בבית, בא איתי ומתריע על הקולות האלה בשבילי בכל מקום בו אהיה.

shahaff-2

מייקא, כלבו של ד”ר שחף עידן עם כלב
נוסף שנפסל משום שנאתו לנסיעות

לכל מי ששוקל להכניס לביתו כלב שרות עבור עצמו או עבור ילד או מישהו קרוב אחר- כלב השרות שלי שינה את חיי ב 180 מעלות: אני נוהג, עצמאי, מטייל בעולם ללא צורך במלווה אחר, הדיבור השתפר, הבטחון העצמי עלה פלאים ובעקבות כל אלה גם המצב החברתי. אני חושב שראוי לתת לנושא הזה מחשבה ולהתארגן להעלאת המודעות הציבורית והממסדית לטובתם של כל כך הרבה אנשים אשר מסתגרים ונמנעים מהחיים, מסיבות שכפי שאתם נוכחים מדברי- יש להן פתרון.

בברכה

ד״ר שחף עידן, וטרינר, מומחה להתנהגות בעלי חיים.

Shahaff. MA, MVM, CTB.css, IPDTA-CDT

אנחנו מודים לד”ר שחף עידן על פתיחותו, ומקווים שפתחנו כאן נושא למחשבה ולעשיה בהמשך.

צוות אתר “חיי כלב”, ד”ר שחף עידן ונעה שפלר מבית הספר לאילוף במרקר טריינינג

כאן ניתן לקרוא את הפרק הבא, העוסק בכלבי נחייה לעיוורים.

Print Friendly