facebook-icon

עזרה ראשונה לכלב

בשיתוף עם: ד”ר דורון נרי

טיפול רפואי  בכלב מחייב מיומנות, לכן המלצתנו בכל עת כשיש בעיה בריאותית לפנות לטיפול מקצועי.

למרות האמור לעיל, יש מצבים בהם פעולה נכונה מידית, עשויה לעזור להציל את חיי כלבנו.

להלן הנחיות לכמה מצבים נפוצים שכאלה.

הנחיות כלליות לכל מצב

  1. שמרו על קור רוח. כלבכם במצוקה ומושפע מכל המתרחש סביבו. היו ברורים ועניניים.
  2. נהגו במחשבה ובזהירות. כלבכם המוכר עלול להתנהג שלא כדרכו עקב הנסיבות. הוא מבוהל, כאוב. הוא עלול לנשוך, או לפגוע בעצמו או בכם. שיקלו לפי הצורך, שימוש במגבת עוטפת, בכפפות או במחסום פה על מנת שתוכלו לסייע לכלב ולא להיפצע תוך כדי.
  3. בעת שאתם מגישים עזרה ראשונה, אל תשכחו שמדובר בכלב ולא בבן אדם. לכן אל תתנו לו שום תרופה או חומר שלא קיבלתם אישור לגבי השימוש בו והמינון המומלץ לכלב. זאת על מנת שלא תגרמו נזק נוסף על הקיים.
  4. גם אם נראה שהמצב משתפר, והכלב נרגע, מומלץ מאד להביא את כלבכם לבדיקת רופא. עדיף להגיע ולשמוע שאכן הוטב, מאשר לא להגיע ולהצטער אחר-כך. יש מצבים בהם מה שמופיע כשיפור אינו ערובה שאכן כך, ולעיתים אפילו הפוך, כלומר מעיד על הידרדרות.

פצעים וחתכים

כלבה חבושה

לעיתים במהלך ריצה, משחק וטיול כלבנו דורך על חפץ חד. פציעה מתגלה לרוב עקב דימום.

ראשית ננסה לעצור את הדימום ע”י הפעלת לחץ על המקום. בעזרת פד סטרילי או פיסת בד נקי אחר, אותו נצמיד לפצע.  אחרי שהדמם פחת, יש לשטוף את המקום במים זורמים ולטפטף עליו תמיסת חיטוי כמו סביאור או פולידין. אחרי שהאזור מחוטא, כדאי לחבוש זמנית עד הגעה למרפאה על מנת למנוע מהכלב ללקק ולזהם את הפצע, וכן על מנת למנוע התחדשות הדימום. החבישה תעשה בעזרת שכבה עבה של צמר גפן, פי שתיים מעובי הרגל ועליה תחבושת אלסטית.

במקרה של פצעי נשיכה, ננהג באופן דומה, ובגלל שהסיכוי לזיהום והחשש לפצע עמוק גבוהים יותר, יש חשיבות להגיע לבדיקה במהירות. לרוב בפצעי נשיכה ובפצעים עמוקים יקבל הכלב במרפאה טיפול אנטיביוטי למניעת זיהום משני.

מכת חום

מדובר במצב מסכן חיים שמחייב פעולה מיידית. יש כלבים רגישים יותר למכת חום כמו כלבים פחוסי אף, כלבים קטנים וכלבים ארוכי שיער. בכלבים אלה המניעה חשובה ביותר.

איך זה קורה? מספר אפשרויות לדוגמה: הכלב מתרוצץ בחום היום בחוץ. על חוף הים ללא צל ומים. מלווה את בעליו לרכיבת אופניים בשעות החמות. מסתובב בחוץ או שוכב בחצר ללא צל ועוד.

מראש אין לחשוף כלב לחום כשאין אפשרות ויסות זמינה. בפרט כשמדובר בכלב בעל נתונים רגישים. הוצאה של כלב לטיול בימי הקיץ החמים צריכה להעשות בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות אחר הצהריים המאוחרות ואילך. יש לאפשר לכלב לשתות לפי רצונו. כשמוציאים כלב לטיול ארוך או רכיבה על אופניים, צריך לדאוג להשקות אותו תוך כדי, לעשות זאת בשעות הפחות חמות, לעשות הפסקות ולתת לו זמן מנוחה כדי שיווסת את חום גופו. כשלוקחים כלב לשפת הים צריך לדאוג למקום מוצל עבורו ולקערת מי שתיה זמינה בכל עת.

סימנים מעוררי דאגה: נשימה מהירה, דופק מהיר ובוודאי עוויתות ואיבוד הכרה.

מה לעשות?

  1. להעביר את הכלב מהשמש לאזור מוצל, ואם אפשר לחלל מצונן.
  2. לשטוף במים קרים, להכניס לאמבטיה קרה או לעטוף את גופו במגבות רטובות ולחשוף אותו למאוורר.
  3. לנסות לתת לכלב לשתות מים קרים במנות קטנות.
  4. לפנות מיידית לטיפול ווטרינרי.

הרעלות

למרבה ההפתעה רוב ההרעלות בכלבים הן תוצאה של בליעת חומרי ניקוי ביתיים, תרופות וחומרי הדברת מזיקים.

יחד עם זאת, יש מקרי הרעלה מגורמים רבים נוספים והטיפול תלוי בסוג הרעל, במשקל הכלב, בכמות הרעל ועוד. לכן כשאתם מגיעים למרפאה עם כלב שחשוד שלקה בהרעלה, הביאו איתכם את האריזה של הרעל, אם הכלב הקיא -דוגמית מההקאה עשויה לשפוך אור על הגורם ולהיטיב את הטיפול וכך כל מידע על החומר החשוד תעזור.

חשוב לציין שחלק ממקרי ההרעלה נובעים מחומרים שאנשים לא מתיחסים אליהם כרעילים כמו בצל, ענבים, שוקולד או תרופות שבשימוש בבית. למניעת המקרים הללו חשוב להחזיק בבית במקום נגיש ונראה רשימת מאכלים האסורים לכלבים.

טלפון למרפאה בזמן אמת יוכל לתת לכם הנחיות מדוייקות יותר בהתאם לתאור שתתנו. יש מקרים בהם חומרים זמינים בבית ייטיבו את המצב- חלב, כדורי פחם פעיל, מים קרים או חלבון ביצה.

לכל נושא  הכשות ועקיצות נפרסם לקראת האביב מאמר נפרד.

מה כדאי להחזיק בבית לשעת חרום?

  • טלפון עם מענה 24 שעות של שרות וטרינרי
  • גזה / סמרטוטי כותנה מכובסים ונקיים חתוכים  לריבועים של 20×20
  • תחבושת אלסטית + סיכות בטחון כדי לסגור אותה
  • לפחות 2 חבילות צמר גפן
  • גליל פלסטר דביק
  • תמיסת פולידין או סביאור
  • כדורי פחם פעיל *
  • סודה לשתייה *

* החומרים הללו כדאי שיהיו בבית לחירום, אולם השימוש בהם ייעשה רק באישור והנחייה טלפונית של וטרינר.

סיכום

כמו במקרים רבים אחרים, פעולות מניעה כמו הכרת רשימת מזונות אסורים, החזקת רעלים מחוץ להשיג פיהם של הולכי על ארבע, הימנעות מחשיפה בשעות החמות של היום ועוד, הן הדרך הטובה לשמירה על בריאות כלבנו.

עם זאת, מעת לעת אנו נתקלים במהלך החיים המשותפים איתם בשלל ארועים וטוב שיהיה לנו מענה זמין ומתאים למצבים כאלה.

בברכת בריאות וחיים רגועים

ד”ר דורון נרי וצוות אתר חיי כלב

מרכז וטרינרי רמת השרון – www.vets.co.il

Print Friendly

 

עוד מומלץ לקרוא את המאמר על הכשות ועקיצות,

ואת המאמר על הסכנה בזחלי טוואי התהלוכה ודובון הקורים.

Print Friendly